Kamin, tank, GVF etc är fixerat. MAXITHERM PEX KULVERT. Kopplingarna inte. Finns chans att vi kopplar på solvärme i vår. Hus på 170kvm bra isolerat och med FTX.
Skärmavbild 2013-10-08 kl. 13.02.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är extrem nybörjare på detta, nått som är helknas, eller några förslag på bra funktioner som saknas?
 
Redigerat:
Hur självreglerande blir detta? Kommer jag behöva pilla på termostater åt höger och vänster? Ser framför mig att man helst vill har intrimmade gränsvärden på de olika källorna och mottagarna och att detta ska kunna styras, när det är intrimmat, helt av sig själv. Kan det det nu? Elpatron, VVB, GVF, FTX, Givare ute och inne, Framtida Sol etc.

Har tänkt koppla på trådlös tempmätning med http://www.controlbyweb.com/x300/ som jag kan övervaka var som helst ifrån också. Eller blir det bara övervakning och inte så bra för den nån mer "självreglerande/smarthet" som jag borde ha med?
 
Och! Borde det inte vara fiffigt att också kunna gå förbi den nedre VV-slingan? Eller, nej det har ingen funktion va, då kyler jag bara övre mer och skiktning försämras?
 
Inser att jag skulle postat i Biovärme, men är det ingen som har nån åsikt på ovan? Jag vet att ni finns. ;) Imorgon börjar vi sätta ihop systemet.
 
Davidw skrev:
Inser att jag skulle postat i Biovärme.....
Kolla din inkorg. :)
 
Du har inte funderat på att istället sätta in en riktig vedpanna bredvid acktanken i uthuset? Blir det inte skräpigt att elda i en kamin? Hur shuntar du värmen till golvvärme radiatorer?
 
Krilleman
Illa kikat på ritningen, se nedan!
 
Redigerat:
Är väl skållningsskydd på vvb:n antar jag.
 
Krilleman
Missade VVB:n :x
 
Dubbel..
 
Koppla expansionen kallt.
 
Jannez69 skrev:
Du har inte funderat på att istället sätta in en riktig vedpanna bredvid acktanken i uthuset? Blir det inte skräpigt att elda i en kamin?
Kamin i huset vill vi ha. Det skulle varit om vi skippade att köra vattenmantlad och eldade för kråkorna därinne och sen satte stor vedpanna i uthuset.
Det skulle bli mer jobb eftersom vi kommer vilja myselda mycket inne ändå, plus då pannan ute. Det skulle bli dyrare i investering, då vattenmantlingen kostade ca 10k extra med kulvert. Och dyrare i drift för all myseldning till kråkorna.
Därför landade vi på att vattenmantla myskaminen när vi visste att vi var eldningstokiga och har rätt välisolerat hus. Men skräpigt kommer det bli – kanske blir vi knasiga på det.


Jannez69 skrev:
Hur shuntar du värmen till golvvärme radiatorer?
Ja, hur gör jag det? Borde det vara en shunt ut till GVF? GVF shuntar inte själv? (Se, jag är helt nollställd på detta.)
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Illa kikat på ritningen, se nedan!
krilleman_215 skrev:
Missade VVB:n :x
Men vad sa du från början? Eller kommenterade du nått jag ritat?
 
jensaro skrev:
Koppla expansionen kallt.
Vill du utveckla det? Kan tänka mig man gör det för att minska förluster? Ska den då kopplas på nån av Returerna, från GVF eller från kaminen då?

Där nån av de små röda pilarna pekar?
Skärmavbild 2013-10-10 kl. 21.35.01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jensaro skrev:
Är väl skållningsskydd på vvb:n antar jag.
Är detta ett svar på krilleman, eller en fråga till mig? Den är ju ingång nu och levererar varmvatten med rimlig temperatur. Men du tänker om den blir matad med vatten varmare än satt temperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.