Hej!
Vi har ett nyrenoverat badrum (fr början av sommaren) som ganska kort efter färdigställandet började stinka avlopp till och från (några timmar per dag typ), och då menar jag verkligen stinker som i att man blir illamående av att vara där inne (y)
Vi är nästan helt säkra på att vi lokaliserat lukten från avloppsröret där slangen från tvättmaskinen sticker ner. Dessutom stinker det sällan så länge tvättmaskinen är igång. Först tänkte vi att de kanske glömt sätta dit ett ordentligt vattenlås, men den sticker ju ner i en sån här: http://suomi.faluplast.se/wk_custom/images/{89873396-7926-4f38-876b-8dac139d5320}_fp73850.jpg
och det är väl ett vattenlås?

Jag vore verkligen tacksam om någon kunnig kunde komma med några ideer om vad som kan vara fel, för den här lukten är riktigt fruktansvärd :confused:
 
Men hur har det där gått till då? Är det en rörmockare som har fixat det?

Ibland sätter man ett rör som går till golvbrunnen, det finns golvbrunnar med sidoinlopp, dvs vattnet rinner då ut i brunnen "ovanför" brunnens vattenlås, men under golvnivå. Men iom. att det luktar så verka ju felet vara lokaliserat.
 
Be röris komma tillbaka och göra rätt för sej.
 
Så här ser det ut...
Felgjort? :confused:

IMG_20131007_074915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som ni har ett vattenlås under tratten, vattenlåset är klumpen som sitter där.
Enkelt sätt att kolla är att dra upp slangen ifrån tvättmaskin (kör ej denna under tiden)
& sätt en plast över tratten. Då ska lukten försvinna om detta är problemet.
-Om inte, så tömms ert vattenlås, kanske pga. baksug?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
hakaner skrev:
Det ser ut som ni har ett vattenlås under tratten, vattenlåset är klumpen som sitter där.
Enkelt sätt att kolla är att dra upp slangen ifrån tvättmaskin (kör ej denna under tiden)
& sätt en plast över tratten. Då ska lukten försvinna om detta är problemet.
-Om inte, så tömms ert vattenlås, kanske pga. baksug?
Kul att man inte får tag i rörmokaren... jag får helt enkelt ta hit en annan rörmokate..kul!
Tack så mycket för hjälpen i alla fall :)
 
Det blir svårt att reklamera jobbet om ni tar dit nån annan! Är det nåt som är felgjort ska ni nog inte betala för att få det fixat :) (garanti kallas det för)
 
koskenkorva skrev:
Kul att man inte får tag i rörmokaren... jag får helt enkelt ta hit en annan rörmokate..kul!
Tack så mycket för hjälpen i alla fall :)
Spara en slant och gör som hakaner föreslog först.
 
sunqan skrev:
Det blir svårt att reklamera jobbet om ni tar dit nån annan! Är det nåt som är felgjort ska ni nog inte betala för att få det fixat :) (garanti kallas det för)
Tror du jag betalar för det för jag tycker det är kul?
Garantin är värdelös om den som utfört jobbet har gått under jorden :banghead:
 
Det ser ju ut som det finns ett vattenlås trots allt. OM det är där som lukten kommer så måste det antingen bero på att det är fel på vattenlåset, en saknad insats eller så (osannolikt), eller så sugs vattnet ur vattenlåset.

Det är ett vanligt fenomen ifall det är fel på avloppsavluftningen. Kan du berätta lite mer om vad som gjorts vid renoveringen av badrummet? Är det en villa eller en lägenhet? Vilken våning (hur många våningar i huset)?

Drogs avloppet om, typ flyttades badrummet till nytt rum osv? Hur långt från toan till till den vertikala stammen för avloppet?

Funktionen för avluftningen är att när man spolar mycket, framförallt från toan. Då bildar det framrusande vattnet i röret en propp av vatten. Bakom den proppen bildas undertryck. Det undertrycket kan suga ut vatten ur vattenlås och det blir sedan fritt fram för lukt ur avloppet. Därför har man avluftning i avloppsystem. när vattenproppen passerar ut i den vertikala stammen nedåt så är den öppen högst upp, dragen ut genom yttertaket. Då sugs det in luft där, och undertrycket försvinner. Ibland sitter det istället en vacuumventil högst upp ex. på vinden. Då kan bara luft sugas in i stammen, men luft (lukt) kan inte komma ut genom ventilen.
 
Sticker slangen ned i vattenlåset får du en perfekt hävert som omedelbart tömmer vattenlåset. Pröva att dra upp (korta av) slangen några centimeter så att den slutar ovanför vattenytan så funkar det som tänkt.
 
  • Gilla
Caios
  • Laddar…
Mikael_L
koskenkorva skrev:
Så här ser det ut...
Felgjort? :confused:

[bild]
Nejdå. Det där ser korrekt ut.
Roligt nog är det 100% exakt likadant som jag själv gjort. :D

Du får kolla några saker, det går rätt snabbt och enkelt.
Du kan börja med att ta ur avloppsslangen och dra gladpack över, eller täta på något annat vis, såsom hakaner beskrev.
Upphör lukten då så är det problem med själva vattenlåset, antingen något trasigt däri eller att baksug suger ur vattenlåset eller Lillmalen beskrev.

Men är lukten kvar så är det något annat som är otätt.
Och det kan vara vid gummibussningen vid golvet, att det saknas tätring eller tätring har knölats snett under vattenlåset.

Och hittar du inget fel så långt så kan du alltid prova att ta väck hela allt det där och täta hålet mot golvet - då ska lukten upphöra, annars är felet på något helt annat ställe i badrummet.
 
  • Gilla
koskenkorva
  • Laddar…
Tack för alla tips! Jag ska testa och se, dra upp slangen ovh sätta plastfolie eller något över :)
 
Känner mig rätt dum som upptäcker detta så sent men kände nu att vattenlåset var fuktigt på utsidan!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.