Vet inte om det här är rätt forum, men hoppas att det finns lite erfarenheter.

Jag är intresserad av att ha obehandlad furuplywood som innerskikt på väggar och tak i vår hall.

Finns kanske någon här som testat detta? Vad bör man satsa på för kvalité på plywooden? Den lär ju även gulna med tiden? Kan man luta den för att förhindra att den blir för gul?

Visa gärna bilder om ni har gjort något liknande.

Inspirationsbild:
 
  • plywood.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vanligaste/billigaste plyfan är ganska grov, med partier som är mer sågade än hyvlade samt med en del kvisturslag, och inte helt perfekta kanter.

Vi använde den till att göra boaserade väggar, (med lister). Det funkade riktigt bra, men då spacklade vi de värsta bitarna och täckmålade. Vill man ha plyfaväggar utan täckmålning så tror jag att man behöver betydligt bättre kvalitet, som då blir dyrare så klart.

Vad gäller gulning så är det ju trä, och alla metoder som funkar på t ex golv funkar också på plyfa. Lutning och sedan vitoljning el vitlasering funkar säkert bra. Ah, nu läste jag om TS inlägg och ser att obehandlade väggar önskas. Obehandlade väggar blir gulare/mörkare med tiden. Lutning ger en gul färgton på träet. Vill man ha ljusa/trävita tak och väggar så är nog den bästa kompromissen lutning och vitoljning. Fördelen med (vitpigmenterad) olja är att träkänslan ligger väldigt nära orginal trärent. Oljan gör också träet mer motståndskraftigt mot fläckar, (jämfört med helt obehandlat). Kan vara av intresse för väggarna kanske?
 
Nyfiken på om det blev plywood som ytskikt på innerväggarna. Funderar på att sätta det och är nyfiken på hur det blir.
 
Tack för tips! Läckert! Fler bilder någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.