Hej,

vi behöver ersätta en del av kollektorslingan till en bergvärmeinstallation med kopparrör.

- Är det samma logik med kollektor- som vattenrör eller är det någon annat som vi behöver ha koll på?
- Vi kommer att behöva ha luftningsmöjlighet på den nya sträckan. Vad är det för ventil vi behöver?
- Hur kopplar vi ihop kollektorslangen med kopparröret?
- Är det svårt att återfylla systemet när det är klart? Vad behövs och var kan man köpa det?

Tack för hjälpen!
 
Varför ska du ha koppar ? Det är inga problem att ersätta med koppar finns färdiga övergångar att köpa på tex Rinkaby rör men kom ihåg att du troligtvis har en tunnare pem slang 40*35,2. När du återfyller rekommenderar jag att du rund pumpar brine via tunna så att all luft försvinner så ska det inte behövas luftas sen
 
Tack för svar.

Anledning att det ska ersätta med koppar är för att det ska dra inomhus då vi har byggt en tillbyggnad på energibrunnen.

Petter
 
Ska du dra rören i taket ? kan inte slangen gå i marken under tillbyggnaden ?
 
Ja vi kommer att dra det i taket inomhus.
 
Ja då blir det bra med koppar rör dra grova rör om det är en kraftig vp och lång dragning och se till att isolera rören rejält så det inte blir kondens.
 
Funkar det med 28-rör (det är en 8 kW-panna)?
Finns det olika tjocklek i rörväggarna på kopparrören eller är det standard?
 
Hur grova rör du behöver beror på övriga tryckfallet i systemet dvs hur djup borra du har hur många vinklar du tänker använda samt hur många meter det blir totalt och köp böjar med stor radie det är lägre tryckfall på dom. Det är samma gods tjocklek på vanliga 28 mm kopparrör. Köp kondens isolering på rulle som inte är delad och tryck på rören före lödningen så slipper du få så mycket skarvar på isoleringen.
 
Om du inte ligger på gränsen redan så spelar det ingen större roll vad du använder för rör eller böjar. Med på gränsen menar jag om den totala slanglängden idag överstiger 400 meter. Visst ger böjar med större radie lägre tryckfall men det är mest av akademiskt intresse vid en normal villainstallation.
 
En normal villa installation som närmar sig 400 meter ligger nog precis på gränsen till en 8 kw vp gissar jag. Menar du att det tom skulle funka med 22 mm rör eller vad menar du när det inte spelar nån roll vad man använder för rör.
 
Jag avsåg 28 mm, men uttryckte mig lite oklart ser jag :)

Tryckfallsskillnanden mellan ett 28 mm kopparör och 32/40 mm PEM för några 10-tal meter är försumbar.

Avgörande är cirkulationspump i värmepumpen. De specar jag sett så brukar tillverkaren garantera drift upp till 400 meter med 32/40 PEM. I den rekommendationen måste man förmoda att det finns marginal för diverse börjar och annat eftersom det inte är ovanligt vid installationer. Men det finns många anläggningar med 500 meter utan problem.

Jag har själv 420 meter PEM 32/40 som övergår till 28 mm koppar med minst en vanlig 90 graders böj. Nibe 1145-10 kW.
 
Man brukar använda en tunnare slang till jord/bergvärme 40*35.2 . Det är nog antalet böjar som ökar på tryckfallet men det beror på hur mycket det är från början. Klart det kommer att funka med ett lite för högt tryckfall men man brukar vilja sträva efter lågt tryckfall så man kan köra cp med låg hastighet och ändå hålla ett lågt delta. Vilket delta har du med 420 meter jordvärme (gissar jag eftersom du har vanlig pem slang) vid värme körning ? Hur många % står cp på om den ställs i % på din modell ? Det är rätt många anläggningar som inte får ner deltat men det är visserligen ofta lite större vp som kräver mera flöde och mera flöde högre tryckfall.
 
35.2 helt riktigt, jag höll på med lite annat samtidigt :).

Delta KB pendlar mellan 3-4 grader som det bör :) Jag tror jag kör på lägsta eller mellersta hastigheten på KB-pumpen. Det är en av de första 1145, innan det gick att ställa det elektroniskt.
 
I så fall sitter det kraftigare cp i dom äldre 1145 de loggar jag sett på 1145/1245 brukar kunna få högre delta vid djupa borror om det är så pass kraftig vp som 10 kw men du kanske har hög framledning då sjunker deltat. Nu med låg framledning klarar inte min vp hålla delta på 3 grader men det beror delvis på återvinningen som höjer brine så vp lämnar hög effekt.
 
Ja, de är kanske kraftigare, - det har jag inte funderat på :)

Njae, framledningen nu är ju inte så hög som sagt. Jag kör flytande kondensering mot acktank så framledningen är ett par-tre grader högre än den vore annars. Men å andra sidan har jag väldigt få start/stopp.

Jag tror minsann vi lyckades komma Off Topic i denna tråden också :wow:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.