Har rivit en gammal friggebo och bygger carport med förråd på platsen. Vid omläggnig av elen i huset lade elektrikern ett 3-fas uttag vid husknuten för friggebon, som det var förut. Friggbons el och värme hade (av förra ägaren) dragits med en 3-fas skarvsladd i luften. Elektrikern visste att jag skulle riva och bygga om, och han sa inget, så jag antog att den kopplingen var ok. Har nu börjat fundera på om det är rätt. Är inte förrådets el en ny fast installtion som kräver fast koppling från huset? Måste kabeln grävas ned dessutom?
Vill ha lite synpunkter så jag vet vad jag har för alternativ när jag letar en ny elektriker.
 
Funkar väl bra med lös kabel. Men fast nedgrävd kabel är ju klart bättre.

Finns jordfelsbrytare?
 
Om det är en godkänd installation beror lite på sättet det är förlagd och vilken kabel som sitter där.
En bild hade underlättat bedömningen..
 
Jordfelsbrytare finns i husets central som gäller även detta uttag. Kabeln var RDOE hängt på stålvire. Nu tillfälligt draget för bygget för att kunna köra lite värme och maskiner.

Min fråga gällde egentligen bara lagligheten, om kopplingen skulle vara som förut. Klart enklast, men fast markkabel är förstås bäst.

Ska tillägga: förrådet är tänkt att ha en liten undercentral för att dela upp till värme och ljus, och några uttag. Friggebon hade det så också.
Och grävning skulle gå genom ganska nylagd asfalt, vilken jag ogärna vill förstöra.
 
Redigerat:
Lagligheten har två aspekter som jag ser det.

- Det finns inget förbud mot skarvsladdar, luftledningar och stickpropp på carporten, även om det finns en elcentral där. Det kräver bara CEE-don som garanterar att fas och nolla inte vänds.

- Men sedan finns allmänna regler om god praxis, lämplighet, underhåll, materielval. Det finns inte heller här något som direkt motsätter sig mot denna lösning. Det bästa vore dock en fast inkoppling i båda ändar. En luftledning förhindrar inte det.

Så det handlar mest om att det praktiska utförandet blir bra. Gummikabel har en begränsad livslängd, men räkna med kanske 20 år med tanke på att den utsätts för väder, vind o sol hela tiden. Ett bättre val vore en PEX-kabel typ ACEFLEX. Den är nästan lika mjuk som gummi. Även andra kablar som N1XV och EKKJ kan komma ifråga.

Sätta stickpropp på PEX-kabel man möjligen komma ifråga för ACEFLEX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.