På vårt lilla företag har vi en filserver (mac mini med server) och har behov av att kunna söka dokument på servern från respektive kontorsdator (mac:ar). Spotlight fungerar dåligt eller inte alls. När det funkar, vilket är ibland, så kan man bara söka på filnamn, inte innehåll. Finns det något annat bra sökalternativ, eller går det att få Spotlight att fungera robust samt att söka även innehåll?

I forntiden fanns Google Desktop vilket var oslagbart bra. Som att söka på webben med Google fast lokalt. Något sådant hade varit grymt.
 
Provade Easyfind men det indexerar inte utan söker filerna on the fly. Därmed blir det oandvändbart eftersom det kan ta upp till 20 minuter att söka genom dem.

Hittade dock ett annat program som fungerar rätt bra: Foxtrot Professional Search. Det indexerar och fungerar på liknande sätt som Google Desktop. Största felet med det är att gränssnittet är dåligt, känns som ett Windowsprogram från 90-talet. Hade varit betydligt snyggare om det var sömlöst integrerat med Finder eller i alla fall en webläsare.
 
ullberg
Jag har frågat något liknande tidigare och Johan Guneverth svarade följande:

Johan Gunverth skrev:
Spotlight (indexeringstjänsten) funkar även mot nätverksvolymer om dessa har stöd för det, d.v.s. tillräckligt ny version av AFP-stacken. Windows borde väl ha stöd för detta med Indexing Service även mot klienter.
Vi har dock mixad miljö (servrarna är Windowsbaserade) och administreras centralt och alldeles "för långt bort" (organisationsmässigt) för att jag någonsin skulle orka ta tag i det, men kanske hittar JohanG denna tråd och kan ge lite mer input.

EDIT: för rent generellt (och lokalt) är min uppfattning att spotlight rockar rätt fett, men du kanske tycker annorlunda?
 
ullberg skrev:
Vi har dock mixad miljö (servrarna är Windowsbaserade) och administreras centralt och alldeles "för långt bort" (organisationsmässigt) för att jag någonsin skulle orka ta tag i det, men kanske hittar JohanG denna tråd och kan ge lite mer input.

EDIT: för rent generellt (och lokalt) är min uppfattning att spotlight rockar rätt fett, men du kanske tycker annorlunda?
Spotlight borde givetvis fungera hos oss eftersom vi kör mot en mac-server men av någon anledning är funktionen väldigt instabil. Jag kan t ex söka på ett filnamn jag vet finns och få 0 träffar, medan det hittar andra filnamn. Det går kanske att lösa om vi skulle kalla in en mac-konsult men just nu känns en tredjepartslösning mer ekonomisk.

Personligen tycker jag att Spotlight har en del nackdelar jämfört med t ex Google, exempelvis att få träffar som stämmer nästan med det man söker efter, och att man inte enkelt kan se hela sökvägen till träffarna. Om man som vi av "legacy"-skäl sitter med ett dokumentsystem med en filhierarki där sökvägen är viktig är det jobbigt att inte se sökvägen. Spotlight kräver att man sitter och trycker in CMD för varje träff och det tar en stund innan sökvägen dyker upp, och man får inte se den hela tiden. Jag har heller inte lyckats hitta något sätt att snabbt välja ut att bara söka i en viss kategori filer. Man kan välja att öppna ett Finder-fönster och sortera efter filtyp, men det är rätt omständligt.
 
Spotlight indexerar allt, precis allt på servern. Det fungerar väldigt bra så länge indexet är helt, vilket jag tror inte är fallet med TS server. Man får då bygga om indexet via GUI eller Terminalen.

På servern via GUI:
- Systeminställningar/Spotlight/Integritetsskydd
- Klicka på "+" och lägg till den utdelade mappen i listan över volymer som inte skall indexeras
- Markera samma mapp i listan och klicka "-"
Nu kommer mappen/volymen att indexeras om och uppdateras aktivt. Tar allt ifrån 5 minuter till 1 dygn beroende på datamängd. Kan vara lämpligt för klienterna att återansluta utdelningen för att aktivera, men behövs troligtvis inte

På servern via Terminal eller från klient via SSH
Kod:
sudo mdutil -E

eller för att tjäna lite tid och bara indexera om det trasiga indexet
Kod:
sudo mdutil -E /sökväg/till/mappen/
(ex. sudo mdutil -E /Volumes/Serverlagring2/Dokument/)
 
Redigerat:
f91jsw skrev:
Spotlight borde givetvis fungera hos oss eftersom vi kör mot en mac-server men av någon anledning är funktionen väldigt instabil. Jag kan t ex söka på ett filnamn jag vet finns och få 0 träffar, medan det hittar andra filnamn. Det går kanske att lösa om vi skulle kalla in en mac-konsult men just nu känns en tredjepartslösning mer ekonomisk.

Personligen tycker jag att Spotlight har en del nackdelar jämfört med t ex Google, exempelvis att få träffar som stämmer nästan med det man söker efter, och att man inte enkelt kan se hela sökvägen till träffarna. Om man som vi av "legacy"-skäl sitter med ett dokumentsystem med en filhierarki där sökvägen är viktig är det jobbigt att inte se sökvägen. Spotlight kräver att man sitter och trycker in CMD för varje träff och det tar en stund innan sökvägen dyker upp, och man får inte se den hela tiden. Jag har heller inte lyckats hitta något sätt att snabbt välja ut att bara söka i en viss kategori filer. Man kan välja att öppna ett Finder-fönster och sortera efter filtyp, men det är rätt omständligt.
Du får läsa på mer om OS X. Fullständig dokumentation finns i Hjälpcenter där du kan ställa klartextfrågor.
Det går utmärkt att göra luddiga sökningar i den fullständiga sökdialogrutan (kommando + F). Gör en smart mapp av dina vanligaste sökningar så slipper du komma ihåg hur du sökte.
Slå på "Visa sökvägsfält" i Finder så har du alltid en fullständig sökväg i alla fönster. Sökvägen är dessutom är klickbar.

Lite kul att du skriver om dokumentsystem, för jag har precis sjösatt ett sådant hos en kund helt och hållet baserat på Spotlight med tessaract som OCR-tolkar och indexerar scannade PDF:er.

/Johan, Mac-konsult
 
ullberg skrev:
Den är löjligt snabb men är ju som sagt begränsad till Mac OS X. Brukar visa med fritextsökning på 12 miljoner (små) filer. Oftast har man svar inom en sekund oavsett sökbegrepp.
 
Tack för informationen!
 
Johan Gunverth skrev:
Den är löjligt snabb men är ju som sagt begränsad till Mac OS X. Brukar visa med fritextsökning på 12 miljoner (små) filer. Oftast har man svar inom en sekund oavsett sökbegrepp.
Fast 2013 förutsätter man väl att all sökning värd namnet ska vara i stort sett momentan.
 
ullberg
f91jsw skrev:
Fast 2013 förutsätter man väl att all sökning värd namnet ska vara i stort sett momentan.
I min värld så är den momentan, den är snabbare än jag är på att uppfatta resultaten (=momentan som jag ser det)

/U
 
f91jsw skrev:
Fast 2013 förutsätter man väl att all sökning värd namnet ska vara i stort sett momentan.
OK, den är momentan. :)
 
Vad jag menade var att det inte räcker att sökmotorn är snabb för att den ska "rocka fett", eftersom det bör ses som ett grundkrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.