THur bygger man bäst en "stödmur" som kan hjälpa till att hålla uppe vår gräsmatta?
Det är en höjdskillnad på ca 1,30m från min till grannens tomt, och nu är det "avsläntat" (lutar ner).
Det jag vill göra är att utnyttja hela ytan så att vi får ett lodrätt avslut på tomten, hur gör man detta bäst?
Med betongelement, mura lecablock ??
En slags jordarmering kan väl tänkas behövas eller??

Tacksam för alla tips! :) :)
 
Hej Sofia!
Jag är ingen expert på något vis men har försökt utreda ungefär samma fråga inför vårt husbygge. Har kommit fram till att sk L-stöd är det billigaste alternativet (i betong) men kanske inte det snyggaste. Du kan ju också mura i leca - precis som du säger själv - eller gjuta på plats förstås. Det alternativ som vi har fastnat för är att använda en typ av slät keystone el. liknande (finns många olika fabrikat) som liknar en slät granitmur och kan byggas i princip så högt man vill. Principen med dessa är att de alla har någon form av enkelt armeringssystem och att man i de flesta fall kan plocka "stenen" på plats själv. Alla dessa typer av stödmurar nämnda ovan kräver en ordentlig grundläggning med allt vad det innebär av dränering etc för att inte muren skall förskjutas av tjäle osv. Det finns mängder av olika sätt att göra det hela på så det handlar väl mest om en smak- och kostnadsfråga.
Vänliga hälsningar/stenhus05
 
Tack!
Vet du möjligtvis vad en sten typ Keystone kostar?
:)
 
hej
Jag har kommit över nånting som heter gabion. En korg av galvaniserad tråd som man fyller med sten. De kommer i olika storleker.
http://www.thulica.com/index.htm heter siten. Jag har ingen erfarenhet av de själv men tänkte bygga en stödmur till en väg vi ska höja. Tyckte de var snygga men det är väldigt individuellt förståss![flash=200,200][/flash]
 
Du kan också göra de av natursten.

Titta på vår hemsida där vi har gjort terrasering av vårt tomt.
Det blir snyggare tycker jag med natursten än med betongelement eller murning.

 
Tackar för tipsen!!
;D
 
Bygg inte muren för hög, utan låt marken luta lite ner mot den. Det blir snyggare än en hög mur.
 
Hur är det med reglerna, hur hög för muren vara mot grannen, och får man lägga muren på sin sida om tomtgränsen .. typ 1dm in eller nått sånt ?

Har samma fenomen på vår tomt på 1 sida mot granne.
 
Håller med sweli - mycket snyggare med natursten. Det svåra verkar ju bara vara att få tag på en tillräckligt duktig markentreprenör som har kunnandet.
mvh/stenhus05
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.