Hej!

Lite svårbesvarad fråga, men tankar kring ämnet uppskattas.

Jag har ett rum för mina acctankar. Det är ca 3x4 meter, normal takhöjd. Tankarna är inbyggda och isolerade med lösull, cellulosa. Det är en på 1,8 kubik och två på 750 liter. Alla synliga rör är välisolerade. Trycktanken finns i rummet, men inte på något vis isolerad.

KVar i rummet finns en yta på några kvadrat där man kan komma åt manöverdon och lite annat.

Vad tycker ni att rimlig temperatur i rummet kan vara när tankarna är full-laddade upp på ca 90 grader. Klart är förstås att det blir varmare med så mycket värmeenergi lagrat, men har jag isolerat tillräckligt?

Rummet ligger i nedre suterrängplanet.

Hälsningar

Thomas
 
D09
Vad har du i rumstemp?

Mitt mål är att få ner värmen i mitt pannrum till ca 25 grader.

Nu är det inte riktigt isolerat så jag ligger mellan 30-35c

Iofs bra torkrum he he
 
Tack, lite svårt att säga än då jag inte har hunnit bygga igen rummet helt utan det står öppet till tvättstugan. Där håller sig temperaturen på 23+25 grader, beroende på hur varma tankarna är.

Pannan står alltså inte i tankrummet.

Funderar på hur göra med den överskottsvärme som ändå blir. Kanske låta stå öppet till tvättstuga ändå?
 
D09
thommed skrev:
Tack, lite svårt att säga än då jag inte har hunnit bygga igen rummet helt utan det står öppet till tvättstugan. Där håller sig temperaturen på 23+25 grader, beroende på hur varma tankarna är.

Pannan står alltså inte i tankrummet.

Funderar på hur göra med den överskottsvärme som ändå blir. Kanske låta stå öppet till tvättstuga ändå?
Vintertid är det nog inga större förluster men sommartid vill man nog hålla igen på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.