Toddep skrev:
Hej jag undrar hur det blir när jag säljer mitt nys hus som jag byggt själv som blir en hel del vinst på.
Toddep skrev:
jag byggde nytt själv för att tjäna pengar på att sen sälja det men är man helt ärlig med allt så blir det knappt någon vinst alls.
Verkligen konstigt om det inte skulle bli någon vidare vinst, särskilt om tanken ifrån början har varit att bara bygga för att sedan sälja.
 
Har man inte tänkt innan man börjar så förstår jag att det blir så som TS skriver. Skall man hård dra det där med svarta pengar så är dom ganska meningslösa i den mening att man inte kan använda dessa till något av större värde, utan att man riskerar upptäckt av Skatteverket. Dom får ofta hjälp med att avslöja skattesmitare på grunda av avundsjuka och eller moral från grannar och bekanta. Svarta pengar kan med fördel användas till krogbesök och skräp konsumtion, men ytterst sällan kan man utan risk använda sådana pengar till något bestående eftersom allt finns på papper. Det är dessutom så att om skatteverket bestämmer sig för något så är det ett beslut, och beslut kan endast överklagas vilket i sin tur innebär att man måste leda sim ståndpunkt i bevis och det är inte möjligt om bevisningen är falsk.
 
Visst hade huset byggts nära vattnet hade det varit värt betydligt mer men då kostar tomten betydligt mer också så det jämnat nog ut sig. Det är faktiskt svårt att få det billigare om man nu inte köper allt i Polen men då har man ingen garanti på prylarna direkt.
 
Tomten kommer väl ifrån sydpolen?
 
Toddep skrev:
Material är dyrt idag så det lönar sig knappt om man inte har rabatt på allt.

Och svartjobb gör nog dom flesta någon gång i livet så det är väl inte något konstigt alls.

Lönsamheten att bygga själv försvinner ju om man ska skänka vinsten till Skatteverket när man betalar skatt varje månad på sin månadslön.
Jösses...
Jag driver själv ett förhållandevis framgångsrikt företag och betalar skatt för min lön. Kanske ska strunta i att betala in momsen framöver, eller sociala avgifter och pension för mina anställda. Annars får jag ju ingen rättvis aktieutdelning för mina satsningar.

...hål i huvudet, någon...?
 
Jag får inte alls ihop det. Först skriver du att det blir "en hel del vinst" och sedan för att du inte kan dra av 60tkr som du betalat svart (och således tjänat på redan) blir det ingen vidare vinst alls? Förstår inte hur 22% reavinst på 60tkr kan påverka "en hel del vinst"
 
Hur mycket och vad gjorde du själv på huset när det byggdes?
 
Låter som ett otroligt korkat upplägg. Jag hoppas du vet vad du gör i alla fall så huset är fackmässigt utfört, annars kommer du även riskera att åka på dolda fel. De som skulle "spara pengar" och sålde sitt nyprod hus till oss för ett antal år sedan åkte på en del smällar i efterhand. Bla ett badrum de skulle spara 150,000kr på, tog in svart arbetskraft, sen blev det felbyggt....3 år i tingsrätten och slutsumman för dem att betala blev över 300,000kr. Det är så fantastiskt korkat att ta in svartjobb på vissa saker, speciellt innan försäljning.
 
Toddep skrev:
Visst hade huset byggts nära vattnet hade det varit värt betydligt mer men då kostar tomten betydligt mer också så det jämnat nog ut sig. Det är faktiskt svårt att få det billigare om man nu inte köper allt i Polen men då har man ingen garanti på prylarna direkt.
Tror det är svårt med garanti oavsett om utförandet är svart.
 
Jag tycker att detta forum borde ha som regel att ej vara behjälplig i kriminell verksamhet. Moderatorer borde verkligen inte göra det.

Detta inlägg bryter säkert mot reglerna dock, lite att sila mygg.
 
  • Gilla
Sam_u_El och 1 till
  • Laddar…
Detta har bytt ämne lite nu av sig själv. Glöm att jag sa ordet svart för vissa folk verkar inte klara av att höra det. Lossas som jag menade att jag har helt enkelt tappat bort kvittona på allt målar material.

Är själv snickare och gjort allt själv utom badrum, el o vatten och till detta tog jag in firmor jag känner till ifrån hemma plan så jag vet att huset är godkänt så det är absolut inget bekymmer. Men fast man gjort så mkt själv så är det inte lätt att tjäna mer en några hundra tusen på detta så vill inte skänka mer pengar än nödvändigt till Skatteverket. Det är faktiskt jag som slitit om kvällar o helger så ingen förtjänar vinsten mer än jag. Och när jag skrev tråden var jag inte ute efter hur fel det är att göra något svart utan om Skatteverket godkänner material utan kvitto vilket dom gjorde när jag mejlade med dom igår.
 
Har du någonsin behövt sjukvärd i Sverige? Skänka pengar? Jag tycker också moderator skulle stänga tråden.
 
Men räcker det inte att tjäna några hundratusen? Hade räckt för mig iallafall.
 
Visst har man väl bett en hantverkare om en "tjänst" någon gång. Men inte mer än någon timme! Större saker ska gå genom rätt väg ( vitt) att sen dessutom ha mage att be om råd hur man ska komma runt skatt och avgifter en gång till fy fan. Ett tips till dig TS läs de sista sidorna i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/social...n-historia-om-bygge-biorum-och-cancer-66.html och fortsätt den här disskutionen efter det!!! Just nu är det inte rätt tid att diskutera skatteflykt på detta forum.
 
Visst kan du försöka med att du tappat bort dina kvitton, men tänk på att de kan begära ut kvittokopior från det företag som du hade ute hos dig (i värsta fall) och då kan de inte ta fram några kvitton så kommer du sätta både dig själv och han du anlitade svart i klistret.

Då jag jobbar med inom "branchen" så vet jag om konsekvenserna av de som åker dit, skatteverket har mer kunskap än vad man tror när det gäller att granska ärenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.