Har ett akut problem som ger mig oro.
Förutsättningarna:
1 Gammal 50 tals installation
2 Hyresgäst
3 Hyresvärd har hyrt in polacker

Jag håller på att få badrummet renoverat och jag har stor respekt för el och våtutrymmen. Jag har fört lära mig att det måste vara fas, nolla och jord. En elektriker jag pratade med sa att det måste vara dessa tre ut från centralen, och att man skulle jorda i skenan. Polackerna som är här säger att det blir samma säkerhet med fas och nolla och mäter på andra jordpunkter och visar på spänning. Och man garanterar 100% tig säkerhet. Jag känner mig ändå inte trygg utan vill bolla frågan med er, vad säger ni?
En följdfråga: Går det att koppla in jordfelsbytare, dom säger att i såfall måste dra en ny kabel till utsidan och två meter ner i marken.

Tacksam för råd IMGP1296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMGP1297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMGP1298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lita på ditt omdöme och ge polackerna foten, åtminstone vad det gäller elinstallationen.

JFB? Ja, det går bra, utan "kabel på utsidan".
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Du har rätt i att man måste ha fas, nolla och skyddsjord!
Polackerna vet nog inte vad dom pratar om. För att installera jordfelsbrytare så "måste" hela centralen bytas för att jord och nolla behöver varsin skena.

//Patrik
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Är du hyresgäst eller hyresvärd?
 
Du har rätt på alla punkter! Inga Polacker ska hålla på med el. De må vara jävligt bra på att putsa och göra om sina jobb två gånger för de jobbar ineffektivt men el ska de fan inte hålla på med i Sverige iaf.

Den där centralen ser mysko ut. vad är den Gröna kabeln i chassit till för? Ledarna ut ifrån säkringshållarna ser smala ut? 0.75mm2? även nollan/biledarn?? ser konstig ut.

Detta är inga som helst problem att sätta upp en liten fin central.
en 1x8 eller 1x13 är vad som behövs.
Det finns luckor till många av fabrikaten.
Favoriten är Hagers centraler.

Att behöva dra om lite tråd och jorda upp badrum och kök kan vara lite knivigt om det är gammal kabel i pansar rör. eg ovr eller liknande. Men ett Måste!

EDIT: i centralen har du säkert bara 2x6mm2 som matning om inte klenare.
Inga somhälst problem att få ut en PE därifrån.

PEN "nollan" läggs på plint i central. Går därifrån till ovansidan JFB. Undersidan JFB plockar man ut en nolla och lägger på sin nollpllint.
Jordtrådar tar man till jordplinten som är förbunden med PEN före JFB.

Detta för att JFB mäter den ström som passerar rätt väg igenom Fas och nolla. blir det inte lika mycket in och ut från fas till nolla. så letar sig strömmen sig istället via en jordtråd eller via annan jord eg.Element, mark eller person. Är det fel väg så bryter JFB för tillfälligt fel och går att slå upp eller går ej att slå upp om det är ett permanentfel. Notis att JFB löser inte ut mellan FAS-Person-Fas eller Fas-person-Nolla Utan endast vid ett JORDFEL.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Hyresgäst, annars hade jag inte haft detta problem ;)
 
Då är vi överens, T A C K
Nästa fråga blir; Hur kommer jag vidare. Jag ser två alternativ
1 Bara dra fram en jordtråd ifrån centralen - Kan då jord och nolla sitta på samma skena. Känns som det minst optimala.
2 Sätta en normkapsling (detta är en undercentral) - Med nya automatisar och JFB och separera nolla och skyddsjord i centralen - Varifrån tar man då ingående jord, nollan?

Vilket skall jag säga åt dom att göra?
 
Central 1x13
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-gamma-kapsling-#.UlWNvFNCCXc
Dörr 1x13 (om man vill, inget krav)
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-gamma-drr#.UlWNvFNCCXc
Huvudbrytare upp till 40A
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-huvudbrytare-40-80a#.UlWNvVNCCXc
JFB 2 pol 25A
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-jordfelsbrytare#.UlWNxVNCCXc
Automatsäkringar 3-4st 10A och en 20A (har lite svårt att se storlek på nuvarande säkringar och att det inte ligger dubbelt.) Det kan vara bra att ha 1-2 säkringar för framtida utbyggning eg. Tvättmaskin etc.
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-mcn-automatskring#.UlWNy1NCCXc
Fas skena. (Hittar ingen 1fas på sidan men så ser de iaf ut.)
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-fasskena-3-polig#.UlWN1FNCCXc
Ändskydd fas skena
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-ndstycke-2-pack#.UlWN3FNCCXc

Detta är i stora drag vad som behövs. Lite skruv och plug och lite RK i centralen sen sitter centralen där. Sen är det ju givetvis uppjordning och tester som ska utföras med.



