Linoljefärg innehåller inte per automatik torkmedel. De färger jag målar med innehåller bara linolja och pigment.

Ska man måla golv är nog balsamterpentin att föredra eftersom det är lättare att måla tunt då men använder du Ottossons linoljefärg eller ännu hellre Enetorpets så behövs inget torkmedel och inget balsamterpentin för den färgen är så lättstruken ändå.

Det är jätteviktigt att det torkar helt mellan stryknngarna när man målar golv eftersom det blir klibbigt annars.
 
I vita linoljefärger fungerar pigmentet i sig som torkmedel, så där behövs det inte heller någon extra tillsats.

I säkerhetsdatabladet står det dock upptaget till <0,4%.
 
Redigerat:
Jag tror att jag ska grunda golvet med linolja blandat med linoljefärg, slipa, shellacka kvistar och sen måla två gånger med ren linoljefärg utan terpentin eller torkmedel. Skulle det fungera?
 
Jag hade inte kört med mer olja när jag hade grundat ett golv inomhus. Hellre balsamterpentin med öppna fönster och stängd dörr.

Annars är det nog ingen fara att dra på med ospädd färg direkt. Man målar ju lister direkt med ospädd färg eller hur?

Vad hade du tänkt för syfte med grundningen med extra olja i? Hade det varit fönsterbågar hade jag förstått, men ett golv inne? :confused:
 
Jag trodde att oljan gjorde att färgen tränger in bättre så därför grunda färg blandat med kokt linolja.
 
Är zinket giftigt. Jag vet att nanopartiklar av zink är förbjudet i solkräm men man smörjer bebisar ned zinksalva. Är verkligen zinket i Ottossons färg giftigt?
 
Förlåt, då är jag med. Jag har alltid grundat med ungefärligen 50% färg, 25% RÅ linolja och 25% balsamterpentin. Arbeta in ordentligt, denna blandning är mycket dryg och tunn.. och låt torka. När det är torrt kommer ytan upplevas lite sträv. Men detta har alltid varit utesnickerier.

Torkar du inomhus med bra temp och luftväxling så torkar det på ett dygn.

Här kan man mellanslipa för extra fin finish, typ lätt med 180-papper. Sedan kör jag med ospädd färg, två strykningar eller tre.

Zink giftigt, ja säkert om man exponeras för höga nivåer.. Man kan tydligen få något som kallas zinkfrossa vilket ska vara mycket otrevligt. Förekommer när man svetsar i galvat. I en färg tror jag inte det är zink som man ska vara orolig för i första hand. Slipdamm ska man alltid vara försiktig med pga den lilla partikelstorleken.

Färgen kommer sitta även utan grundning, inträngningen är ju för rötskydd och golvet är väl inomhus? ;-)

Är golvet slipat eller nytt och hyvlat? Slipade saker är mycket trögare att måla och kräver mycket mer färg.

Jag hade hoppat över grunden och satsat på bra finish. Har du sett allbäcks linoljevax? Det har vi på hela övervåningen. Är dock inte täckande som färg.
 
Redigerat:
Golvet är gammalt slipat, lutat, oljat och såpat. Jag ska skura bort denna behandling med Trärens (FAXE system) och slipa för att rugga upp ytan. Jag vill ha en täckande vit lite glansig yta.
Jag vill inte ha lösningsmedel eller sickativ (torkmedel) i färgen. Jag vill hest bara ha titandioxid som pigment men Ottossons har zink med och det är giftigt för det skyddar mot mögel mm. Gysinge och Allbäck har antagligen lösningsmedel, sickativ (torkmedel) i färgen. Jag vet inte vad jag ska välja. Om ytan blir för matt kanske jag kan lägga på en lack ovanpå?
 
Gysinge har inget torkmedel. Färgen blir halvblank. Du vinner inte så mycket på att rugga ytan tycker jag, det blir vackrare utan att vara slipat.
 
Jag fick tips att neutralisera luten med ättika, men det luktar nog hemskt. har tänkt välja Allbäcks men hoppas ytan inte blir för klibbig. Kanske ska jag blanda i Tonkinous? lack (vernis) i sista strykningen. Kan det bli bra på ett golv?
 
Men ska du ha på mer lut?

Med linoljefärg ska ju helst ytan vara hyvlad, men är den slät utan flisor går det ju ändå. Jag hade satsat på mellanslipningar för högsta finish. Lite drygt på golv dock..

Jag gjorde det på en Grythyttanmöbel i somras och det blev väldigt bra, jämfört med om jag hade låtit bli. Överraskande bra faktiskt
 
Golvet är lutat innan och det reagerar med färgen så det måste bort innan målning
 
Men det är väl tvättat och såpat många gånger sedan luten lades på? Det lär väl inte vara någon natriumhydroxid kvar på golvet? Blir fotsulorna till tvål kan jag förstå problemet, men annars? ;-)

Vilken reaktion blir det med färgen? Har aldrig hört om detta förr så jag är väldigt nyfiken!
 
Allbäck menade att det finns lutkristaller i golvet som missfärgar färgen i gult. Linoljefärgen klarar inte högt pH som såpa eller lut så det måste neutraliseras först . Man ska kunna tvätta med linsåpa men det kanske är skillnad från annan såpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.