Jag är inom en inte alltför snar framtid i begrepp att rusta upp vardagsrummet lite. Från början hade jag tänkte att fälla in kablar såsom el, antennkabel och lite sånt i den befintliga väggen. Men nu när jag vet hur den är uppbyggd börjar jag klura på om det inte är dömt att misslyckas då väggens isolering består av spån. Och tar man upp hål där lär det rinna ut spån som blir i princip omöjligt att återställa.

Alternativet som jag funderat på istället är att regla upp väggen från insidan med reglar 45x45 och då är kabeldragningen inget problem. Dock så är min fundering då huruvida man törs lägga in någon isolering? Jag har läst mig till att man kan skapa fuktproblem i ett äldre hus genom att "flytta ut" kylan i väggen vilket i så fall sker om jag reglera upp från insidan.

Hur gör man det bäst i en sådan här situation?
 
Hur ser väggens uppbyggnad ut idag? Hur tjock är den t.ex.? Du har rätt i att det finns risk för fuktproblem om man gör som du föreslagit. Du kommer förflytta daggpunkten längre in i väggen och risken finns för fuktutfällning där. Har du bra ventilation (gärna mekanisk så att ett undertryck uppstår i huset) så tror jag dock att detta skulle fungera ändå, spån är ett förlåtande material och bra på att buffra fukt.
 
Väggen är från insidan uppbyggd enligt nedan om jag minns rätt.

1. Någon form av pressad spån/tretexskiva 10mm
2. Liggande spontade brädor ca 20mm
3. Spånisolering ca 100 mm
4. Papp
5. Läkt
6. Utvändig panel
 
Är det stående reglar i spånisoleringen?

Jag skulle tro att det är rätt lugnt att tilläggsisolera den där väggen på insidan. Skippa plasten på insidan om du inte tänker göra om samtliga ytterväggar. Känns i princip som en modern yttervägg med spånisoleringen istället för vanlig isolering.
 
vectrex skrev:
Är det stående reglar i spånisoleringen?

Jag skulle tro att det är rätt lugnt att tilläggsisolera den där väggen på insidan. Skippa plasten på insidan om du inte tänker göra om samtliga ytterväggar. Känns i princip som en modern yttervägg med spånisoleringen istället för vanlig isolering.

Ja precis det är stående reglar i spånisoleringen.

Spelar det någon roll vad man isolerar med för något? Är någon typ av isolering att föredra?
 
Attackbävern skrev:
Ja precis det är stående reglar i spånisoleringen.

Spelar det någon roll vad man isolerar med för något? Är någon typ av isolering att föredra?

I fukthänseende så, nej. Finns säkert någon som kommer förespråka eko isolering (cellolousa), men i praktikten så är jag övertygad om att det inte har någon betydelse så på insidan av väggen. Kör du på det som är billigast men med bäst U-värde. Vanliga stenullskivor typ.
 
Hur mycket hål måste man göra i väggen för att få in slang/VP-rör där bakom? Om du skulle göra hål med en hålsåg i väggen och sedan trycka in en rejäl bit cellulosaisolering (som är kompatibel med spånet) så borde det stoppa spånet från att rinna ut. Då kanske du kan få in något verktyg som du kan dra en slang med.

Bara en idé. Har inte provat själv.
 
vectrex skrev:
I fukthänseende så, nej. Finns säkert någon som kommer förespråka eko isolering (cellolousa), men i praktikten så är jag övertygad om att det inte har någon betydelse så på insidan av väggen. Kör du på det som är billigast men med bäst U-värde. Vanliga stenullskivor typ.
Finfint! Tack för bra och snabba svar! Mvh Attackbävern

pelpet skrev:
Hur mycket hål måste man göra i väggen för att få in slang/VP-rör där bakom? Om du skulle göra hål med en hålsåg i väggen och sedan trycka in en rejäl bit cellulosaisolering (som är kompatibel med spånet) så borde det stoppa spånet från att rinna ut. Då kanske du kan få in något verktyg som du kan dra en slang med.

Bara en idé. Har inte provat själv.
Det kan kanske vara en variant, jag ska lura lite på det där. Tack för svar!
 
Räcker det inte att dra några spår med tigersågen i skivan och lägga kablarna i?

Ska du regla på så räcker det väl med en spikläkt 28x70
 
Här kommer en som förespråkar cellulosa :)

Med mineralull typ glasullsisolering så fälls eventuell fukt ut som vatten i väggen, därför sätter man en ångspärr längst in mot rummet. Nu har du ju iofs inte tänkt att ha så tjock isolering så då är problemet mindre men det är dumt att krångla till det när du nu redan har cellulosa rakt igenom.
Därför så tycker inte jag du ska blanda in något annat utan köra vidare på cellulosa. Då slipper du lägga ångspärr av plast (som är omöjlig att få tät i ett gammalt hus). Kör bara med OSB och gips.

Jag har själv reglat upp med 45x45 på insidan av hela bottenvåningen i huset och isolerat med träfiberskivor från Feelingwood. Den kan vara lite svår att hitta, kolla återförsäljarna. Brukar ofta vara byggnadsvårdbutiker.
Annars har jag hört att Bauhaus ska ha linisolering. Funkar lika fint som träull i ditt fall.
 
AxxChild skrev:
Räcker det inte att dra några spår med tigersågen i skivan och lägga kablarna i?
Det var ju ingen dum idé alls? Gör man ett spår som lutar så borde det bara vara att pressa in en slang genom. Skivorna är ju flexibla.

Hur lagar man bäst detta sedan? Trycka in ena skivan, kladda dit lim, låta skivorna flexa tillbaks och skrapa bort överskottet?

Eller ska man ta en avlång bit plywood, sätta vanliga skruvar i den, vålda in den bakom vägggipset och sedan hålla in de vanliga skruvarna och sedan skruva fast den genom gipset? Sedan ta bort de vanliga skruvarna och spackla så att det blir snyggt.
fälla in kabe.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ändå tänkt att byta lister och sånt på väggen och få minmal inbyggnad, så hade nog jag gjort ett spår i tretexen som jag sa, och satt renoveringsgips framför.

Tretexen kan ju svikta lite grann när man drar fast gipsen, men det borde inte vara några problem.
Ev köra grövre gips, alt riva ner tretexen innan, men då skapas mer jobb, och du måste göra skåran i råsponten.
 
Om du har spånisolering så har den troligen sjunkit ihop också. Det är möjligt att det är ett par dm oisolerat utrymme högst upp i varje "fack". Borra ett hål och kolla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.