Hej alla!

Jag har ett hus med självdrag med ca 100 år på nacken. Fönstren bytte vi för ca 2 år sen, och har spaltventil i alla rum, plus frånluft i kök och badrum (övervåning).

I somras putsade jag om huset och passade då på att sätta ventiler i källaren (utvändigt). Tidigare var det bara inmurade galler med ganska stora hål, vilket ledde till att spindlar och kanske även möss kunde ta sig in. Nu monterade jag vanliga ventilgaller som ju är lite tätare. Som väntat så blev ventilationen aningen sämre i källaren och jag tänkte därför göra vad jag kan nu under hösten för att ta tag i det problemet.

Det verkar som att vi har ett undertryck i själva bostadsdelen då, framförallt när vi lagar mat och kör köksfläkten, så märker man av källarlukten i köket. Innerdörren ner till källaren har vi i köket. Denna källardörr är inte tät på något sätt utan luft kan röra sig ganska fritt mellan kök och källare.

Frågan är om jag ska täta källardörren från köket, så att luft inte kan flyttas mellan källare och kök, och sen hantera "källarventilationen" för sig, med tilluft och Freshventiler för frånluft?

Om jag gör enligt ovan (tätar den inre källardörren) så tänker jag mig att jag kör med Freshventiler igång i källaren på vintern, men låter dessa stå still på sommaren för att undvika att dra in varm och fuktig luft. Då vi använder delar av källaren lite som "skafferi" så har jag inga problem med att det blir kallt i källaren. Tidigare så stod det en vedpanna i källaren, men det är nu utbytt till jordvärme.

Frågan är alltså:

- Täta dörren mellan kök och källare?
- Freshventiler i hälften av källaren som går vintertid, plus ventilerna i andra halvan av källaren som tilluft?

Tack på förhand!
 
Beskriver du inte även att det är för lite tilluft i bostadsdelen?

Finns skorsten och kanaler kvar i källaren så kan de väl utnyttjas som ventilationskanal.
 
Jo, tilluften är nog i mista laget i bostadsdelen så jag kommer troligen att öppna upp minst en separat ventil där. Vill först bara se om jag kan lösa källaren!

Skorsten och kanaler finns kvar i källaren, det är faktiskt så att själva vedpannan står kvar, men är bortskuren från systemet. Tänkte demontera denna i vinter, men då kan jag ju som du skriver nyttja denna kanal för ventilation!
 
Många sätter ju in en vattenburen fläktkonvektor typ denna när man konverterar bort pannan.
Den skapar en helt annan miljö i källaren.
 
Skulle ju definitivt kunna vara ett alternativ. När vi satte in jordvärmepannan så valde vi medvetet en större modell för att kunna värma upp även källaren i framtiden och jag har ett extra element som jag kan montera upp. Plus att jag givetvis kan köpa fler som så behövs.

Men kommer en framtida uppvärmning av källaren automatiskt generera en bättre ventilation? Borde ju göra det iofs med tanke på att den varma luften vill ut genom ventilerna... Och nu kallare luft sugas in. Men det bygger väl ändå på att jag tätar källardörren? Eller blir det onödigt då? Kanske är bättre att värma upp källaren lite och på så sätt få bort källarlukten, och att låta denna tillkommande luft kompensera för undertrycket i bostadsdelen?
 
Det är nog rätt idé och se det som två olika våningar, med tätad dörr.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Tack för svar GoForIt!
 
För flera år sedan satte vi in en avfuktare i källaren, och den har fungerat klockrent alla år. Den sänkte fuktnivån ordentligt i källaren och med det försvann även källarlukten. Nu har vi väldigt lite tilluft, bara en ventil, så det kanske inte funkar hos dig.
 
Tack cubix!

Det skulle ju kunna funka med en avfuktare med, men källaren är ju lite olika rum så det vore enklare med ventiler.

Ingen annan som har tankar/åsikter om huruvida jag ska täta källardörren och betrakta källare och bostadsdel som olika "klimatzoner"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.