Hej,

Stod i badkaret och duschade och noterade en rand av gråsvarta små fläckar längs en ganska jämn rand i taket av badrummet nära väggen,se bifogad bild. Det är endast här, ganska nära väggen som står mot badkarets ena långsida, som det ser ut på detta sätt, ingen annanstans i taket. Är det mögel? Om ja, hur kommer det sig att det växer så jämnt, och då endast här? Badrummet är orginal från när huset byggdes 2003 och ligger på andra våningen under taket. Det omges av andra rum och har således ingen yttervägg någonstans. Jag förmodar att taket är våtrumsgips. Imman från spegeln försvinner snabbt, men taket blir rätt fuktigt efter en varm dusch (liksom kaklet) och det tar tid för det att försvinna. En ventilationstekniker var här i somras och mätte att flödena var OK.

So - ser det ut som mögel? Om ja - hur kan det komma sig att det sitter där det sitter, och ej på andra platser i taket? Åtgärd?

badr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Våtrumstak är oftast vanlig gips. Det där kan vara mögel, svårt att säga på bilden, men det kan också vara en skarv på gipsskivan och spacklet har börjat falla isär eller nått. Hur blankt tak har du? Det är inte så att man målat med en ganska matt, dålig och krit-baserad färg?
 
Dr Fozz skrev:
Våtrumstak är oftast vanlig gips. Det där kan vara mögel, svårt att säga på bilden, men det kan också vara en skarv på gipsskivan och spacklet har börjat falla isär eller nått. Hur blankt tak har du? Det är inte så att man målat med en ganska matt, dålig och krit-baserad färg?
Jo, färgen är väl inte jätteblank direkt, halvblank får man väl säga. Det som förvånar mig är som sagt att fläckarna sitter i ett så avgränsat, rakt område. De går ej heller hela vägen över sidan, utan är begränsade till ett rektangulärt området på cirka 10 * 100 cm i taket. Kanske är det som du skriver en skarv på gipsskivan här?
 
Kan det vara en köldbrygga? Stålregel bakom?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
också min gissning att det är mögel på grund av kondens som samlas på kallaste ytan = köldbrygga. Dålig med isolering ovanpå taket eller är det närmast yttervägg? Snabbaste åtgärd är att höja temperaturen i rummet så kondensen torkar snabbare och inte göder mögel.
gaia
 
Tackar för input!

Jag provade att knacka och nog sitter det något där bakom, kan naturligtvis vara en stålregel. Det låter dock på samma sätt även där det inte sitter potentiellt mögel, liksom även vid taket närmast de övriga väggarna. Det är ingen yttervägg där möglet sitter, så varför det skulle bli en köldbrygga här är lite svårt att förstå - kanske är det taket som av någon anledning blivit dåligt just isolerat här?

Provade hur som att gnugga bort möglet med en svamp och lite diskmedel, och det försvann fullständigt, så det verkar iaf sitta väldigt ytligt i färgen. Kan man sätta på någon form av antimögelmedel här i förebyggande syfte, eller är det läge att lägga på ny färg (våtrumsfärg?)

Ska satsa på att höja temparutren, och kanske även försöka dra upp ventilationen ytterligare lite - även om flödena skall vara godkända så tycker jag det blir väl fuktigt där inne efter en dusch.
 
Kan ju också vara så att en smutsig svamp el likn har kommit emot taket vid t ex rengöring av kaklet...
 
Du borde kunna riva taket o byta det hyfsat lätt. Då kanske du ser vad det är bättre?
 
Gnugga med ättikssprit eller spruta på Boracol för att se om det försvinner.
 
Boracol är väl inget saneringsmedel direkt utan det hämmar ju mest tillväxten hos möglet.
Rekommenderar istället klorin som tar död på mögelsporer och lämnar en liten hinna som gör att det inte kommer växa på samma ställe åtminstone. Se upp för ev. blekningar dock.
 
klorin mot mögel fungerar bara på kakel.
 
När vi köpte vårt hus för 20 år sedan så blev det liknande mögelfläckar i taket över duschen. Det var inga större problem att tvätta bort men de kom ganska snart tillbaka. Nu var ventilationen ändå ganska dålig i det badrummet så jag satte så småningom dit en paxfläkt. I samband med detta så målade jag om taket och penslade då med Boracol innan jag målade. Om det beror på Boracolen eller fläkten skall jag låta vara osagt men fläckarna har aldrig kommit tillbaka efter detta.
 
Ripper500 skrev:
klorin mot mögel fungerar bara på kakel.
Mögel kan väl inte växa på kakel? Möjligtvis orenheter i kakelfogarna?
 
ja så klart. I fogarna :)
 
Hejsan!
Har uppstått samma problem i mitt badrum. De små gråa fläckarna.
Undrar hur du gjorde för att lösa ditt problem. Satte du in pax fläkt?
provade precis som du skrev att tvätta bort det med en blöt trasa och det gick bort då.
Bor i översta lägenheten, kan det bero på att det är kallt i taket och blir då så kallad köldbrygga?

tacksam för svar!
mvh/Julia
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.