Hej!

Jag tänkte kolla om någon har en kreativ idé hur det går att reparera denna ekskivan?

Min son hängde dessvärre på skåpsluckan som gjorde att hela gångjärnet släppte. Som det syns på bilden vart hålet så pass stort att det inte går att fästa tillbaka allt som det var.

Alternativet är att fästa luckan på andra sidan men då kommer skåpet att öppnas åt fel håll, vilket inte skulle se bra ut.

Mig veteligen finns det inget man kan fylla i hålet och sedan skruva in på nytt (likt om det vart en betongvägg), så hur kan man lösa detta?

ATT00002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra ur ett lite större hål,
Ta lim på lämplig träplugg och slå i.
Låt torka
Kapa bort den utstickande delen av pluggen.
borra/skruva dit gångjärnet igen
klart
/ATW
 
Redigerat:
Ahhh.

Det finns alltså pluggar som är så "korta"?
 
Det finns rundstav på byggmarknaden som man själv kapar i lagom längd
 
Johan Ryman skrev:
Det finns alltså pluggar som är så "korta"?
Banka in den del av pluggen som går och låt limmet torka. Såga av överskottet sen så får du precis rätt längd på pluggen. ArneTWs förslag med att borra ur och använda träplugg är den seriösa varianten som även jag rekommenderar. Vill du fuska funkar det nog även att fylla hålet med trälim och banka in så många limkladdiga trästickor/tandpetare/tändstickor som ryms. Låt det torka och såga/tälj bort det som sticker ur.

Men borr/plugg är som sagt betydligt seriösare. Borra inte för djup bara!

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Plastic trä, du kan borra och skruva eller vad du vill efter 15min!
 
Plasticpadding fungerar också om du inte har plastiskt trä hemma. Inget som kommer att synas direkt.
 
Grövre skruv skulle väl också fungera skulle jag tro.
 
Det är inte en låg tv-möbel från Mio möjligtvis? Min ser exakt likadan ut och har samma symtom!
 
En bit tunn plåt och lite skruv.
 
Trälim och sågspån.
Om man inte orkar pilla med plugg.

Ta maskeringstejp som skydd om du ska såga av ev. plugg så du slipper få repor på möbeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.