Köket i vårt fritidshus har lite dåligt med utrymme och för att få lite mer utrymme funderar vi på ett 37cm djupt högskåp bredvid den öppna spisen.
Jag antar att det kan finnas vissa regler runt att placera ett högskåp bredvid den öppna spisen även om den inte används så ofta. I framtiden skulle jag gärna ha en insatts i den.

Utrymmet man eldar i slutar i höjd med där högskåpet kommer ta vid om ni förstår vad jag menar. Ska man på något sätt isolera mellan skåp och spis? Eller är idéen med ett högskåp där bara att skrota?

/Fredrik
 
Visst fan, jag knäppte ju några bilder på det också..
ImageUploadedByByggahus.se1381234296.465023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1381234316.282472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eldfast tegel verkar saknas inne i öppna spisen oxå.
 
Det ska enligt sotaren vara ok då den är byggde med "1 1/2 stående sten bakåt" om jag minns citatet rätt. Den är nyligen sotad så jag förutsätter att den är ok.
 
Vi har typ såhär ute på landet oxå. Skillnaden är att vi har öppen spis, sen innevägg å sen ett skåp.

Eldar man i spisen hela helgen så är det kanske 30 grader lite drygt i skåpet på söndagen.
 
Pratade med sotaren idag, vi hade lite problem att förstå varandra i början men sen klarnade det. Om jag nu förstod honom rätt är det inga problem att ha möbler vid sidan av den öppnaspisen så länge det finns någon cm med luft som transporterar bort värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.