Hej

Jag har haft en entreprenör som gjutit en platta till vårt blivande uterum. Det har blivit en del att diskutera hur arbetet har blivit utfört. En fråga som nu är uppe är vem som ska betala elektrikerns räkning.

När vi beställde arbetet så påtalade vi att elkablarna med den ingående elen skulle läggas i rör. Naturligtvis glömde slarvern detta. På kvällen när vi kom hem hade en fas på den ingående elen gått. Entreprenören påstår att det var för att det grävt av elkabeln och inte för de slarvat med röret innan de la på makadam. Jag kommer aldrig att kunna säga vad som är orsaken. Oavsett vad som är hönan eller ägget vill inte jag betala för denna merkostnad. Klanten fick plocka upp makadam och lägga i rör eftersom det var vad vi kommit överens om.

Vem är ansvarig att betala elektrikern?
Ska vi betala för den extratid som det tagit för honom att inte göra rätt från början?
Finns det några lagrum jag kan hänvis till i ovanstående frågor.

Till sak hör också att fakturan hamnade på 80% högre pris än det riktpris vi fått från början. Detta vet jag att han inte får ta ut hur som om enligt konsumenttjänstlagen(där står det 15% över riktpris)

Hälsningar
Den naiva
 
Om entreprenören orsakar en skada är det självfallet denne som är ersättningsskyldig. Denne ska också ha försäkringar för detta.

Vad gäller rör för elen så ska du inte behöva betala om om entreprenören gjort fel, men det kan vara svårt att bevisa om det inte finns skriftligt på hur det ska utföras. Specifikt för elkabel så kanske det finns en bestämmelse om att den ska förläggas i rör, det vet jag inte säkert, om så inte är gjort så är det inte i sådana fall inte fackmannamässigt gjort och du ska inte betala för att räta till det.
 
Tack Mexitegel

Du bekräftar så som jag trodde det var.
 
De kabeltyper som används för att mata ett hus är godkända för nedgrävning utan rör. Men det är väl inte så jättevanligt tror jag att man lägger utan rör.

Att kabeln skulle ha skadats bara för att den inte låg i rör låter långsökt. Så förklaringen att dne skadats av en grävare låter lite mer trolig. Men varför gräver de där de precis har lagt ned en kabel?
 
Du skall betala elektrikern då ni står som avtalsparter. (Markentreprenören har väl inte elektrikern som underentreprenör?)
Du kan däremot kräva markentreprenören på kostnaderna.
 
Den som beställer jobbet av elektrikern betalar fakturan.
Om du beställt elektrikern så betalar du! Att du sedan kräver markentrepenören på motsvarade kostnad är en annan sak.
Elektrikern ska inte bli drabbad av utebliven/sen betalning för att ni och markentrepenören är osams om vem som ska betala.

det rätta är att om markentrepenören skadar kabeln så fixar han detta. Dvs. tar dit en elektriker som fixar skadan och det enda du blir drabbad av är ett strömavbrott under tiden felet fixas.
Markentrepenören har knappast skadat kabeln med flit.

Det blir en helt anna sak om du sagt till markentrepenören att inga kablar finns i marken där han ska gräva.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.