Vi har installerat fønster fran ERA fønster, men har upptäckt att 5 av fønsterna har smutsränder immellan glasen, har reklamerat på dom men ERA fønster sejer det kun är 2 års garanti mot detta. Smutsränderna är på hela glasytan. Jag tror detta är produktionsfel och man skal kunna reklamera på detta. Någon som har erfarenheter?? :)

Eller hur kan jag gå fram??
 
De skriver på sin hemsida att de har 10 års garanti mot kondens mellan rutorna. Smutsen kanske kan kallas kondens? Allvarligt hur skulle smuts kunna konna in om inte fönstret är otätt?

Jag vet inte vilken kontakt du haft hos fönstertillverkaren, men om du inte redna prövat det, så ta en direkt kontakt med företagets VD. Jag har haft blandad framgång genom åren av att ta direkt kontakt med VD när jag blivit irriterad på behandlingen jag fått via "normala" kanaler i ett företag.
 
Hej. Takk for ditt svar. Jag skickade min begaran via epost till VD den 16 april, men hørte inget. Jag drøyde två veckor till och skickade en ny begaran via epost till honom. Båda mailen hadde kommit fram fordi jeg fikk en autobekreftelse på att dom var lest. Den 16 mai tog jag och ringde och kom till hon som hadde med reklamationer, och hon berettade att hon inte hadde fått nått info från VD om detta, och om jag inte kunde skicka mina begaran på nytt åt henne direkt. Jag gjorde så, och hon sa att detta måste dom løsa. Den 20 Mai fick jag ett brått ett mail från VD som berettade detta:

Hej
Jag beklagar att du fått glas med smuts i mellan glasen.
Glasbruks garantin på produktions fel är 2 år .
Du Har 10 år mot kondens i mellan.
Mvh
Jan Andersson

Jag svarade detta åt honom:

Ok. Jag ser att du sejer så, men Britt hos er, dementerade inte denna reklamation och detta ar och rakna som produktionsfel och har enligt Norsk lag 5 års reklamationsfel. Ni har sålt till Norge och står enligt lagen ansvarligt for detta. Så jag litar på att ERA står for sin produksjon, och løser detta utan mera problem asap.

Han svarade mej igår och skrev:

Hej
Jag är ute och reser denna veckan är tillbaka på fabriken måndag 30 05 2011
Har kontaktat glasbruket igen och framfört Dina önskemål.
Jag ber att få återkomma i nästa vecka
Jan


Jag får avvakt och se, men jag tycker det er merkelig att VD som inte svarade på en månad, har fattat interesse nu nar jag har pratat med hon som hanterar reklamationer. Hmmm.
 
Redigerat av moderator:
Att han blandar in glasbruket har ju inte du med att göra. Garantin är mellan ERA fönster och dig. Hur deras underleverantör sedan sköter det är deras problem.

Låter helt klart som en firma man skall akta sig för att handla från.
 
Hej jag har samma problem med ränder mellan fönstren från era. Det gäller alla fönster av samma storlek. Dom ska höra av sig nästa vecka om en lösning. Jag undrar hur dom löste problemet för dig?
 
C
Om smutsen inte var där från början så är inte kassetten tät vilket innebär att det kommer att bli kondens mellan glasen när rätt temperaturförhållanden uppstår, så ett sätt kan ju vara att invänta att kondensen dyker upp och reklamera då. Dåligt av säljaren att inte inse att det är olika symptom på samma problem.
 
ERA borde ta ansvar för deras produkter, skriv gärna hur det går. Svagt av ERA att säga till slutkund att dom ska kontakta glastillverkaren, i detta fall borde ERA lösa era problem sen hantera detta med glastillverkaren. Ser rätt mörkt ut som ERA tycker att glastillverkaren ska ansvar då dom inte känner något för slutkunden dom får leverera massor av glas även om dom inte byter ut era glas.

Att byta ut kassetterna går snabbt det är en dags arbete, bort med glas-listen eller ev. alu-profil och sen glaslisten sen in med dom nya och på med glaslisten.

Rätt märklig hantering av ett så stort företag, ERA är ju en del av Inwido som bland annat säljer Elitfönster och Outline fönster.
 
Fick samma svar som trommis 2års garanti är det som gäller. Vilket är konstigt när det är 10 år på kondens. Men efter att jag ringde och pratade med dom igen så ska dom skicka en som ska besikta fönstren.
 
Hej allihop. ERA kom tillslut med 5 nya fönsterkassetter och byttade ut dom. Dom så dom skulle reklamere på detta till "Glasbruken".

Så jag fick ERA till att köra andå från Sverige till Norge för att byta mine fönster. Även om det hadde gått 4 år.
 
Nu har ERA bytt ut fönsterkassetterna som det var smutsränder i. Det blev en del ringande och efter besiktningen var det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.