Hej,

märkte idag att toalettstolen i den lilla toaletten läcker. Toan överlag är inte särskilt fräsch, våtrumstapet/matta från 1970.

Började fundera på hur billigt man kan komma undan med en renovering av det badrummet.

Idag finns där en golvbrunn för där finns möjlighet att duscha, men tänkte som så att man kunde stänga den brunnen då jag inte har några planer på att ha kvar dusch möjligheten?

Tyckte att jag läste nånstans här om någon sorts skivor som liknade kakel man kunde ha på väggarna, någon som vet vad jag menar?

Golvytan är mellan 2 och 3 m2.

Om jag förstått rätt så får jag lov att renovera det badrummet själv, i och med att jag inte ska ha en golvbrunn eller dusch?

Rätta mig gärna och kom med tips och förslag!

Tack på förhand,

Kristoffer
 
Du får göra allt själv även med golvbrunn.

Jag hade sparat brunnen, kontrollerat så du har lite fall till den. Sen lagt tätskikt på golvet med uppvik och sen lika med nå billigt klinker. På väggarna kan man ha nån väv som målas, kanske lite kakel ovanför handfatet.
Borde inte bli så dyrt.
 
Ok, jag trodde att eftersom där finns en golvbrunn så måste man hålla på med tätskick etc och då är det lämpligt (rekommenderat?) att en godkänd hantverkare gör det? För försäkringen då.
 
De vanligaste skivorna som liknar kakel heter Fibo Trespo, men de är inte direkt billiga, typ 500 kr per kvm.
 
Fred vom Jupiter skrev:
De vanligaste skivorna som liknar kakel heter Fibo Trespo, men de är inte direkt billiga, typ 500 kr per kvm.
Jo såg också det, helt sjukt.

Saknar jag något i denna uträkning?

Lilla toan

Golvyta: 1,2*1,4 = 1,68m2
Väggyta: 1,4*2.,2 + 1,2*2,2 = 6,24m2


Totalt 7,92m2


Tvättställ ca 1500kr
Toalett ca 1800kr
Spegelskåp ca 2000kr
Kakel ca 700kr
Fix & Fog ca 300kr
Golvbrunn ca 600kr


Totalt 6900kr
 
Det absolut billigaste sättet att renovera ett våtrum är att använda ett målat system på väggarna och vinylmatta på golvet.

Ska dusch och golvbrunn bort så behöver du bara tätskikta golvet och ha ett uppvik på 5 eller 10 cm (minns inte vilket).

Kalkylen ovan saknar en bunt saker. Jag ser direkt att tätskikt och klinker saknas. Det finns också betydligt billigare inredning än den du har valt. Kolla in blocket, bauhaus, jula och rusta. Du kan få en komplett badrumsmöbel för under 2000 tror jag. En enklare WC för kanske 700:-.
 
pelpet: Jag räknade kakel och klinker som en post. Tätskikt är sånt som man rollar på va? Inte nån matta etc?

Fred: Lampa fanns i spegelskåpet.

Finns det några direkta risker med att göra det själv?
 
Brunnen måste bytas då den är från 1970 så kontrollera fallet räcker inte.
 
Andy78 skrev:
Brunnen måste bytas då den är från 1970 så kontrollera fallet räcker inte.
Yes, har med brunnen i min kalkyl
 
Det pelpet menade var nog en plastmatta, då slipper du lägga annat tätskikt på golvet.
 
nejo skrev:
Finns det några direkta risker med att göra det själv?

du måste följa branchreglerna, se bkr.se för att utrymmet skall vara försäkringsbart....
 
Ska man köra keramiskt material på golv eller väggar så måste man sätta tätskikt bakom. Jag tror att man använder en folie nuförtiden, rollat har man slutat med. Det här systemet har jag i mitt badrum som gjordes om i år.

Har man vinylmatta så fungerar den som både tätskikt och ytskikt.

Ska du måla väggen så fungerar det målade systemet både som tätskikt och ytskikt.

Väljer du att ha enbart toa så räcker det med att ha tätskikt på golvet. Ska du ha dusch måste du ha tätskikt på väggarna också.

Mexitegel har rätt - mitt förslag till billigast möjliga våtrum är plastmatta på golvet, målat system på väggarna, tex beckers våtrumsgrund + våtrumstäck på bauhus. Det borde kosta ungefär 1500:- med glasfiberväv och förbrukningsmaterial. Om du tar in en mattläggare som ska fixa fall och underarbete så kanske det blir 3000-15000 för golvet beroende på arbetsmängd på underarbetet. Mattan kostar ca 250 kr/kvm + arbete.

Budget WC-stol från bauhaus för 500:-, möbelset från bauhaus på rea 500:-, IKEA olskär tvättställsblandare (195:) och orrevik bottenventil (100:), vattenlås (100:) borde fungera. Inte superkvalitet men om något går sönder så har du ju ändå tätskikt så lite läckage gör inte så mycket.
 
Golvvärme? Primers? Skivor? Reglar till cc30/45, infästning av ny golvbrunn? Spånskiva, fiberförstärkt golv spackel alt armeringsnät golv....
 
Även om man ska göra det billigt och man kan spara in på mycket så lägg några 100 extra på en blandare från mora, fmm eller något annat känt märke så slipper man byta kran om 3 år pga det inte finns reservdelar vilkt hade kostat runt 100ringen om det funnits i sortimentet.
Ibland kan man tom få en begagnad nästan gratis.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.