Mikael_L
hempularen skrev:
Lite OT:

Det är olagligt att agera mäklare om man inte är registrerad fastighetsmäklare (har för mig att medlemmar i advokatsamfundet också får agera mäklare). Sedan är det väl troligen inte olagligt att hjälpa en släkting/kompis att sälja, men var gränsen går vet jag inte.
Så är det nog säkert. För den titeln är väl en (av de ganska få) skyddad titel?
Så mellanhanden försöker förhoppningsvis inte ge sken av att vara en fastighetsmäklare.
 
Det är inte titeln som är skyddad utan arbetsuppgiften (hur den nu definieras).
 
Odjuret skrev:
Det är nog ett lockpris....
om man ser det som står i det finstilta....
"Säljaren förbehåller sig rätten att avstå från att sälja fastigheten, utifall att vinnande bud anses för lågt."

Detta är för djäkligt. Jag kan tycka att om de ger sig in i detta får de leken tåla....vad hände med accepterat pris?
 
Byggis1976 skrev:
Detta är för djäkligt. Jag kan tycka att om de ger sig in i detta får de leken tåla....vad hände med accepterat pris?
De har ett accepterat pris, de vill bara inte tala om vad det är ;)

Nej, hela upplägget lutar kraftigt åt att stressa någon till ett impulsköp av en fastighet som kanske inte är alls i närheten av vad det verkar.
 
thomasx skrev:
De har ett accepterat pris, de vill bara inte tala om vad det är ;)

Nej, hela upplägget lutar kraftigt åt att stressa någon till ett impulsköp av en fastighet som kanske inte är alls i närheten av vad det verkar.
Jo, men det hade väl folk innan kravet på accepterat pris, dvs inga lockpriser, kom också.
 
Byggis1976 skrev:
Jo, men det hade väl folk innan kravet på accepterat pris, dvs inga lockpriser, kom också.
Ja visst, jag var bara lite ironisk ;)
 
Missade den där formuleringen med reservationen, då blir ju hela "auktionen" meningslös.
Att börja på 1 kr, och sedan ha ett dolt reservationspris, det ser man ju ibland på Tradera. Ofta blir det ingen affär på de auktionerna, tror att många låter bli och budar om de ser "reservationspris ej uppnått". Och i detta fallet finns det ju inte något fixt reservationspris heller, antar att säljaren tänkt avgöra det beroende på vilka bud som kommit in. Iom att det legat ute för 400k lär ju ingen insatt bjuda så mycket.
 
Detta att det varit ute så länge till ett pris som ligger ca 45% under vad det såldes för för 3 år sedan, utan att bli sålt. Och nu säljer man med konstiga metoder och hindrar i praktiken en ordentlig undersökning av huset. Det borde ju betyda att det är något allvarligt fel på huset.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Utöver de moraliska tveksamheterna så funderar jag lite över hur det skall gå till rent praktiskt... Visst budas det väl redan idag via sms men nu MÅSTE den som vill buda lägga minst ett bud i timmen. Det blir ju ett jävla sms:ande om man tänker sig att det i början är med 20 presumtiva köpare som hoppas göra ett klipp.... En gång var tredje minut skall mäklaren skicka ut sms till samtliga 20. Naturligtvis kommer samma bud läggas av flera budare ett otal gånger. Skall då mäklaren messa till de som var lite sena med det senaste budet så de vet att buda igen men högre? Det kanske finns tekniska hjälpmedel som fixar sånt här...?

Om man lyckas få igenom ett bud på säg 400.000kr, det vinnande budet blir 500.000kr men den köparen backar. Skall man då i alla fall i förväg peta in ett bud på 480.000kr om man vill vara med på "andra chansen" trots att ett bud på 500.000kr redan lagts? Verkar ju minsta sagt ogenomtänkt....
 
ToRy: Buden ska läggas via telefonsamtal, inte SMS. Så ännu värre.
 
Min erfarenhet är att mäklarna oftast inte meddelar alla budgivare varje nivå, utan det går runt. Med 1h max för att lägga bud kan budgivarna tänkas droppa av ganska snabbt. Men jag är övertygad om att den som kommer in med ett högre bud efter den tiden kommer få vara med igen. Det är knappast så att vare sig mäklaren eller säljaren vill tappa några budgivare i onödan.

Det räcker således för mäklaren att skicka 1 sms/timme och då kommer aldrig två budgivare lägga samma bud.
 
thomasx skrev:
Med tanke på vad mäklaren skriver i ingressen, så vore det intressant om du kunde berätta vad du grundar din bedömning av byggnadsvärdet på?

Mäklaren är helt klart av en annan uppfattning än du.

