Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa min svärmors hus i en liten by i Dalarna. Huset är ett gammalt ombyggt missionshus med något udda planlösning. Enbart bottenvåningen är idag inredd, och renoverades 1994. Vi skulle i princip kunna flytta in och använda huset med befintlig planlösning så länge det bara är vi två, men det kommer inte att fungera med bara bottenvåning den dagen man skaffar familj.
Därför vill vi inreda övervåningen och bygga en ordentlig trappa upp. För att få plats med den kommer ett sovrum på bottenvåningen att offras, resten av det gamla sovrummet är tänkt att bli en del av vardagsrummet efter att ha rivt väggen däremellan. För att få en öppnare planlösning och ett större badrum vill vi också flytta badrummet på bottenvåningen in i det andra sovrummet och göra plats för ny entré och hall där det tidigare badrummet (och halva sovrummet) låg.

Nu till problemet. I vilken ordning ska man göra det här? De 2 renoveringsprojekten kostar mer än vad man får låna på huset. Å andra sidan får man en låg månadskostnad och kan spara undan en del. Man kanske får ta det i etapper och omvärdera huset emellan, eller vad tror ni? Vilken av renoveringarna hade ni gjort först? Fräsch badrum ska ju höja värdet har jag hört, men om vi tar det först så har vi inget sovrum från det att trappan sätts in tills övervåningen är klar, och det kan ju ta ett tag. Å andra sidan borde ju en större boyta vara värd ännu mer så det kanske är där man ska börja, med övervåningen?

Kan tilläggas att vi aldrig har renoverat nånting förr, knappt tapetserat ens, så vi är väldigt vilsna för tillfället och hade vart väldigt glada för lite tips och råd!
 
Hej, och välkommen till forumet..

Bedömningen för vilken renovering ni vill prioritera är det nog bara ni själva som kan göra.
I vilket skick är badrummet? Hur långt fram i tiden ligger behovet av "mer utrymme"? Hur obekvämt är ni beredda att bo under tiden förändringen pågår?

Det är vanligt att man gör det i etapper och värderar huset emellan. I ert fall så kan det ju vara bra att ex. kontakta en mäklare för en bedömning på hur mycket förändringen ni planerar skulle påverka husets värde. Realistiskt är också att vara medveten om att värdet på ett hus på landet ofta inte förändras lika mycket som om huset hade varit beläget i en stad.
 
Hej, och tack för svar! :)


Ja, jag ringde till mäklaren häromdagen och frågade lite allmänt om hur det skulle kunna gå till. Och hon tyckte att det var bäst att börja med en värdering och därefter renovera kök och tvättstuga och - om vi ville - den delen av vardagsrummet som ska vara kvar till sen (men eftersom vi kommer slå ut en vägg där så kanske det är lika bra att vänta med v-rummet). Därefter skulle vi göra en förhandsvärdering på vad huset skulle vara värt om vi renoverar övervåning, flyttar entré och bygger nytt badrum nere som planerat. Om det då visar sig att huset inte blir värt vad vi har tänkt oss så vi kan låna pengar till alla renoveringar samtidigt så får vi nog fundera på hur viktigt det är att flytta entrén och bygga kupa + balkong, för det drar nog iväg en del pengar just där. Det kan man ju ta längre fram om man känner att man fortfarande vill göra det senare, man får bara komma ihåg att planera för det när man ritar övervåning. Men det blir en fråga i tråden om planlösning istället! :)
 
Jag har två saker att fundera på:

1: Vad är era premisser för att köpa huset? Om syftet är ett billigt boende så kan det vara tveksamt om det är en bra affär. Eftersom det verkar ligga i ett område där husen är billiga, och kostnaderna för nödvändiga renoveringar inte kommer att ge upphov till samma värdeökning som man kan räkna med i ett hus i en centralort, så riskerar ni att förlora en stor del de pengar som ni pumpar in i huset. Sedan är det inte heller billigt att pendla. Att köra bil kostar 20-25 kr/mil allt som allt, och bor man i en liten by så kommer det troligen att behövas två bilar och rätt mycket körning särskilt när barnen blir lite större. Ni kan nog lätt räkna med 10000 - 15000 i månaden i verklig kostnad för transporter även om ni väljer hyfsat enkla bilar. Vår familj, som bor i Falun, får lägga ca 6000 kr/månad på transporter eftersom en av oss kan cykla till jobbet och vi bara behöver ha en bil.

Ska man på landet ska man göra det för att man vill det, inte för att spara pengar.

2. När ni renoverar, försök att ändra på så lite som möjligt (och särskilt kök/badrum) för att ni vill ha det annorlunda. Försök istället samköra ändringarna av kök och våtrum med de nödvändiga totalrenoveringar som brukar bli nödvändiga när rummen närmar sig 30-årsstrecket. Kök, badrum och trappor är dyrt att ändra. Färg och tapet, flytta icke-bärande innerväggar är mindre kostnadsdrivade och lätt att ge sig på själv. Blir det fel så gör det inte så mycket. Så hur mycket behöver ni ändra egentligen? Det brukar oftast vara smartast att bo in sig ett tag och fundera på hur man vill ha saker och ting.
 
Ett förslag: Gör övervåningen först, bo i nedervåningen. Gör gärna ett badrum, modell mindre, kanske dusch/toa, på övervåningen. Ta sedan hand om nedervåningen, då har ni övervåningen att hålla till i...att renovera kan påverka boendet rätt mycket speciellt om man gör saker själva och saker tar tid.
 
Pelpet: 1. Nej, vi köper inte kåken för att få ett billigt boende, och räknar inte heller med att få tillbaka ett öre av det vi kommer lägga i renoveringskostnader. Vi flyttar till landet för att det är från landet vi kommer och på landet vi hör hemma. Bor för tillfället i en lägenhet i ett miljonprogramsområde i en stad där ingen av oss trivs, har mest hamnat i stan av en slump och vi längtar härifrån varenda dag. Dessutom skulle jag i inte vilja se mina barn växa upp där vi bor nu, så det är inte pengarna som avgör att det blir på landet vi ska bo.

Pendla gör vi 20 mil t.o.r åt varsitt håll varje dag, så just transport har vi rätt bra koll på, även om man får räkna med att det blir rätt mycket extra utlägg för det när barnen ska köras hit och dit.

2. Min sambo är uppvuxen i kåken det gäller, och vi spenderar såpass många veckor på stället varje år att vi vet på ett ungefär vad vi vill göra med huset. Köket ska "bara" få en ny yta (luckor och golv), och badrummet kommer vi vänta med eftersom det eventuellt ska rivas helt och byggas ett nytt, men annars kommer vi nog att ge oss på tapetsering och målning på de rum som ska sparas innan vi börjar riva det som ska bort. Så får man känna efter lite om det behövs, men i dagsläget känns det definitivt så med tanke på den knepiga planlösningen. Fast man kanske ändrar sig när man har bott in sig, som du säger :)

bonnier: Ja, har förstått att det inte är gjort i en handvändning - har en snickare till farsa som har hållt på med huset i snart 20 år ^_^ Ska fila lite på upplägg, men nu lutar det åt att det blir kök och tvättstuga först och ytor, sen trappa upp och övervåning (med dusch/toa) innan man river ut det gamla badrummet och gör klart nere.


Tack för tips och råd! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.