Skaffa ormar som äter upp råttorna.
Om det blir för mycket ormar, skaffa krokodiler som äter upp ormarna.

Men seriöst. Möss är inget lätt problem att hantera, då hade anticimex löst det, Så jag tror att man får köra med ett gäng olika metoder samtidigt.

Täta alla hål och glipor du kan tänka dig på huset. Museband? Metallnät. Osv.
Katter.
En större mängd fällor betade med olika typer av bete.
Gift.

Till wippomaticfällan har man vatten i hinken, gärna med glykol i vintertid.
 
mexitegel skrev:
Dessa har jag god erfarenhet av: [länk]
Jäklar! Hur många kan det bli i en hink?

Här vilar inga halta löss som min salig far brukade säga.

Tack för tipset!
Tur att det är så sent så inga minderåriga ser vad vi avhandlar :rolleyes:
 
Redigerat:
Det kan bli rätt många. Den främsta fördelen är just att den inte behöver laddas om. Men man ska ha tillsyn ändå. Framförallt för att det är rätt äckligt att ta hand om annars...
 
Kan säga att jag för några år sedan hade enorma problem med möss. Dom sprang på köksbänkarna när jag var i rummet bredvid när det var som värst. Mycket berodde på en granne som använder sitt hus som soptipp (typ) och en gammal lagård en bit bort.
Kan säga att jag provade allt fällor, gift och katt men inget hade större effekt. Tillslut åkte jag till granngården och köpte stora betesboxar i svart hårdplast och satte ut längs med husgrunden utvändigt två st vid runt boningshuset på varsin sida av huset. En vid garaget och en nere i den gamla lagården. I boxarna ligger det vaxblock med råttgift som väger in på 225 gram. Kan säga att första påfyllningen fick jag göra efter tre månader då var det helt slut. Nu fyller jag på 1 gång per år och det brukar inte vara helt slut.
Resultatet är helt otroligt bra inte en mus inne på många år nu, inget spring i bjällklag, ingenting det är helt tyst. Hittar inte ens muslortar på plasten som jag har på marken i krypgrunden.
Så jag kan verkligen rekommendera att bekämpa dom utomhus innan dom kommer in i huset. Det är samma princip som Anticimex t.ex. använder på industrier och bostadsområden och det var därifrån jag fick iden.
 
  • Gilla
sisako
  • Laddar…
Det lät ju grymt bra med betesboxar... Skall prova det. Köpte en skadedjursskrämmare på Jula som någon tipsat om på nån annan sida, men ligger i sängen nu och hör hur de springer i bjälklagret efter faktiskt en lugn natt innan.

Hur länge ska det komma in mer möss? När har man slagit bort vågen och kan vara klar egentligen?
 
parkway skrev:
Kan säga att jag för några år sedan hade enorma problem med möss. Dom sprang på köksbänkarna när jag var i rummet bredvid när det var som värst. Mycket berodde på en granne som använder sitt hus som soptipp (typ) och en gammal lagård en bit bort.
Kan säga att jag provade allt fällor, gift och katt men inget hade större effekt. Tillslut åkte jag till granngården och köpte stora betesboxar i svart hårdplast och satte ut längs med husgrunden utvändigt två st vid runt boningshuset på varsin sida av huset. En vid garaget och en nere i den gamla lagården. I boxarna ligger det vaxblock med råttgift som väger in på 225 gram. Kan säga att första påfyllningen fick jag göra efter tre månader då var det helt slut. Nu fyller jag på 1 gång per år och det brukar inte vara helt slut.
Resultatet är helt otroligt bra inte en mus inne på många år nu, inget spring i bjällklag, ingenting det är helt tyst. Hittar inte ens muslortar på plasten som jag har på marken i krypgrunden.
Så jag kan verkligen rekommendera att bekämpa dom utomhus innan dom kommer in i huset. Det är samma princip som Anticimex t.ex. använder på industrier och bostadsområden och det var därifrån jag fick iden.
Finns det ingen risk att andra djur får i sig giftet?
Djur som äter döda möss med gift i sig eller husdjur som råkar få i sig?
Barn?
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Inte vad jag har märkt, har katt själv och även mina grannar. Boxarna har jag säkrat med en sten ovanpå samt att du måste ha en speciell nyckel för att kunna öppna dom så dom är barnsäkra.
 
Problemet är att många huskatter är lata, de kan se en mus eller gå förbi den utan att göra något. Så man börjar undra.
 
Andy78 skrev:
Problemet är att många huskatter är lata, de kan se en mus eller gå förbi den utan att göra något. Så man börjar undra.
Sluta ge dem mat.

Skulle du själv ge dig ut och jaga möss i skymningen när det är dukat och klart med Whiskas inne i stugvärmen?
 
  • Arg
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kalkburk i bjälklaget är ett säkert tips
 
KnockOnWood skrev:
Sluta ge dem mat. Skulle du själv ge dig ut och jaga möss i skymningen när det är dukat och klart med Whiskas inne i stugvärmen?
Om det vore så väl den ena will bara ha sheba nån gourmemat på plåtburk inte nån lågprismat från ica, lidl coop eller vad det nu är, men äter upp det som finns om alla har gått och lagt sig. Den förra var smart, vägrade äta när det väl torkat in så det måste kastas så kom det garanterat fram något annat. Hur hindrar man möss från att dö inne i väggarna det lucktar ju så illa.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Grannens ladugårdskatter som är anställda för att fånga möss har bosatt sig vid mitt fågelbord och fångar fåglar istället för att göra sitt jobb, kan man anmäla dem anonymt någonstans för arbetsvägran?

Sedan jag tätade springorna i grunden och satte rostfritt nät i takfoten så har mina gäster till största delen hållit sig på utsidan.
 
A parkway skrev:
Kan säga att jag för några år sedan hade enorma problem med möss. Dom sprang på köksbänkarna när jag var i rummet bredvid när det var som värst. Mycket berodde på en granne som använder sitt hus som soptipp (typ) och en gammal lagård en bit bort.
Kan säga att jag provade allt fällor, gift och katt men inget hade större effekt. Tillslut åkte jag till granngården och köpte stora betesboxar i svart hårdplast och satte ut längs med husgrunden utvändigt två st vid runt boningshuset på varsin sida av huset. En vid garaget och en nere i den gamla lagården. I boxarna ligger det vaxblock med råttgift som väger in på 225 gram. Kan säga att första påfyllningen fick jag göra efter tre månader då var det helt slut. Nu fyller jag på 1 gång per år och det brukar inte vara helt slut.
Resultatet är helt otroligt bra inte en mus inne på många år nu, inget spring i bjällklag, ingenting det är helt tyst. Hittar inte ens muslortar på plasten som jag har på marken i krypgrunden.
Så jag kan verkligen rekommendera att bekämpa dom utomhus innan dom kommer in i huset. Det är samma princip som Anticimex t.ex. använder på industrier och bostadsområden och det var därifrån jag fick iden.
Hej, var köper man giftblocken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.