"I grunden i gott skick, bland annat med bytt tak & renoverat badrum. En del renovering, bland annat av ytskikt, har påbörjats och återstår för nästa ägare att slutföra. Kan nyttjas både som pemanent- eller fritidshus. Se beskrivning för mer info om pris etc. "
Nu är jag inte med på hur du menar. Vad har en mäklares uttalande för koppling till verkligheten?

Min bedömning av värdet är dels att det ser fruktansvärt risigt ut på bilderna, men framför allt att det säljs med friskrivningsklausul och spekulanterna inte tillåts besikta huset. Om det funnits nån varningsklocka tidigare så har den i alla fall inte ljudit högre.
 
andersmc skrev:
Nu är jag inte med på hur du menar. Vad har en mäklares uttalande för koppling till verkligheten?
Förmodligen mer än ditt, mäklaren har trots allt sett huset IRL. Därav min fråga...

andersmc skrev:
Min bedömning av värdet är dels att det ser fruktansvärt risigt ut på bilderna, men framför allt att det säljs med friskrivningsklausul och spekulanterna inte tillåts besikta huset. Om det funnits nån varningsklocka tidigare så har den i alla fall inte ljudit högre.
Ok.
 
Detta är ju ett ganska extremt lockpris, om man nu skall se det så.

Personligen är jag väldigt tveksam till konceptet lockpris, jag tror inte att det verkligen ger högre bud på ett hus, däremot så ger det god marknadsföring av mäklaren. en mäklare som vet hur man får många att komma och titta. Och fler vill anlita den mäklaren.

Jag har ett exempel i närområdet. Ett hus såldes i början av sommaren, en bit över 100kvm. Annonserades ut för ca 4,8 milj, såldes omgående för 5,1 milj. Huset var i kanonskick. De nya ägarna gjorde ändå en ytskicktsrenovering, målade i princip om alla nytapetserade väggar.

Någonting har hänt (vet inte vad), de nya ägarna lade ut huset till försäljning nyligen, begärde 5.275 milj. Och fick 5,5 milj.

Huset har alltså ökat i värde med 8% på 3 månader, säljs i ett skick som inte är identiskt, men likvärdigt. Det intressanta tycker jag är att budgivningen gav ungefär lika stor lyft i båda affärerna.

Dvs. i ett givet område vid en given tidpunkt så "känner" spekulanterna att en viss uppgång (eller nedgång, beroende på område/tispunkt) är "rätt", då kan man lägga ut huset inom sitt värdefönster och i det här fallet få en uppgång på 2 - 300 000, samma oavsett om man lägger sig i nedre delen av "fönstret" eller i övre delen.

Min poäng är att om man satsar på lockpris så kanske man får ditt många intresserade, men de kommer inte att höja priset mer än om huset istället hade lagts ut till ett avsevärt högre pris. Lägger man ut det rejält för högt så skrämmer man troligen bort många.

Då när lockpriserna var satta i extemt system, då räknade ju alla med att budgivning ex, på lägenheter i Stockholm innerstad skulle höja med 20 - 30%, då skulle det säkert h varit problem att lägga ut en bostad till "rätt" pris och väntat sig bara någon liten budgivning. Men de riktiga vinnarna var säkert de som lade ut sin bostad till ex. 10% under förväntat pris, och av ren slentrian fick en budgivning upp på 25%.

Det fnns ett till exempel i närområdet här, för några år sedan såldes en villa som låg i områdets absolut bästa läge, Allt var perfekt, utom huset som var i stort renoveringsbehov. Men jag bedömer att bara tomten var värd 3 - 4 milj. Det såldes av en mäklare som annars bara säljer bostadsrätter i city. Som uppenbarligen hade dålig koll på marknaden häromkring. Inom 2km från det där huset har i princip inget sålts för under 3,5 milj senaste åren, egentligen inget under 4 milj, om huset hade varit i normalt bra skick så borde det gått för över 8 milj. Och just det där kvarteret är det som ligger mest centralt till kommunikationer, skola, butiker, men ändå på bullerfritt och trafikfritt avstånd.

Huset lades ut för 2,8 milj. Visningen påminde om Stockholms vattenfestival när det begav sig. Hela huset var knökfullt med folk och det stod hundratals personer på tomten som aldrig kom in, det var tom. många som nöjde sig med att titta från gatan. Jag vet inte hur många som kom på visningen, men när jag promenerade förbi så tror jag att det var ca 500 personer där, och det var en strid ström med folk som kom och gick.

Huset såldes för 3,5 milj. Vilket stärker mig i tesen att lockpriser inte fungerar (annat än som marknadsföring av mäklarfirman).
 
Redigerat:
Det där var två exempel. Jag har sett massa exempel på hus som går för ett lägre pris än "accepterat pris", eller som har legat ute och sedan sänkts med 10-20% och ändå inte säljs (hus i attraktiva områden söder om GBG).

Enstaka anekdoter betyder väldigt lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.