Okej, ska renovera ett gammalt timmerhus från 1920-talet på 100m2 (två vån),
samt bygga till en ny del så vi totalt får ungefär 160m2 på två vån...


Frågan är alltså vad som skulle vara det bästa/förmånligaste alternativet för den huvudsakliga värmekällan för detta hus?

Det finns kakelugn som kommer att användas flitigt - ja rent av dagligen vintertid. Skorstenens mur kommer också att vara blottad på övre våningen så vi hoppas få mycket av värmen ur denna.


Frånluftsvärmepump (FLVP) känns som förmånligt att investera i, men bergsvärme är också möjligt. Jordvärme går tyvärr bort p.g.a. tomtens storlek.


Med FLVP:n får vi också ventilationen på köpet, som jag antar är okej för ett gammal timmerhus?
Eller är FLVP ett dåligt alternativ, då gamla timmerhus inte är lika täta som nya hus? Skulle ve bara dra in en massa kalluft?

Och oavsett valet av pumptyp, hur stor pjäs behöver vi egentligen? Samt hur djupt hål, om vi ska borra?

Verkligen tacksam för all hjälp jag kan få med detta. Kontaktar jag min VVS firma så vill dom bara sälja bergsvärme eller det som ger dem mest inkomst. Jag vill ha det bästa alternativet för mig... :(
 
För att hjälpa dig måste vi veta mer om ditt hus. Var i landet ligger det, hur väl isolerat tänker du dig detta (Golv, väggar, tak). Varmvattenbehov (planeras det större badcar/Jacuzzi eller liknande?).

En FLVP är ju mekanisk frånluft med återvinning. Den bygger på att du tar in ovärmd uteluft... Om det är i springor i timret eller i ventiler spelar mindre roll.
 
Till att börja med så behöver du ha någon sorts uppskattning/gissning på vad energibehovet kommer bli. Detta är rätt avgörande över vad som kommer löna sig.

Bergvärme är naturligtvis betydligt bättre sett till COP värdet, alltså hur mycket värmeenergi du får ut för varje kWh instoppad elenergi. Däremot så är bergvärme ganska mycket dyrare att installera. Om det betalar sig på kort eller lång tid beror enbart på husets energiåtgång.

Sen behöver du utröna hur du kommer göra med ventilationen om du väljer att inte sätta in frånluftsvärmepump. Jag är osäker, men vid nybyggnation tror jag man måste ha någon form av återvinning av ventilationsluften, alltså FTX eller frånluftsvärmepump. Mekanisk frånluft utan återvinning är ju billigast och enklast och rördragningen bör bli ungefär densamma som vid fallet frånluftvärmepump. FTX kräver betydligt mera rördragning och kan, beroende på planlösning, vara krångligt att få in i en befintlig byggnad.

Eftersom det är en gammal timmerbyggnad så tror jag inte riktigt att man kan gå rätt av på COP värden som leverantörerna uppger för sina frånluftvärmepumpar. Dom bygger på att huset är tätt och att man ventilerar enligt norm (0,5 luftombyten per timma). Kör du med mekanisk frånluft och bergvärme så kan man ganska enkelt installera varvtalsstyrning på ventilationen för att på så vis ventilera mindre om man inte är hemma, det samma är också sant för FTX.

Lite dravel från min sida, men lite klokare blev du kanske.
 
Huset ligger uppe vid Umeå. Hade inte tänkt ha nån vidare isolering i väggarna utöver det som timmret och vindskyddet ger, golv och tak med nån form av lämpligt isoleringsmaterial. Kan såklart diskuteras om jag bör isolera bättre...? Ny tråd...

Ska försöka luska ut energibehovet. Fast har ingen aning hur...
 
Ett 100 kvadratmeter timmerhus utan isolering i väggarna i Umeå drar naturligtvis rätt rejält med energi. Jag antar dock att tillbyggnaden kommer isoleras med "modernt" snitt? Vad är det / kommer det vara för fönster?
 
Bottenvåningen är väl runt 60m2 på gamla delen, samt aningen mindre övervåning. Totalt 100m2 ungefär. Jag borde väl fundera på hur jag ska isolera bäst...

Det är gamla original fönster, två glas.

Nya delen kommer att bli modern, med nya fönster och isolering.
 
Med FLVP kommer den gå på elpatron när du inte eldar i kaminen. Så avgörande är väl hur bunden du vill vara vid att elda i kaminen.

Den gamla delen slukar väl hur mycket energi som helst?

Den allmänna rekommendationen är att först minska energiåtgången (=isolera) och sedan fundera på värmekälla.
 
Tror inte flvp är nått alternativ till ett gammalt timmer hus om man inte tänker isolera rejält överallt men eldar man ofta funkar det säkert. Bergvärmen kostar naturligtvis mera just vid installationen men kommer hålla längre och kosta mindre i drift så det beror på vad man söker efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.