Går ju sätta en lite kapsling jämte med en JFB i för enbart badrum.
http://www.eldirekt.se/centralnorm/hager/hager-mini-kapsling#.UlWNz1NCCXc
Smidigast är ju att bara lägga sig efter berörd säkring till badrummet och dra nolla och fas genom JFB och lösa det där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ang Polacker och elinstallation bör du prata med hyresvärden för att reda ut vem som är innehavare av elanläggningen.

För hyreslägenheter och liknande är detta inte helt klart. De lite mer officiella källorna anser att det är den person som faktiskt innehar en anläggning oavsett om innehavet grundas på äganderätt eller nyttjanderätt, dvs hyresgästen av lägenheten, båtskjulet eller vad som nu hyresgästen råder över om så har avtalats. Trots det verkar det vanligt att hyresvärden är den som är innehavare!?

Om det är du som är innehavare så har du rätten att neka dessa polacker att utföra elinstallationen eftersom de uppenbarligen inte har den kunskap, och troligen inte den behörighet som krävs. Du har faktiskt skyldigheten inför lagen att se till att de är kompetenta.

Är det hyresvärden så får vi hoppas att ert samtal medför samma sak. Annars kan möjligen elsäkerhetsverket intressera sig för detta fall - ring o fråga.
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Kefa skrev:
Vilket skall jag säga åt dom att göra?
Du ska säga åt din hyresvärd att anlita en behörig elektriker.
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Antingen är det "bara" en språkförbistring eller är det allvarligt elsäkerhetsfel som dom planerar att göra.

1 Dom kallar PEN ledaren och PEN ledare skenan felaktigt för nolla. Och har tänkt att ansluta en skyddsjord och en nolla till skenan. För att sedan passera genom en JFB med badrumsgruppen. I så fall kan det vara en ok lågbudgetlösning. Men det är självfallet ingen optimal lösning eftersom stora delar av lgh blir utan skydd av jfb.

2 Eller var tanken att skapa en "gruppledar PEN" och försökta att fuljorda t.ex golvvärme och vägguttag. Den lösningen är både olaglig och livsfarlig. (extra farlig i badrumsmiljö)
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Undercentral?
Är det en lägenhet eller villa?
 
Richard: Det är ett mellanting, villa med lägenheter vet inte riktigt vad det står i taxeringen.
Tobbe 3 JFB finns inte idag utan är mitt önskemål pga säkerheten. Deras tanke är att strunta i skyddsjorden då man menar att fas och nolla ger full säkerhet.
Där vi står just nu ä'r att man skall försöka dra en jordtråd fram till anslutningspunkten. (och det vet alla hur lätt det är;) Och då finns det iaf möjlighet att få det rätt. Alternativt strunta i tvättmaskin vilket inte känns uppmuntrande då den står i köket just nu.
 
Kefa skrev:
Richard: Det är ett mellanting, villa med lägenheter vet inte riktigt vad det står i taxeringen.
Tobbe 3 JFB finns inte idag utan är mitt önskemål pga säkerheten. Deras tanke är att strunta i skyddsjorden då man menar att fas och nolla ger full säkerhet.
Där vi står just nu ä'r att man skall försöka dra en jordtråd fram till anslutningspunkten. (och det vet alla hur lätt det är;) Och då finns det iaf möjlighet att få det rätt. Alternativt strunta i tvättmaskin vilket inte känns uppmuntrande då den står i köket just nu.
Att försöka o dra en skyddsjord är knappast den rätta lösningen i en sådan gammal installation. Det naturliga är att använda dom gamla fas o nolla som dragtrådar för att sedan dra i ett nytt "paket" FK bestående av tre trådar.
Deras tvåtrådlösning vittnar bara om deras okunskap om elsäkerhetskrav i Sverige
 
  • Gilla
Kefa
  • Laddar…
Eller så finns det inga polacker....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.