Hejsan!

Är ny här på Forumet och hoppas att jag postade denna tråd rätt :rolleyes:

Nu till min fråga, Det är putsade väggar i min källare som jag har fräst in nya elrör och dylikt. Har spacklat igen allt och vill ju inte se allt man har gjort i väggarna. Jag har tillgång till en Trattspruta. Frågan är vad jag behöver göra? Ska man sätta upp något nät eller kan man spruta direkt på? Vad skulle ni rekommendera att man hällde i den? Väggarna är i princip raka. vill bara lägga några mm på ytan :)

Tacksam för svar!
 
M
Min reflektion:

Trattspruta används vanligtvis antingen när man vill ha stänkputs-struktur som slutfinish (mkt ovanligt inomhus) eller när man grundar ytor med grundningbruk för att få god vidhäftning och jämn tork i efterkommande putslager.
 
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
Min reflektion:

Trattspruta används vanligtvis antingen när man vill ha stänkputs-struktur som slutfinish (mkt ovanligt inomhus) eller när man grundar ytor med grundningbruk för att få god vidhäftning och jämn tork i efterkommande putslager.
Jag är ute efter "stänkputs". Kan man inte välja något med mindre grovhet i? Känns som en smidig ide om det skulle funka :) Tack för svaret!

//Lindell
 
M
Testa på en bit, det kommer inte bli speciellt slätt ändå iom att man just sprutar på det med trattspruta. Källare brukar jag putsa med C- eller B-bruk och det finns 1mm finbruk dessa klasser så den är nog finast för ändamålet, men då brukar man lägga på en centimeter ungf. Tunnare är tveksamt om det blir bra, och vad har du spacklat med förresten? är det något som är lämpligt att putsa på? och resten av väggara är rensade från gammal färg och sånt hoppas jag...

Det är liksom inte bara bara.. ;)
 
MaxPax skrev:
Testa på en bit, det kommer inte bli speciellt slätt ändå iom att man just sprutar på det med trattspruta. Källare brukar jag putsa med C- eller B-bruk och det finns 1mm finbruk dessa klasser så den är nog finast för ändamålet, men då brukar man lägga på en centimeter ungf. Tunnare är tveksamt om det blir bra, och vad har du spacklat med förresten? är det något som är lämpligt att putsa på? och resten av väggara är rensade från gammal färg och sånt hoppas jag...

Det är liksom inte bara bara.. ;)

hehe får väl göra det, vart bara osäker på vad jag skulle hälla i tratten. tror du jag behöver något nät? Det är lugnt, kan lägga på lite tjockare om det skulle bli bättre! Jag har spacklat med Ardex F5, väggarna är helt rena ifrån färg/tapet :)
Finns väl inget annat alternativ om man vill ha det grovputsat och enkelt?

//Lindell
 
M
Mrmuskler skrev:
Finns väl inget annat alternativ om man vill ha det grovputsat och enkelt?
http://www.youtube.com/watch?v=yJnSshwZrnA

Justeja, finbruk = halvcentimeter per lager, inte en centimeter som med vanlig 3mm-bruk. Nät behövs inte... Känns för övrigt helt onödigt att stå å krångla med trattspruta, kompressor å grejjer när det bara är att dra/slå på...
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.