Hej,

Vi har tänkt att göra en tillbyggnad på vårt tegelhus. Ingen toalett eller kök ska byggas utan det kommer enbart bli två nya rum på två plan, väldigt enkelt. Tillbyggnaden ska också vara i tegel.

Nedervåningen kommer 8x4 = 32kvm
Ovanvåning blir ca 7x4 = 24 kvm
Totalt blir boytan 56 kvm.

Taket är ett snedtak och tillbyggnaden ska byggas med taket, huset kommer alltså bli längre (4 meter).

Såklart är det svårt att säga vad kostnaden kan bli men vad tror ni ungefär att det kan landa på?
Ca 20 000:-/kvm? Eller ca 10 000:-/kvm?

/Marcus
 
Jag gissar på det övre spannet 15-18 tkr/kvm.
 
Hur mkt kan man göra själv, för att få ner kostnaderna, när det gäller tegel?

Är ingen hemmasnickrare men inte helt bortkommen.
 
M
Mura!

Om du lyckas få lite handledning av någon som kan och får prova på lite så märker du snabbt om du har handlag för det och då blir det också förbaskat kul!
 
maak skrev:
Hur mkt kan man göra själv, för att få ner kostnaderna, när det gäller tegel?

Är ingen hemmasnickrare men inte helt bortkommen.
Om du läser på kan du säkerligen göra allt själv, utom elen. Om du vill göra det lätta, låt dem spackla och måla, lägg golv själv.
 
Ja, jag ska läsa på lite. Man märker väl rätt så fort om man känner att man klarar det eller inte.
 
Men säg att man murar själv, är det där man sparar pengar? Var ligger den största kostnaden?
 
M
Arbetskostnad tror jag är en av de större kostnaderna, inte bara murning utan allt arbete.
 
Jag skulle tippa på att du hamnar nånstans runt dryga 12k/kvm. Att du skulle hamna i det övre spannet känns knappast troligt med tanke på att du inte har något VA. Det kan inte heller röra sig om speciellt mycket el. Där du sparar pengar här är ju på timmarna och på teglet. Kan du mura själv så sparar du ju mycket. Hur ska detta grundläggas? PPM?
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
falkn skrev:
Jag skulle tippa på att du hamnar nånstans runt dryga 12k/kvm. Att du skulle hamna i det övre spannet känns knappast troligt med tanke på att du inte har något VA. Det kan inte heller röra sig om speciellt mycket el. Där du sparar pengar här är ju på timmarna och på teglet. Kan du mura själv så sparar du ju mycket. Hur ska detta grundläggas? PPM?
Rummen som kommer att vara i tillbyggnaden är ett vardagsrum (bv) och ett sovrum (ov). Så lite el behövs men säkert inget avancerat, kanske. Har en kusin som är elektriker så jag får klämma ur varenda liten kunskap han har...

Huset nu är grundsulor och mellangjutet betonggolv, det är en källare, det ska vi inte ha i tillbyggnaden. Hur det ska grundläggas har jag inte tänkt på. Marken är i lera. Har du några tips på hur man ska grundlägga?
 
Hur lång tid tar det att mura ett hus på 4*8 och ca 6-7 meter högt om man gör det själv?
Och hur lång tid bör det ta för en murare?
 
MaxPax skrev:
Arbetskostnad tror jag är en av de större kostnaderna, inte bara murning utan allt arbete.
Om man gör det själv då. Sparar man hälften av pengarna eller rör det sig om mer? I slutändan kanske man bara vill betala så att det blir klart.
 
M
Jag undrar vad du menar med tegelhus? Är stommen i tegel och sedan putsad så är väl bästa sättet för å spara pengar att mura med leca istället, mura stomme i tegel tar tid och är dyrt.

Hur mycket du sparar på att göra själv kan du kolla lite med att ta in offerter och se vad de skriver som arbetskostnad (med rot-avdrag).
 
Redigerat av moderator:
Att tegla rakt och jämnt låter inte som ett projekt jag skulle gett mig in på utan att ha testat det först.
 
MaxPax skrev:
Jag undrar vad du menar med tegelhus? Är stommen i tegel och sedan putsad så är väl bästa sättet för å spara pengar att mura med leca istället, mura stomme i tegel tar tid och är dyrt.

Hur mycket du sparar på att göra själv kan du kolla lite med att ta in offerter och se vad de skriver som arbetskostnad (med rot-avdrag).
Den är inte putsad. Ja, tid och kostnad vill man ju ha ner så Leca verkar ju relativt lätt att hantera.

Offerter ska jag börja ta in nu under hösten så man har lite att jämföra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.