Vito är en skitbil, rostar bort och går sönder hela tiden. Hade en transporter tidigare, och den kunde man få med något bakåtflyttad mellanvägg. Då blev det gott om plats i kupen.
Har Renault Traffic nu. Väldigt rymlig och bekväm, men tyvärr verkar kvaliteten hålla vanlig Renault-standard.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Det var väl jag som var skyldig till skåpdiskussionerna. Och efter att ha sett videon blir jag ju sugen själv också. Inte för att jag vet vad jag ska ha den till, men ändå.

Den här pärlan för för 70' ex moms skulle nog bli en perfekt mobil verkstad. Det borde inte vara alltför mycket elektronik i en sån heller så det är inte så mycket som kan gå sönder. Den kan nog gå i 15 år till. Gott om reklamplats på sidorna också.

Här är en nyare, mindre kärra utan lyft för 200' ex moms.

Stora, klumpiga och tröga - javisst. Men är det ett problem på jobbet? Och framförallt - skulle du kunna effektivisera ditt jobb med ett sånt här fordon? Isåfall kanske du kan ta ut en högre timpenning av kunderna, antingen per timme eller genom att jobba med fastpriser.
C-bil har jag funderat på men jag kommer aldrig ta mig i kragen att ta kortet. Efter tre år så har jag fortfarande inte tagit BE-kort.
 
Det är kanske lite overkill med en riktig lastbil. Jag tänkte inte på att det var C-körkort förrän efter att jag postat. Men jag tror du förstod vad jag menade, och det var väl inte riktigt svar på grundfrågan heller utan mer en idé. Och som de flesta idéer så kanske den är dålig också :).

Hade jag jobbat med dörrar och fönster så skulle jag ha haft som grundkrav att man på ett enkelt sätt ska kunna transportera dörrar och fönster i bilen på ett smidigt sätt, och sedan på alla sätt underlätta arbetet. Visst kan man fråga sig varför man ska kosta på en massa för att jobba snabbt när kunderna ändå bara tittar på timpenningen och inte antalet timmar men det är väl där utmaningen för hantverkare med ambitioner ligger - att kunna ta betalt för kompetens och excellens.
 
T
lordi skrev:
Vito är en skitbil, rostar bort och går sönder hela tiden. Hade en transporter tidigare, och den kunde man få med något bakåtflyttad mellanvägg. Då blev det gott om plats i kupen.
Har Renault Traffic nu. Väldigt rymlig och bekväm, men tyvärr verkar kvaliteten hålla vanlig Renault-standard.
Trafic, Primastar och Vivaro som är samma bil i grunden är bra och bekväma men deras stora akilleshär är att spindelleder och styrleder är allt för klent konstrurerade så man får typ byta dom väldigt ofta.

Edit: Och ja, Vito är fan ta mig den sämsta skåpbil som har skapats, rostar isönder direkt.
 
M.Kristensen skrev:
Vad jobbar du med?
Spränger saker, så fraktar dynamit och tändmedel, så bilen är även adr godkänd, enda kruxet är att man bara får lasta 375 kg
 
tank77 skrev:
Trafic, Primastar och Vivaro som är samma bil i grunden är bra och bekväma men deras stora akilleshär är att spindelleder och styrleder är allt för klent konstrurerade så man får typ byta dom väldigt ofta.

Edit: Och ja, Vito är fan ta mig den sämsta skåpbil som har skapats, rostar isönder direkt.
Dom är väldigt bra att lasta i och bekväma att åka i men allt ting går ta med fan sönder på dom. På den på vårat företag skärad växellådan sej sen en massa el fel och annat sen vet jag många andra som har dom också och dom krånglar konstant. Men är bilen under 10000 mil värkar dom inte gå sönder konstant.
 
Tack för alla svar. Jag brukar inte köra runt med fönster utan dem kommer oftast direkt till kunden och om inte så har jag ett öppet släp med.

Nu har jag varit runt o kollat lite. dem intressanta bilarna va transporter av lång modell med 180hk motorn o automat.

Problemet låg i att hitta en handlare som hade en och som va villig att ta min privata bil i inbyte.

eftersom denna handlaren inte fanns i skåne så tittade jag på en 140hk utan automat :( men med komfortvägg, den va bra men för trång, eftersom jag gillar att sitta med vänsterfoten på instrumentpanelen när jag kör blev det inget. då tittade jag på en transporter med dubbelhytt och flak men då fick jag köpa kåpa själv.

Eftersom denna handlaren va en av de få som va intresserad av min bil och dessutom gav okej betalt så va de med liten snoppen min jag fick åka hemåt igen

Just som jag skulle åka fick jag se att det stod en svart hilux på gården men jag trots att jag gillar hiluxen skulle ha en skåpbil så åkte jag hem. Väl hemma berättar jag för min sambo om min hemska dag och hon säger: måste du släpa med allt skit du har i bilen? -Nä, bra åk då o köp hiluxen så du blir nöjd och blir av med din skitbil! de är så hon kallar min leksaksbil... Sagt o gjort så packades båda hon o grabben in i bilen och vi for tillbaka till handlaren för en provtur.

Så nästa vecka får jag min hilux iaf. och jag blev av med en svårsåld bil, jag kommer att ha kvar min gamla skåpbil ett tag till så jag får se om jag klarar mig med hiluxen eller om det behövs ett skåpsläp med.
 
M.Kristensen skrev:
..eftersom jag gillar att sitta med vänsterfoten på instrumentpanelen när jag kör..
Öh, hur går detta till?
Och vore det inte skönt att kunna använda kopplingen så man kan bromsa utan att få motorstopp?

Grattis till nya bilen iallafall!
 
pelpet skrev:
Öh, hur går detta till?
Och vore det inte skönt att kunna använda kopplingen så man kan bromsa utan att få motorstopp?

Grattis till nya bilen iallafall!
På min gamla transporter finns det ett litet fack halvägs upp på vänster sida om ratten och på hiluxen får man ta av skon o spjärna emot mitt i panelen strax till vänster om ratten. Koppla kan man göra med högerfoten när man nu behöver det på lands och motorväg. Det var lite därför jag ville ha en automat. I nödfall är det bara att stampa på bromsen. Egentligen beror de på att Jag får ont i vänster knä om jag har det lite halvböjt, helt rakt eller helt böjt med lite tryck fungerar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.