Är ingen van glasögonorm så jag har inte koll på detta.

Har 2 par terminalglasögon genom jobbet. Ett par hemma och ett par på jobbet.

De har några år på nacken och nu är det dags att ändra dessa till min sakta försämrade syn.
Bågarna är jag nöjd med så jag vill bara ha nya glas eller få de omslipade eller hur det nu funkar.

Hur kommer jag undan billigast?
 
Enligt många fackföreningar har man rätt till fria terminalglasögon på jobbet så har du tur betalar din arbetsgivare ett par.
 
Ska kolla upp det.

Ingen aning vad det brukar kosta annars?
 
Det här med nya glas i gamla bågar är inte poppis idag. Få optiker gör det öht och de som gör det, får dig att skriva på papper att du pröjjsar arbete+glas även om bågen går sönder och att de inte ansvarar för bågen utan det är på ege risk. Det billigaste och enklaste är köp nya glasögon helt.
 
katten12 skrev:
Det här med nya glas i gamla bågar är inte poppis idag. Få optiker gör det öht och de som gör det, får dig att skriva på papper att du pröjjsar arbete+glas även om bågen går sönder och att de inte ansvarar för bågen utan det är på ege risk. Det billigaste och enklaste är köp nya glasögon helt.
Har aldrig hört talas om att det skulle vara något problem att byta bara glas. Om det inte gick skulle jag gå någonannanstans. Har haft glasögon i nästan 20 år och har bytt bågarna ibland, inte vid varje glasbyte.

Det är dyrt med glasögon i Sverige. Passa på att köpa nya när du är på semester. Jag köpte nya i Dubai till under halva priset det skulle kosta i Sverige. Se till bara så att du får rätt styrka då det är svårt att reklamera när du kommit hem.
 
Jag har just bytt glasögon och hej kom och hjälp mig vad det skiljer i pris mellan olika optiker.

Jag ringde runt till några av de lokala optikerna och jag tror synsam skulle ha omkring 4000k för ett par vanliga glasögon med bågar 1500-kr-klassen. Någon optiker skulle ha 8000:- men då fick jag 3 par glasögon. Någon tredje låg på 6000:- men då fick jag två par. Jag har inget svårt synfel utan är bara närsynt som en grävling så det är enkla glas det handlar om.

Ska man komma undan billigt så hittade jag två alternativ, nätet och specsavers. För min del slutade det med ett par från specsavers för 1000:- inkl. allt (bågar, glas, undersökning, repskyddsbehandling) men priset var ungefär samma på nätet. Anledningen till att specsavers är så mycket billigare än de andra verkar vara att de har en stor fabrik i england som gör alla glasögon vilket medför en leveranstid på knappt två veckor vilket jag tror är längre än hos andra optiker. Kvalitéten verkar vara samma som hos andra optiker.

Specsavers har ett 2-för-1-erbjudande så du kan få två par terminalglasögon till priset av ett par. Du borde kunna hamna mellan 800 - 2000 för två par terminalglasögon om du inte måste ha en massa specialgrejor på dem.
 
Det enkla svaret på din fråga är att det beror på.

Jag brukar köpa mina glasögon från en lågpriskedja (Glasögonmagasinet). De har ingen egen inslipning av glasen, utan bågar och glas kommer från ett centralt lager. Optikern mäter vilken styrka mina glasögon behöver ha, kassörskan hjälper mig att välja ut ett par bågar och centrallagret skickar bågarna och det färdigslipade glasen med rätt styrka till min butik som skruvar ihop dem. När jag sen behövde byta glas för att de börjat krackelera då var det bara för kassörskan att kolla i datorn vilken styrka som mina nuvarande glasögon har och beställa hem en ny uppsättning glas från centrallagret.

Men ska du däremot gå in till en valfri optiker med dina egna bågar och be dem mäta upp dina befintliga glas, beställa hem en uppsättning glas i samma styrka från sin egen leverantör och sen lyckas slipa in dem glasen så att de passar i dina befintliga bågar, då är du nog uppe i en kostnad som överstiger ett helt nytt par glasögon.
 
Intressant. Har kollat runt lite mer och det verkar vara väldigt likt el o rör branchen. Några par hundra procent påslag på allt.

Får se var det slutar. Gav 120kr paret för mina bågar med glas när jag var i Kina.
 
Enligt min optiker har alla kedjor i Sverige slutat med egen lokal tillpassning av glas. Om du absolut vill ha nya glas till gamla bågar måste bågarna skickas iväg till Asien eller liknande, dvs dit där "slipningen" görs. Det är då inte konstigt att butikerna är ovilliga eller vägrar. Om de går med på det så tar det minst två veckor och är förmodligen dyrt.

Det enda man gör med glas är att slipa till kanterna så att de passar i bågen. Från fabrik kommer stora glas i olika styrkor, med färdig antireflexbehandling och med olika korrigeringar för astigmatism.
Min optiker tar för arbete och material 500:- för att sätta in ett normalt (ej progressivt) antireflexbehandlat glas i en båge, och han har egen utrustning för detta.

Jag blev erbjuden att vara med under "slipningen" av mina glas, och som tekniknörd tackar man naturligtvis ja.
En apparat används för att stämpla in positionen för det optiska centrumet på glasen. Jag glömde fråga om även axeln för astigmatism markerades i det momentet, eller om det fanns färdiga markeringar från fabrik.

An annan maskin läser av bågens konturer för glasen.
Konturläsaren är digitalt ansluten till slip/fräsmaskinen som fixar till så att glasen får rätt form (kontur).
Jag bedömer att "vem som helst" kan lära sig hantera de här maskinerna, och prispressen har gjort att det mesta av det här arbetet numera utförs i lågkostnadsländer. De kan då ha personer som på heltid enbart slipar glas.

Edit:
Min optiker har alltid en komplett uppsättning antireflexbehandlade glas hemma, så man kan få nya glas inslipade utan väntetid.
 
Redigerat:
Ja, apparaten som "stämplar" eller märker ut optiskt centrum sätter 3 prickar på rad för att även markera axelläget.
Maskinerna är mkt riktigt inte så svåra att lära sig, men som med allt annat så finns tips och trix att ta till för den med erfarenhet.

Hantverket ligger i att få glasen att passa i tillhörande bågen. Glasen har naturlig baskurva och bågen ska formas för att kunna sitta bra runt glasen. För "normala" styrkor är detta oftast inga större problem. Det är specialfallen som kräver hantverket. Glasen ska ju helst sitta kvar i alla temperaturer, och tåla att glasögonen tas av och på ett par gånger om dagen utan att "ploppa" ur.

För att svara på frågan.

Det finns minst en nätbutik som kan sätta glas i befintliga bågar....
 
glennj skrev:
Det finns minst en nätbutik som kan sätta glas i befintliga bågar....
Något tips på vilka som gör det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.