Japp, "pelikansaxen" är riktigt bra. Det är lätt den jag använder mest till de saker jag sysslar med runt husen. Norpade en Stubai-pelikan och lite andra fina verktyg när jag var på ÅV-centralen och gubben framför mig tömde en hink med verktyg i metallskroten. Tack för det!
 
Mikael_L
Ludwig skrev:
Norpade en Stubai-pelikan och lite andra fina verktyg när jag var på ÅV-centralen och gubben framför mig tömde en hink med verktyg i metallskroten. Tack för det!
Åhh shit, vilka galna människor det finns. :x

Ja inte du då. ;)
 
Ludwig skrev:
Japp, "pelikansaxen" är riktigt bra. Det är lätt den jag använder mest till de saker jag sysslar med runt husen. Norpade en Stubai-pelikan och lite andra fina verktyg när jag var på ÅV-centralen och gubben framför mig tömde en hink med verktyg i metallskroten. Tack för det!
..ja VISSA har då turen med sig!! ;)
 
Tack för tipset om pelikansax, blir nog att köpa Julas Stubai-tång innan nästa projekt med plåt. Dock har den inte så långa käftar ser det ut som, men det kanske räcker ändå?

Har två andra tips:
Bocka plåt: http://www.jula.se/bockverktyg-for-skruvstycke-129022 (tillbehör som gör skruvstädet till en "riktig" plåtbockare. Bättre än alla varianter med falstång eller att bonka över ett skarpt hörn.

Kapa plåt, t.ex. hängrännor, vindskiveplåt eller liknade. Köp en S13-klinga till din vanliga Bosch GSM8 kapsåg. S13 är beteckningen för klingor avsedda för stål (klarar så klart bara upp till en viss tjocklek). Att få lika perfekta snitt med en sax klarar inte ens plåtslagaren, även om han säger att "det är tillräckligt bra" när han klipper med tång. Men är det en synlig ände så tycker jag att man bör såga med maskin.
 
Vindskiveplåt tar jag med pelikanen, rännor kapar jag med bågfil.

Lite lättare att ta med en bågfil ut när man ska greja med rännorna än en kap man ska baxa med. ;-)
 
Mikael_L
Det är därför vi hobbybyggare aldrig blir färdiga ... ;)

Men attans vad snygg varje detalj blir på vägen dit ... :cool:
 
  • Haha
Martin_B
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det är därför vi hobbybyggare aldrig blir färdiga ... ;)

Men attans vad snygg varje detalj blir på vägen dit ... :cool:
Så sant så sant! :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.