Det är dags för renovering av ett badrum från -59 som gjort sitt.
Då jag inte har tiden och kunskapen så kommer jag leja bort jobbet till dom som kan detta och är certifierade.
Men jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja.

Då vi ska flytta toalett, dusch och tvättställ så kommer behövas bila upp nya hål för rören som går i krypgrunden.

Rivningen sköter jag själv, men vem ska sen komma?
I vilken ordning ska jag boka in hantverkarna?

VVS
Kakel
Elektriker
Målare

ett tu tre helt enkelt? :confused:
 
Helentreprenad kanske vore nåt?
Så slipper du medla mellan olika skrån.
 
Bila upp hål till krypgrunden? Är det ett betongbjälklag över en krypgrund?
 
Inte helt ovanligt, egentligen en "optimal" grund, inget problem med fukt som sugs upp från marken in i betongen, inget organiskt material i grunden som kan tycka illa om atmosfären där.
 
Du säger "rivningen sköter jag själv"..?

Först ska alla kranar monteras bort och inkommande vattenledningar pluggas (tvivlar på att du har avstängningsventiler).
Dessutom ska elen "desarmeras" :)

Sen kan du riva.

Eller- börja med att bestämma hur du vill ha badrummet. Läs på branchreglerna (bkr och säker vatten gissningsvis).

Sen bestämmer du om du vill göra det på helentreprenad, eller om du vill planera in hanverkarna själv.
Ta in offerter och förklara vilket slutresultat du vill ha (sänkt tak med spottar, inbyggd toa, dusch/badkar) om du tänkt göra saker själv, om du tänkt köpa saker själv, om du tänkt ha golvvärme (el eller vatten) osv.

När allt det är klart, kan ni börja :)

Röris och elektriker kommer och gör sitt. Du river och bilar upp för nya brunnar, förbereder för rördragning i vägg, glöm inte att det är elektrikern som ska dra vp-rören och göra allt annat dom har med elinstallationen att göra (förmodligen tycker han det är ok om du drar vp-rören bara du drar rätt sort. Rörisen ska väl sen montera vattenrör och avloppsrör och golvbrunnar. Nån ska sen gjuta golv och fixa fall . Snickaren fixar sen väggarna. Osv. Osv.
 
Saken är den att jag idag har haft besök av 7 hantverkare och fått 1 offert så här långt.
Och detta under 1 månadstid.
Kanske normalt att få vänta på offerter.

Men jag är sååååå trött på att hela tiden passa tider för att åka hem o träffa hantverkaren och förklara samma sak om och om igen.
Alla säger olika saker om rören, elen, rivningen, vad jag måste tänka på, vad dom vill att jag ska göra och inte göra..

Nu vill jag bara slänga in en granat i badrummet och låta hantverkarna komma o göra sitt.

Tänkte mest att jag kanske kan spara några slantar på att själv leta efter vvs m.m. på olika håll istället för en helentreprenad
 
Om du har sagt åt hantverkarna att du inte vill ha helentreprenad förstår jag att dom inte är intresserade. Jag tror inte dom litar på dig att hålla ihop projektet då dom olika yrkesgrupperna måste komma o gå vid olika tillfällen.
 
Nej nej, jag har varit tydlig med att jag vill ha totalentreprenad.
dock säger dom att det är en fördel ifall jag river själv då det sparar dom tid, och mig pengar
 
Att hitta hantverkare tar tid, att hitta seriösa bra hantverkare tar ännu längre tid.
 
Leja ut rivning och bortforsling är dyrt och inte prisvärt och slöseri med deras kompetens.
Rivning är skoj o bortforsling är billigt om man gör det själv.

Bra koben, tigersåg och ev borrhammare fixar rivningen.
 
Som jag skrev- läs branchreglerna! Då vet du hur genomföringar för vatten och avlopp ska göras.
Vad gäller el så får du enligt lag inte göra nånting av installationsarbetet utan behörighet. Riva ur får du nog göra bara en behörig elektriker kopplat ur elen (det räcker inte med att skruva ur proppen).
Allt annat får man göra själv.

Sen finns det elektriker som låter kunden montera vp-rör, dosor och tom dra fk, len det är fortfarande inte lagligt - därför får du olika svar om elen.

Men om du börjar med att kolla vad branchreglerna säger om våtrum, så får du en bättre förståelse för varför man gör på ett visst sätt.

Slutligen- kolla att plattsättarna verkligen är certifierade av branschorganisationerna, och se till att du får det intyg som åtminstone bkr säger att du ska ha. Om du tycker de svamlar kring elen bör du kolla att de har behörighet här är det du som är ansvarig om det händer nåt.

Du står inför en investering på i storleksordningen 150000 då skulle i alla fall jag ha som första prio att det blir rätt! Dvs som jag vill ha det (om det är möjligt) och utfört på ett sätt som gör det försäkringsbart och hållbart.
 
Jockose skrev:
Nej nej, jag har varit tydlig med att jag vill ha totalentreprenad.
dock säger dom att det är en fördel ifall jag river själv då det sparar dom tid, och mig pengar
Klart det är billigare att riva själv. Badrum från -59 kan mycket väl innehålla asbest.
Ett tips! ta en asbestanalys innan du börjar riva. efter som badrummet är från den tiden då asbest var vanligt, så ska entrepenören om han är seriös göra asbestprov om han ska riva.

Kan vara så att entreprenören inte vill hålla på med Asbest .och rekommenderar att du ska riva ut allt själv.
När du river själv gäller inte samma regler., men tänk på att skydda dej och din familj om du river själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.