R
yes, köpte den på rusta, de var en av få som kunde erbjuda en sådan kabin med inbyggd blandare i 80x80 mått. Har testat den ett par gånger och är mycket nöjd.
 
Riktigt snyggt!!!
Undrar bara en smula var handtaget till fönstret tog vägen....(y)
 
R
hehe ja precis, den hade jag inte monterat där då jag lackade om den men nu är även den på plats igen ;)
 
Det blev ju tusen gånger bättre. Grattis! (y)
Har gjort något liknande i mitt lilla badrum för 1½ år sedan och färgen på golvets våtrumsmatta är fortfarande oskadad. Har en "tung" trasmatta i bomull på golvet som ligger fint mot färgen utan att skada. Provade med en tunnare badrumsmatta med anti-halk under först men då blev det märken på golvfärgen. Målade glasfibertapetväggarna och tak med våtrumsfärg. Allt är fortfarande fräscht. Jag har badkar och draperier i stället för kabin så vattnet belastar varken väggar eller golv. Blev en billig renovering. Det jag lade ner lite pengar på var inredningen, i handdukskrokar, handdukar och stänger m.m.
 
  • Gilla
Queezie och 1 till
  • Laddar…
Mycket trevligt resultaat för kaffepengar om man jämför med vad ett nyttbadrum brukar kosta!
Äblev sugen på att göra något liknande själv!
 
Snajjsigt!

Vart fick du tag i alla nya badrumsmöbler för att ändå komma undan med så pass låg total kostnad?

/n
 
R
Vi blev så nöjda med det första badrummet att jag gav mig på det andra också. Denna gången med en "caffe latte" färgad ton på golvet som går bra med de nya badrumsmöblerna i vitlaserad ek från Ikea.
Totalkostnaden här blev också ca 6000kr totalt för allt.
Stort tack till Colorama och deras fantastiska våtrumsfärg från Alcro!
bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lovisa-64 och 12 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Om nån vill ha detaljer hur man gör kan jag återkomma.
Går det att måla Alcro's våtrumsfärg direkt på en våtrumstapet? Jag har en gammal trist våtrumstapet som jag gärna skulle vilja förändra, men har inte pengarna till ett nykaklat giganto-badrum... I badrummet har jag badkar med dusch-slang, så det blir viss (men inte jättestor) vattenbelastning på väggarna.
 
Alcro våtrumsfärg kan du måla på kakel med bra resultat (underarbeta med målartvätt o t-röd), det har jag gjort i köket (!!) efter rekommendation från HappyHomes. Har svårt att tro att det inte skulle funka lika på våtrumstapeten.
 
R
Ja det är så man gör. Var noga med underarbetet, dvs tvätta med målartvätt först, när allt torkat sprayar du med t-röd och torkar igen. Därefter går du på med målning. Badkar med duschslang är inga problem alls, färgen blir ett nytt ytskikt. Färgen torkar relativt fort men spruta inte vatten på det på ungefär en vecka, därefter är det bara att återgå till gamla rutiner. Rekomenderar starkt.
 
  • Gilla
Katarina Rexha
  • Laddar…
En sån fantastisk skillnad, men det häftigaste av allt är ju att det blev så billigt! Med pengar är det enkelt att göra fint, utan pengar måste man vara smart också :) Jättefint med lattefärgade golvet, finns gott om trista badrum från 80-talet som skulle bli fräscha så här enkelt.
 
  • Gilla
Lena åradsson och 1 till
  • Laddar…
R
Magasinetblogg skrev:
En sån fantastisk skillnad, men det häftigaste av allt är ju att det blev så billigt! Med pengar är det enkelt att göra fint, utan pengar måste man vara smart också :) Jättefint med lattefärgade golvet, finns gott om trista badrum från 80-talet som skulle bli fräscha så här enkelt.
Ja, jag tror att om fler kände till detta så hade fler badrum blivit omgjorda på detta sätt. Folk ser väl badrum som något man inte får fixa med själv och då är det istället 100 papp man måste ut med för att kakla om.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Gjorde liknande i vårat badrum men använde Beckers våtrumsfärg för våtrumsmatta.

Vi har vanlig dusch, alltså ingen kabin eller badkar. Upplever att färgen har slitits väldigt mycket, och mest utanför duschzonen, dvs mellan dörr och toalett/handfat där man går mycket. Cirka ett halvår sedan målningen utfördes. Ser ut som det fastnar smuts i färgen? Samt lite färgsläpp runt golvbrunnen men kan nog skylla mig själv med tanke på underarbetet?

Går det att måla färg på färg? Sugen på att göra om golvet, men måste befintlig färg skrapas bort?
 
Tack för att du la upp detta!
Jag tänkte själv göra samma sak för några månader sedan och ringde runt till Flügger och ABC Färgekonomi (Nordsjö) i Stockholm för att ta reda på hur man skulle göra. De avrådde dock starkt från det. Framförallt för att T-röden löser upp Bisphenol i plasten (plastväggar & golv består av väldigt stora mängder mjukgörare, fenoler, som är hormonstörande), så det är väldigt ohälsosamt att jobba med för den som vill ha barn eller har barn i närheten. Dessutom trodde de inte att det skulle hålla så länge - men det är ju inget man förväntar sig om man lägger 6000 kronor.

Själv målade jag om furuimiterande plastgolv i hall, kök och badrum med kritvit Epolan V. Det blev verkligen enorm skillnad! Tvättade med målartvätt först och slipade, innan jag rollade 2-3 gånger. Det slets en del så jag fick göra om det efter ca 3 år men då bara med lite slipning först.
 
Hur upplever du kvaliteten på duschkabinen från rusta?
vilken namn är det på nyansen på golvet i första badrummet?

går i exakt likadana planer själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.