Jag har kommit en bra bit med mitt nya pannsystem så jag tänkte dokumentera och dela lite erfarenheter innan jag bygger igen o snyggar till alltihop.

Stort tack till alla som hjälpt till, inte minst alla på detta fantastiska forum!

Utgångsläget: Flyttade hit 2009. Vattenburet system (installerat 90-t) i 1800t-hus. Dubbelpanna Diom olja/ved, senare med en vedförugn kopplad till oljebrännaringången. Denna panna placerad i boningshuset. Tidigare hade den stått i ett uthus: 4 pipig-kulvert (maxitherm, typ. Pex alltså) fanns på plats, oanvänd sedan oljetiden(?)
 
Från vänster till höger: ackumulatortank 3000 liter från Huskvarna tanksvets. Vedpanna Perifal (hs Tarm, sedermera Baxi) Solo Innova 30 kW, köpt begagnad. Skorsten Scancore enkelblock g0 180 mm i diameter, 6,5 meter lång.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikefast och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet expansionskärl, Huskvarna tanksvets. Anslutningar fr vänster: 1) expansionsledning från botten av ackumulatortanken, 2) ångledning: öppet ut på taket. 3) signalleding, skvallerrör, överlopp

Konstruktionen medger att jag kan välja varm eller kall expansion: röd kran öppen = varm expansion. Blå kran öppen = kall expansion. På bilden är båda kranarna stängda medan jag fixar. I normalläge kommer den blå kranen vara öppen, dvs kall expansion.

Signalledningen, skvallerröret, är inkopplat via ett vattenlås. Detta för att hindra paraffinoljan, som flyter ovanpå vattnet i kärlet, att rinna ut.

Själva kärlet fick dessvärre placerad liggande: uthuset är något lägre än boningshuset. De bägge anslutningarna är klämringskopplingar, därpå plastbussning för att isolera kärlet galvaniskt. Notera gångjärnen som fäster reglarna i timmerväggen: expansionskärlet ligger på en bår, lätt att koppla ur, fälla ner och inspektera.
 
  • Gilla
Mikefast och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom vindväven (nere t höger i bild) döljer sig det hål i timmerväggen vi fick ta upp för att få in tank o panna.

Skorstenen monterade jag upp själv, familjen hjälpte till att hissa upp de sista blocken. Gick ganska smärtfritt m tanke på att d e mitt första murarjobb nånsin. Enda missödet var att min mor backade på blocken m bilen medan de stod på pallen på gårdsplanen: några av elementen blev skadade, m avtryck av dragkrok. Beställde två nya block och använde de skadade till fundament, där ska ju ingen rök passera. Det blev skitbra ändå, morsan!
 
  • Gilla
Mikefast
  • Laddar…
Isoleringen väntar jag med. Mineraull. Närmast tanken blir det räddningsfilt (reflekterande plast) från danska civilförsvaret. Den hålls uppe med magnetmatta, sån man gör övningskörningsskyltar av.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikefast
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solo innovas akilleshäl tydligen! Denna manlucka (för kylslingemontering) var så fastrostad att bultarna gick av. Orsaken är lätt att se: packningen är sprucken, vatten har läckt ut under isoleringen varpå korrosion...

Nu ska denna lucka svetsas igen. Luckan på andra sidan var bättre men packningen ska ersättas av en o-ring i ett svarvat spår.
Svärfar bistår med metallkunnandet, själv kan jag i princip inget sånt.
 
  • Gilla
Mikefast
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inne i pannan.
Jag har tagit ut plåtarna som hänger på sidorna och riktat dem med slägghammarn: de hade slagit sig rejält. Keramiken är lite sliten. Förbränningsskålen som är under springan är sprucken. Den ska jag byta.

Jag har en ny fullständig keramiksats. Funderar om jag ska byta rubbet eller bara förbränningsskålen? Hur skulle ni gjort?
 
  • Gilla
Mikefast
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Proveldning! Hela familjen engagerad. Rom o choklad. Spänningen är olidlig! Halva ilägg av ved i taget...
 
  • Gilla
Mikefast och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle byta hela keramiksatsen och sen spara dom delarna som du plockar ur och ha i reserv. :) Kan ju vara skönt att ha pannan som den vore ny då vet du hur den känns när allt verkligen är okej. :)
 
@xdigger: jäpp, tänkte som du men efter en grundlig inspektion var det bara skålen som var sliten, allt annat fint, silikonsträngarna var så vackra att jag inte iddes sätta kniven i dom.

Svärfars fina svetsarbete! Nåt annat än den sorgliga luckan i tidigare inlägg.

Luckan på andra sidan renoverad med ny gummipackning, molybdenfett o linolja.

Allt är lite provisoriskt uppställt än så länge. Inte satt dit manöverpanelen än så jag kör laddpaket o rökgasfläkt manuellt så att säga. Laddpaketet (Termovar) gör vad det ska!

Rökgastemperatur 170-180 i drift. Laddar på pumpens läge 2 (av 3). Tanken laddad till halva volymen med drygt 80 grader. Skarp gräns: därunder 10 grader (nyss kommet från källan).

Aggremanget o krumbukterna med expansionen funkar som det ska: väljer mellan kall bottenanslutning av expansionskärlet eller varm toppanslutning. Avluftningen sköter sej självt!

Varmt å gött blir det! Missöden? Nja, lite läck vid nån koppling. Det går nästan för bra. Får kanske igen 'et sen när det är dags att väcka upp kulverten från de döda!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mikefast och 3 till
  • Laddar…
Kulverten är väckt från de döda o funkar finfint. En termisk ventil blandar hett vatten från tankens topp med svalt vatten från tankens botten till ställbar temp, nu 60 grader. Detta för att skona pexkulverten. Därefter pumpas vattnet m cirkpump in till en 500 liters tank inne i boningshuset. Ifrån denna tank tas hetvatten till radiatorkretsen samt bereds tappvarmvattnet mha egenbyggd TVA. Cirkpumpen som laddar lilltanken styrs av egenbyggd kulvertstyrning: två termostater o ett relä arrangerat som en hållkrets.

Stortankens isolering är snart färdig. Tanken går genom taket till uthusets övervåning: där byggde vi en låda som blir en platsbyggd säng så småningom. Nu en mysig fikaplats med barnen.

Barnarbete är bra i trånga utrymmen. Här med spikpistol.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mikefast
  • Laddar…
Kul att se, blir fint ju! :) Jag installerade också en panna här i huset, byte ut min gamla Egor V25 mot en ren pelletspanna Thermia Biomatic. Det lönar sig fint att köpa begagnat när man kan rörmoka lite själv. :)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Det går framåt så sakteliga. Systemet är i full gång och funkar väldigt bra. Lite kvar dock, varav isolera expansionskärlet är prio 1. I morse provade jag att leka radiator med expansionskärlet: jag öppnade för varm expansion och pyttelite öppet på kall expansion, med följd att det började självcirkulera och expansionskärlet hålls ljummet! Hade jag kall o varm expansion helt öppen cirkulerade det utav bara fn. Man borde kunna automatisera en frostvakt men hur?

Jag trimmar nu in radiatorkretsen och varmvattenberedningen så att returtempen till acktanken blir så låg som möjligt.

På Fars dag gjorde vi en skorstenshuv av en gardinstång, expanderbultar och ett spirorör. Svart sprayfärg.

Putsa skorstenen får nog vänta däremot, till frostsäkra vårdagar.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikefast
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.