vi har fått informasjon fra megler om at en boligen er blitt solgt for 5 uker siden.

hvor lang tid tar det normalt fra en bolig blir solgt til den blir registrert som solgt på lantmateriet?

Når boligen blir registrert som solgt på lantmateriet blir boligen da regstriert at ble solgt på en dato for 5 uker siden om megler snakker sant?

Megler kan heller ikke gi oss noe informasjon om når boligen ble solgt og slikt og sier at fordi informasjonen ikke finnes tilgengelig enda da det ikke finnes lagfart på boligen.
 
Det kan ta tid innan lagfarten söks, och det kan ta flera månader innan det syns på publika sidor som ex. booli.
 
Och dessutom är ju fastigheten "såld" när köpekontraktet skrivs.
men det kan ta månader innan överlåtelsen, då köpebrev skrivs.
(I mitt fall tog det 4 månader vid en försäljning.)

Och det är väl först när köpebrev finns som man sänder in anmälan till "Lantmäteriet Fastighetsinskrivning".
Man har då tre månader på sig.

Hur lång tid brukar det ta från kontaktskrivning till köpebrev som längst?
Kanske Hempularen vet?
 
Det kan ju vara allt från samma dag till åratal tror jag. En granne till oss på landet köpte huset av dödsboet efter vår förre grannes fru. Där blev en tvist mellan arvingarna, dödsboet hade sålt huset, med någon form av förbehåll eftersom arvingarna då inte hade lyckats komma överens om boupteckningen, strul med enskild egendom,

Köparen fick vänta 7 år på att kunna slutföra affären, men dödsboet lät honom disponera huset till en hyra av en krona om året tror jag. Vårt grannhus var inte värt att tvista om (typ 60 000 i tax värde). Men det ingick andra hus för ca 10 milj. i tvisten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.