Har bestämt att jag ska gjuta upp väggar.:)
men har letat och hittar inte , var hittar man gjutformar ska bara ha några för bor på landet måste blanda betongen själv och kommer att gjuta i omgångar.

vet någon tack!
Mvh Kim
 
Byggmax säljer 45*95 och formplywood lägg till nån spik så har du formen klar men ska du gjuta väggar behövs nog formstag antar jag.
 
Väggen ska vara 5 m hög så jag vill ha ta i riktiga formar jag kan gjuta secktionsvis men skulle behöva några st iallafall
 
Finns nog att hyra men har ingen koll på priset. Ska du bygga egna formar lär du behöva formstag om formen blir 5 meter hög.
 
5 meter högt ger ett enormt tryck längst ner, det blir 10 ton per m2.Minst. När du dessutom vibrerar betongen så blir påfrestningarna ännu mer. Du måste ha genomgående stagning.

Men bor du så avsides att det inte går att få dit betongbil?
Tänkte bara hur ska du få upp betongen från blandaren och 5 meter upp?

Protte
 
Min h7 med kran och cement strut. det måste gå att köpa några formar någonstans typ stål.
Kan gjuta i omgångar.
gjöt med stål form b2,h6 m , när jag jobbade som snickare i Norge har letat länge bara hittat typ 0,6m breda och lite olika längder.

man kan hyra men det blir dyrt om man inte har bråttom.
 
Redigerat:
Hur många kubik räknar du gå åt?
 
Kan du inte gjuta väggarna liggande och resa upp dom med grävaren typ prefab väggar ?
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Har du en gjuten bottenplatta? I så fall kan du använda den som gjutbord för liggande väggar, som smurfen föreslår. Bygg lite kanter i formplywood runt och bygg lådor som gör uttag för fönster och dörrar. Du kan även gjuta sandwichväggar, dvs betong / frigolit / betong. Metoden kallas tilt-up och är mkt vanlig i t ex USA.
 
  • Gilla
Kloma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.