Hej

Jag skall ha en bärlina inne vid husvägg och en 3600 ut.

På dem skall jag lägga cc 600 45*195. Hur kraftiga vinklar skall jag använda.

Och hur långa måste de vara.

Räcker det med 45*45*45 eller skall man upp på 45*120*120

Kaske har någon något förslag.

Fredrik
 
Hej Renoveraren

vet ej vad du menar med "vinklar" men...

Det finns en beslagstyp som heter "balksko".
Finns med varierande höjd och passar alla
45 mm reglar. Höjd väljs efter regelns höjd.
Efter du skall använda 45x195 skall du nog ha den största modellen.

Finns på alla byggvaruhus, Jula, Claes Ohlson etc.

Kostar 15 - 20 kr/styck. spikas eller skruvas med
ankarspik/ankarskruv.

Lycka till med altanbyggandet!

//KoW
 
Jag ska inte ha balkskor då golvbjälkarna skall vila på bärlinan påde inne vid vägg och ute vid 3600.

Detta för att när huset -39 blev omteglat -55 så lurade man ögat genom att tegla ner under golvnivå.

Vad jag förstår så är det lättare att fästa i betongen än i teglet. därför måste bärlinan ligga under golvbjälkarna.

Ett vinkelbeslag är en vinkel i plåt 90° med hål i för ankarspik alt skruv.

Frågan är bara hur stora/kraftiga de måste vara.

fredrik
 
Aha, nu är jag med...

Har själv en balkong/altan som är byggd så.

Men istället för vinklar har snickaren byggt på med
reglar med höjd = golvregelns höjd ovanpå bärlinan,
mellan golvreglarna.
Alltså bitar 45x195x555 som stöttar golvreglarna.

Svårt att förklara, men du kanske förstod.

//KoW
 
Hej

Just så har jag också tänkt men hur blir det med fyktskyddet då terassen inte kommer under tak.

Det blir ju ändträ som ligger kloss med golvbjälkarna = kapilärverkan det kommer att bli fukt kvar där i ändträet som säkert blir röta i framtiden. Även om det är tryckt så är ju inte hela regeln skyddad det är ju bara ytan

Kanske lite tjärpapp i mellan på var sida om golvbjälken.

Kanske är jag som "amatör" lite onödigt skraj men jag vill göra rätt från början...

Fredrik


 
Du kan ju använda beslag men det går ju lika bra att skråspika fast golvreglarna i bärlinorna. Oavsett vad du väljer kommer ju belastningen på infästningen inte vara speciellt stor. Med vinkeljärnslösningen skulle jag använda något längre än 45, kanske 70. Främst för att det är enklare att fästa dem med ankarspiken också.
 
P
Skråspikar alla? Om ja, vad använder ni för dimensioner på spik? Jag gillar ju att skruva allt..... ;D (heja grabber) så en vinkel kan jag också tänka mig men frågan är hur stor vinkel. Jag gissar att det inte är så stor direkt krafter emot dessa vinklar men ändå. Någon som har använt vinklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.