Är det inte krav på i Sverige som i många andra länder att gasledningar ska vara gulmålade?
 
HSP skrev:
kan det som lordi skrev. Påminner om rör till någon kylanläggning, har sett liknande rör i en fd. butikslokal. där gick rören från en kyldisk till ett kompressorrum/kylmaskineri.
finns det någon butik eller kylrum i närliggande utrymmen i fastigheten?
Intreasant! Nej det finns ingen butik eller kylrum i fastigheten. Om det funnits tidigare vet jag inte.
 
Jag skulle helt klart kolla i våningen ovanför och i våningen nedanför för att se om man kan lokalisera rören där.
 
Jag lägger min röst på kylrör.
Hur gammalt är huset? Tidigare hade jag en lägenhet i ett hus byggt 1940, där fanns en gemensam kylanläggning i källaren (ej i drift...) från denna gick det ledningar väldigt lika dina till varje lägenhets lilla kylskåp. De flesta kylskåp var förstås utslängda men några hade dem kvar, dock utan kylfunktionen
 
Göran.W
Att det inte är gas rör vågar jag nästan sätta en slant på för dom är dels för tunna för det och gas rör brukar vara hederliga stål rör och inte koppar som detta är.
Det är inte alls omöjligt det är kyl rör iom dom har olika dimension och går tillsammans.
Försök att följa dom för är det gamla kylrör borde dom vara klippta på vinden eller i källaren.
O avsätt vad det är för rör borde dom mynna ut på vinden eller i källaren.
Var i lägenheten är dom.
 
Kylrör till 97.5%. Ventilerna ser ut som avstängningsventiler för köldmedium.
 
morotsman skrev:
Jag lägger min röst på kylrör.
Hur gammalt är huset? Tidigare hade jag en lägenhet i ett hus byggt 1940, där fanns en gemensam kylanläggning i källaren (ej i drift...) från denna gick det ledningar väldigt lika dina till varje lägenhets lilla kylskåp. De flesta kylskåp var förstås utslängda men några hade dem kvar, dock utan kylfunktionen
Fastigheten är byggd 1938. Rören är placerade i köket (som nu av mig är ombyggt till sovrum). Lägenheten ligger precis ovanför källaren där det tidigare låg en tvättstuga.
 
Göran.W skrev:
Att det inte är gas rör vågar jag nästan sätta en slant på för dom är dels för tunna för det och gas rör brukar vara hederliga stål rör och inte koppar som detta är.
Det är inte alls omöjligt det är kyl rör iom dom har olika dimension och går tillsammans.
Försök att följa dom för är det gamla kylrör borde dom vara klippta på vinden eller i källaren.
O avsätt vad det är för rör borde dom mynna ut på vinden eller i källaren.
Var i lägenheten är dom.
Rören var placerade i/längs väggen (som nu är riven) mellan kök och vardagsrum. Lägenheten ligger på entréplan ovanför källaren. Vore toppen om det är gamla kylrör som inte längre är aktiva. Då borde det väl vara oproblematiskt att kapa och flytta dessa, eller?
 
Redigerat:
Göran.W
Försök hitta dom i källaren och se var dom tar vägen.
Har du tur den kanske bor någon äldre som kan svara på om det varit någon form av gemensam kyl lösning.
Är det gamla kyl rör flytta inte dom utan bara ta bort dom :)
 
Det är, som skrivits innan, inga avstängningsventiler utan det är proppade T-rör. Man måste förvissa sig om att de ej är i drift och tömda på köldmedium innan man börjar kapa i dem.
 
Hur gick det? Kom ni fram till vad det var för något?
 
Ja, vi måste få veta!!!
 
Krilleman
Absolut!

Vi är nyfikna byggahusare :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.