Hej!
Efter att ha knackat bort spackel och diverse kommer jag till en nivå med fyll där det ligger diverse saker som halva tegelstenar, grus, sand etc. Antar att det var så man gjorde förr.
Om vi lite slarvigt delar gaolvytan i tre delar så är det det tredje delen längst in mot inre väggen som ser ut så. Nästa del består i några plattor (se bild) och den delen närmast dörren (syns ej på bild) är träkonstruktion där det ligger plank under en golvspån.
bild 2-2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela badrummet har varit täckt av plastmatta de senaste 20 åren och det var flytspacklat över plattorna och längst in för att få fall mot golvbrunnen på bild.

På gränsen mellan plattorna och den inre delen ligger en gammal golvbrunn kvar men är övergjuten (stenhård).

Delen vid dörren med plankor ska ju rivas upp också och reglas om etc, men hur tycker ni att jag ska göra med den inre delen och delen med plattorna?
Ska man fylla upp inre delen med nåt och gjuta upp (det ska placeras en ny brunn där också då jag avser att bygga en nisch med dusch där.
Eller ska man regla upp med trä? Eller är det en dålig ide?

Edit: Det är en bostadsrätt i ett hus byggt på 40 talet men rotat -92. Källaren är under min lägenhet.
 
Redigerat:
Om det hade varit mitt badrum hade jag bilat upp golvet där plattorna ligger, rivit bort allt trä, städat undan all lös sand/grus och gjutit en betongkaka i lämplig tjocklek i hela utrymmet. Sedan flytspackla ett fall mot en ny godkänd golvbrunn ovanpå betongen.
 
Jag skulle också ha rivit bort allt gammalt, och gjutit nytt.

Minns att på byggen brukar de fylla upp utrymmet med leca-kulor eller kross. Det kan heta dolmitkross ej säker på detta namn.
Antagligen för att inte behöva så mycket betong. och minska vikten på färdiga golvet.

Byt så mycket du kan av avloppsören när golvet ändå är öppet.
 
O
Ett tips är att om du använder lecakulor vilket är väldigt smart så blanda dessa med t.ex flytspackel... Då riskerar du inte att lecan flyter upp när du flyter av golvet!
 
E
Jag skulle också rensa ut allt befintligt och fylla upp med lecakulor. Gjut inte allt, det går åt många 20kg-säckar till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.