HOBBY ARCHITECT
Är det lag på att man inte får ha toalett nära kök?
 
Ja, måste vara ett rum mellan, däremot är det inte reglerat hur stort detta skall vara. Finns i BBR, detta är en gammal regel.
 
äh så jag får inte kunna gå från köket direkt in i wc-rummet?
 
Så eländigt behöver det inte vara. Vi har toalettdörren på andra sidan hallen. Det är kanske 2 m från köket till toadörren.
 
Det var nog så förr, att toaletten inte fick ha dörr rätt ut i köket, av hygieniska skäl.

Men nu, med den förhärskande öppna planlösningen, kan man inte dra några skarpa gränser.
Var slutar vardagsrummet och var börjar köket?

Men åsikten att man inte skall ha "avträdet" alldeles inpå köket finns säkert kvar hos de flesta av oss.
Vi upplever det helt enkelt inte som särskilt trevligt.

Vad tycker du själv?
 
Tycker det här verkar synnerligen märkligt. Stammen i mitt ena hus från 1910-talet går ju i ett rum bredvid originalköket. Där har jag tänkt att sätta in en toalett i och med att stammen trots allt passerar där. Det kommer man alltså inte att kunna göra utan jag måste göra ett nytt hål i ett annat rum till det rummet. :x
 
HOBBY ARCHITECT
Fotografen skrev:
Ja, måste vara ett rum mellan, däremot är det inte reglerat hur stort detta skall vara. Finns i BBR, detta är en gammal regel.
Ok. Har du någon länk till en lista på sådana här regler...?
 
HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood skrev:
Vi upplever det helt enkelt inte som särskilt trevligt.

Vad tycker du själv?
Precis, jag har bara inte tänkt på det förut.
 
Vi hade faktiskt en toalett tidigare som var ganska märklig. toaletten hade två dörrar, den ena till tamburen, där det kändes ganska naturligt med en toa, men så var det en "genomgångstoa" med en dörr direkt ut i köket också.

Denna toa hade en yta på ca 120 x 150 cm. Och det fanns ett litet sittbadkar, ett handfat och WC, hörnmonterat för att få plats, och som sagt två dörrar.

Den fick stryka på foten när vi expanderade köket till tamburen, och gjorde ny entre och tambur av matrummet på andra sidan köket.

Toan byggdes troligen vid en ombyggnad 1960, men då utan dörr till köket. Sedan byggdes den om 1976 och fick dörren till köket, finns med på bygglovsritningarna från -76.
 
Fotografen skrev:
Ja, måste vara ett rum mellan, däremot är det inte reglerat hur stort detta skall vara. Finns i BBR, detta är en gammal regel.
Kan vara ett det är en gammal regel, men är det en gällande regel?
 
Läste det iaf i BBR för 1-2 år sedan, men det kan ju vara ändrat.
 
Ja, då är det ändrat, moderna regelverk utgår ju oftast utifrån "funktionskrav" i stället för att detaljstyra.
Då uppstår ju frågan om det är förenligt med funktionskraven att ha avträde med ingång från köket?
 
Nu vill jag märka lite ord :). Det är nog få av oss som har ett avträde i dess rätta bemärkelse eftersom det är en inrättning som inte använder vatten. ;)
 
HOBBY ARCHITECT
HakanS skrev:
[länk]
Tack! Konstigt att man inte får ett tydligare svar där dock.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.