Innan jag pratar med personalavdelningen tänkte jag kolla här.

Om jag vill vara studieledig eller ta tjänstledigt (vad är skillnaden? ) för att plugga har jag någon rätt till det och har jag rätt att komma tillbaka till jobbet efteråt?

Kommer plugga något som inte har med det jag jobbar med att göra. Målet är att efter studierna inte komma tillbaka till nuvarande jobb. Men man vet aldrig.
 
Att få tjänstledigt för studier (univetsitet, högskola plus lite andra studie former) är en av mycket få saker som du har rätt till vad gäller tjänstledighet.

Se lag 1974:981

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.HTM
 
Notera att det finns vissa kriterier som skall vara uppfyllda såsom att meddela arbetsgivarem i rätt tid innan, att du ska ha varit anställd en viss tid osv.
 
Tack. Har jobbat tillräckligt länge och ska säga till 6mån innan också.

Men det verkar ju vara riktigt luddigt.
Om jag ska börja plugga 1 Aug .t.ex vill jag ju veta säkert att det går bra från arbetsgivarens sida.

Är det mer saker att tänka på annars?
Måste ha bra koll på detta då när man "släpper bomben" blir man ju antagligen lite av det svarta fåret på jobbet.
Jag tror säkert jag kommer få bra stöd från arbetsgivaren/chef också men självklart är man ju inte lika populär när man ser efter andra saker att göra.

4 § Arbetsgivare har rätt att uppskjuta ledighet till senare tid än arbetstagaren har begärt enligt vad som sägs i 5 - 7 §§.
Vill arbetsgivaren uppskjuta ledigheten, skall han genast underrätta arbetstagaren om uppskovet och skälen för detta
 
Bara av nyfikenhet: Om man inte tänkt gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare, vad finns det för fördel med att vara tjänstledig istället för att säga upp sig? Är det bara tryggheten att kunna gå tillbaka som de handlar om?
 
Det är luddigt tyvärr.
Det är ju egentligen lika illa om du begär TL from 1a augusti för studier senast den 1a februari, men du vet inte om du kommer in på utbildningen förrän någon månad innan den 1a aug. Tjänstledighet kan ju då vara begärt och beviljat och arbetsgivaren har anställt en vikarie som denne inte kan säga upp.

Vill man vara helt säker så ska man nog kolla av hur tidigare domar i AD sett ut. Det bör finnas ganska mycket att läsa där.

Men å andra sidan så begär väl folk TL för studier hela tiden så det är ju inget ovanligt. Man ska väl inte måla f på väggen. Din arbetsgivare kanske är jättesmidig i ditt fall.
 
Nerre skrev:
Bara av nyfikenhet: Om man inte tänkt gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare, vad finns det för fördel med att vara tjänstledig istället för att säga upp sig? Är det bara tryggheten att kunna gå tillbaka som de handlar om?
Nu citerar jag lite fritt ur minnet, men har man kvar sin anställning, men med beviljad ledighet för studier, har man fortfarande vissa förmåner.

Man behåller sin sjukpenninggrundade inkomst
Man har kvar sin A-kassa (kanske inte aktuellt om TS ej är med i facket och kassan)
Man har kvar sina försäkringar
Man har kvar sin turordning vid ev. varsel och permitteringar

Samt man får gå på företagets julfest för personalen och får en julklapp :)

Något annat? Fyll gärna på!
 
Ok, men det enda där som är riktigt relevant är väl försäkringarna då? Resten är väl bara relevant om man tror att man inte kommer att få annat jobb efter studierna? (eller SGI kanske nollas iofs och tar ett tag att få upp?)

Fast julfesten iofs då... :)
 
Under tiden du studerar har du skyddad SGI förutsatt att du går direkt från jobbet till studier. Du kan säga upp dig under studierna och fortfarande ha din skyddade SGI kvar. Om du inte får nytt arbete efter studierna måste du anmäla dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen dagen efter du slutat studera. Annars tappar du din SGI.

Om du arbetar extra under dina studier kan din ersättning komma att beräknas på den inkomsten istället för din skyddade SGI. Detta gäller tex. föräldraledighet och längre sjukdom (som gör att du inte kan fullfölja dina studier). Såvitt jag förstått så här långt kan inte FK informera korrekt om vad som gäller, med risk för felaktiga beslut som följd (det gäller tyvärr inte bara detta)

Hade jag inte varit så luttrad hade jag gett dig rådet att ringa FK och höra vad som gäller. Men vilka svar du får varierar tyvärr ofta beroende på vem du pratar med.
 
mexitegel skrev:
Under tiden du studerar har du skyddad SGI förutsatt att du går direkt från jobbet till studier. Du kan säga upp dig under studierna och fortfarande ha din skyddade SGI kvar. Om du inte får nytt arbete efter studierna måste du anmäla dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen dagen efter du slutat studera. Annars tappar du din SGI.

Om du arbetar extra under dina studier kan din ersättning komma att beräknas på den inkomsten istället för din skyddade SGI. Detta gäller tex. föräldraledighet och längre sjukdom (som gör att du inte kan fullfölja dina studier). Såvitt jag förstått så här långt kan inte FK informera korrekt om vad som gäller, med risk för felaktiga beslut som följd (det gäller tyvärr inte bara detta)

Hade jag inte varit så luttrad hade jag gett dig rådet att ringa FK och höra vad som gäller. Men vilka svar du får varierar tyvärr ofta beroende på vem du pratar med.
Tack. Måste ansöka i april för skolstart i augusti. Känns dumt att fråga om tjänstledighet när man inte vet säkert. Blir ju liksom svarte Petter direkt när arbetsgivaren vet att man är på väg bort troligtvis.

Men så är det, vill inte jobba kvar om 1år i alla fall.
 
Man satsa för att vinna. Det är aldrig fel att utbilda sig :)
 
mexitegel skrev:
Man satsa för att vinna. Det är aldrig fel att utbilda sig :)
Så sant.
Vill inte jobba kvar men det skadar inte att försöka nyttja de förmåner man har någon gång.
Måste jag säga upp mig då gör jag det men vill avsluta snyggt för det är en arbetsgivare och jobb jag trivts otroligt bra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.