Vårt hus är byggt -46 och har en oisolerad platta som grund. Vi har så svårt att bestämma oss för vilken konstruktionslösning vi ska välja och hoppas att få råd!

Bottenvåningen är byggd som en källare med betongväggar överallt men den ligger ovan jord. Vi har bara 225 cm i takhöjd så vi vill ha så låg bygghöjd som möjligt. Dessutom ligger husets enda badrum i bottenvåningen! Vi ska göra om planlösningen och måste bila för nytt avlopp, flytt av golvbrunnar och omplacering av värmepump. Vi vill göra hela bottenvåningen till fullgod boendeyta.

Vilket alternativ är säkrast och mest långsiktigt?

Med luftspaltslösningen kan vi ha trägolv överallt utom i badrummet, men får svårt att få plats med tillräcklig isolering för att kunna ha golvvärme i badrummet tror jag? Billigare lösning med fler synliga rör vad jag förstår.

Bila ur och isolera tycker en del att det är osäkert eftersom vi inte kommer kunna lägga isolering under bärande väggar och ytterväggar. Men den ev. ökade fukten i väggarna borde väll inte vara något problem så länge vi håller oss ifrån organiska material? Denna lösning möjliggör vattenburen golvvärme överallt och så ska man välja klinkers eller natursten. Dyrare, snyggare lösning med färre synliga rör.

Mycket tacksam för synpunkter, råd och tips!
 
Redigerat:
Hej.

Hjälpte min bror med ett liknande proj i fjol.

källare delvis över mark med oisolerad platta.
Lösningen vi valde var FTX + vattenburen golvärme + inga polymerfärger på källar/ytterväggarna.

Dvs. Isolera med mesta möjliga eps-isolering, vattenburen golvvärme, armera/gjuta flytspackel enl. rek. alt. betong min 50mm, golv samt silikatfärger på ytorna.
RF mätt efter åtgärd platta kontra innan gav bättre resultat under risk gränsvärdena.

Men som sagt, finns inget enkelt svar på din fråga.

/Patrick
 
Tack för ditt svar!

Hade ni något kapilärbrytande skikt längst ner? Hur mycket isolering fick ni plats med? Hade ni någon markduk eller åldersbeständig plast någonstans? Känns väggarna fuktigare nu? Om ni gjorde badrum, hur gjorde ni med tätskikten då?

Vi har självdrag och myseldar i kaminer på vintern för att förbättra ventilationen. Vi har bergvärme så det hade ju på ett sätt passat bra med golvvärme...
 
hej supermalin.
Nej ingen plast, utan överlappade enbart eps'n (50mm tjock/skikt).
badrummet fick inte heller ngt "gumma" mm.
utan klinkrades/kaklades enbart.

vi har inte mätt upp ökade fuktvärden, men det bygger också på att värmen är igång året runt.

/patrick
 
Menar du att ni lagt EPS ovanpå befintlig platta, sedan golvvärme och gjutning?

Har länge själv funderat på att gjuta in isoleringen på det sättet, men många pratar då om omvänd fiktvandring mm... Själv tycker jag dock att det verkar vettigt att i huvudsak bara värma den övre plattan i detta fall.

La ni inget tätskikt?
 
Hur mycket värme har ni på sommaren då? Hur mycket måste man ha för att plattan ska hålla sig varmare än marken under plattan, 20 grader? Och med "gumma" menar du tätskikt eller?
 
Hej Supermalin!

Vi har nyligen köpt ett hus som låter liknande som ert. Byggt -47 och oisolerad platta som grund, takhöjd 2.30. Huset har betongväggar på bottenplan och trä ovanplan.
Idag har huset kök på ovanplan och vi önskar att flytta ned köket och öppna upp bottenvåningen så att det blir mer som vanlig boyta.
Har ni tänkt att bila upp för att öka takhöjden eller kommer den att förbli 225 cm efter det att ni ev. har lagt klinkergolv?
Spännande projekt!
KLMV
 
Hej!

KLMV, Det låter som att våra hus är väldigt lika. Vi har också köket på övervåningen men där får det stanna för vår del. Vi kommer ev. att få 10 cm extra takhöjd eller så lägger vi de 10 cm på isolering, har inte bestämt oss riktigt. Vi har också vant oss vid 225 och känner att det är ok om det så förblir... Ja, det blir spännande! Just nu lutar vi mest åt att bila ur och isolera med isodrän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.