Tjena,

Jag är i svängen att bygga bastu i nya kåken. Jag byggde en bastu i förra huset vi hade, och då enligt den byggnadsbeskrivning som Beijerbygg hade på sin websida.

Enligt den, och många andra, så ska tilluftsventil sitta direkt under aggregatet, och frånluft diagonalt mot taket eller högt upp på väggen.

Nu läser jag däremot detta:
"För att inte skapa en kalluftzon i de nedre delarna i bastun, skall den inkommande luftventilen placeras ovanför bastuaggregatet så att den omdelbart blandas med den varma cirkulerande luften från bastuaggregatet."
Källa: http://www.exacta-sweden.com/group.asp?group=164

... vilket fick mig att tänka lite. Jag hade ju en kalluftzon i nedre delen av bastun när jag hade tilluftsventilen direkt under aggregatet i föregående bastun.

Så nu har jag kollat runt lite, och det är väldigt motstridiga uppgifter om var till- och frånluftventilerna egentligen ska sitta; ovan eller under aggregatet.

Var har ni till- och frånluftsventilerna, och har ni en kalluftszon i nedre delen av bastun?
 
Vad jag lärtmig, och även enl Tylö så ärd et under aggregatet som tilluften kommer in. Den sugsupp av värmen i aggregatet och frånluften ut diagonalt i andra delan av bastun. Alltså en öppen kanal som börjar på från aggregatet motsatta sida och mynnar ut genom väggen till duschrummet där luften ventileras bort via duschrummet.(från samma utrymme som tilluften kommer från). Så funkar det. (y)
 
Og det jag har lärt mig bl.a efter diskutioner og reflektering här på forumet så skulle jag sagt att det finns inte ETT riktigt sätt att ventilera en bastu.
Man ska följa aggregattillverkarens instruktioner.
Ventil under aggregat passar Tylö perfekt då denna är byggd som en stor elektrisk väggugn (mkt öppen konstruktion, bara sten i mellersta sektionen) baserd på konvektion.
Det finns många aggregat där det är omöjligt eller inte fungerande att ha tilluften under/bak aggregatet.

I tillägg finns variationer: hus med balanserad ventilation t.ex. Där kan tilluften ordnas via ventilationen og då efter andra principer.

Vedeldat har också en helt annan princip/behov för ventilation.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
Om man tar t.ex HELO Pikkutonttu (som jag har haft själv- mkt bra aggregat), Saunatonttu eller Rondo som alla är golvmonterade aggregat , och i tillägg relativt täta undertill, där fungerar inte tilluft under eller bak aggregat alls, det enda som sker är att man får all friskluft längs golvet och dålig blandning av ny luft i övre delar av bastun.
HELO Cava på sin sida är ett aggregat med helt tätt konstruktion i täljsten där luften inte går gjenom alls.
Bilder:
http://www.saunadann.ru/en/product_range/elektrokamenki/Ovens_helo/
Det finns också en uppsjö av aggregat i klassen sk. "burmodeller" där stenarna ligger antingen i metallnät eller annan metallram direkt på golvet (t.ex IKI-kiuas, eller HELO rocher och en del harvia och Narvi)
http://www.ikikiuas.fi/ikikiuasfi/sahkokiukaat.aspx

Alla dessa kräver egentligen tilluft ÖVER aggregat för att det ska funka optimalt.
Frånluft diagonalt över rummet högt upp på väggen eller i tak (helst vägg 20 cm ned från tak) som seniorkonsult också sa.

Har man maskinell tilluft , så ska det plasseras över aggregat uavsett (osäker på tylö då dessa har så lite sten runt slyngorna=värmemagasin att luften kanske behövs passivt under for kylning av aggregatet)
och frånluft under laven samt en utluftningsventil(maskinell) i taket för att lufta ut fukten efter bad (den i taket hålls alltså stängd under bad) .

Vedeldade ugnar behöver i princip bara tilluft, som med fördel kan också placeras över eller i höjd med stenmagasin

Personligen gillar jag inte att luften i bastu är så kraftigt skiktad, då blir det fort "kallt" om man sitter på lägre nivå. Det blir ju alltid en viss temperaturgradient från golv till tak oavsett då den mest varma luften stiger upp, den starka skiktningen tycker jag bara är obehaglig.

MVH
Sakke
 
Redigerat:
Om det är en liten bastu tror jag inte det spelar så stor roll var tilluften kommer in. Vi har en bastu på ca 3,5 kvm uppvärmd med ett gammalt 6kw Tylö-aggregat (se bilder: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/225831-att-bygga-budgetbadrum.html). Tilluften tas under dörren (2 cm) och utventilen sitter uppe i taket. Har fungerat alldeles strålande bra i flera år nu. Vi får skiktning av värmen, men för oss är det bara bra - man ska kunna flytta ner ett steg om det blir för varmt.

/ulf
 
Det blir ju alltid temperaturgradient i bastu , jag personligen gillar inte basturum med stark skiktning av temperatur så att man tydligt känner olika temperaturzoner.
Nei, det är nog sant, bara man uppnår bra luftcirkulation, men små bastun kan vara mera känsliga för dålig ventilation då luftvolumen är liten.
MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.