Hej,

Någon som har erfarenhet av Hide-a-lite 1210 MULTI LED SPOT?
http://www.hidealite.se/Produkter/I..._Multi/1511439-1700315.html?variantId=1700307

Dom är tydligen nya (från sommaren 2013) och ersätter dom gamla 1210 / 1202 LED med 3x1w.
Dessa ska ha någon ny LED multichip teknik från Citizen på 3,5 W.
Ger dom bra ljus?
Vi funderar på att sätta 6 stycken i hallen som är på 17,5kvm.
4 stycken i wc/dusch på 5,6kvm och 4 stycken i wc/bad på 7 kvm med snedtak...

Kommer det räcka eller borde vi sätta fler?

Tack på förhand!
 
Har inte erfarenhet av den men däremot Malmbergs MD-99, 5W med multichip LED. Kan rekommendera den, riktigt bra bra ljus som är väldigt likt halogenljus. 5W motsvarar rätt bra 20W halogen så jag tror inte ett ögonblick på att den du länkar till på 3.5W motsvarar 25-30W. Tumregeln att ta effekten ggr 4 brukar stämma rätt bra, så det är nog snarare motsvarande 15-20W halogen. En färgtemperatur på 3000K kommer förmodligen också att upplevas rätt kall. Jag tycker generellt att LED-ljus bör ha 2700K för att upplevas lika som halogenljus.
 
  • Gilla
flip83
  • Laddar…
Bra info! Tack! Den du refererar till är dessutom billigare än Hide-a-Lite 1210 Multi... Är Malmbergs bra?
 
Malmbergs anses generellt vara ett budgetmärke och har en del saker av tveksam kvalitet. Just den här lampan däremot upplever jag om bra kvalitet. Däremot skulle jag nog satsa på drivdon av annat märke för Malmbergs eget andas inte kvalitet direkt.
 
Har med 12st Malmbergs MD-99 och tycker att de känns väldigt genuina för det priset.
Har de i takfoten och både ljusbild och färgtemperatur är jag nöjd med.
 
Jag var på hem och villa mässan i helgen och kollade på just 1202 och 1210 spottar a i hide-a-lites monter. Var positivt överraskad över hur bra ljuset var i de (har själv inte tittat på led spottar innan). Skillnaden mellan de vad jag förstod är att 1210 är vinklingarnas och därav lite större. Jag kommer själv att köpa de på 3000K då jag gillar det lite skarpare ljuset. Ingen luftspalt behövs och när jag kände på själva ljussidan så var den inte varm iaf. Hur många du behöver är svårt att svara på men jag ska ha de i kök och då fyra i taket och fem under överskåp på fyra löpmeter.

Mitt tips är väll att åk till en butik som kan visa dig och kolla där vilka du vill ha och hur många.
 
Satte fyra Hide-a-lite 1202 Multi i ett vitrinskåp åt en kund. Ett varmt 2700k-ljus som det var bra tryck i. Dessutom väldigt slimmad, fin och rejält armaturhus! Kan varmt rekommendera! Skitsnygga!

//Patrik
 
@patrik, vad tror du om spottarna i ett tak?

Med tanke på att du monterade i ett skåp, är det mer möbelspot anser du?
 
eran skrev:
@patrik, vad tror du om spottarna i ett tak?

Med tanke på att du monterade i ett skåp, är det mer möbelspot anser du?
Om man sänker taket lite t.ex. som vid en badrumsrenovering så skulle dom ge ett fullgott ljus för jag testade rikta en spott mot en vägg m.m. var bra tryck i!

Bygger man nytt med pottor så väljer man en "riktig" spott.
 
Redigerat:
Hej, jag fick svar på min fråga från Hide a Lite:

Tack för ditt mail!

Här är lite tips och riktlinjer för rum med normal takhöjd ca 2,5m…

Normalt sett brukar vi i hall/kök/wc/bad där man behöver lite mer ljus säga för 12-serien, tex. 1210 multi, att man sätter ca 1st/m[SUP]2[/SUP] .
Då får man fram ett ungefärligt antal för hela rummet. Men sen får man titta lite på var man behöver ljuset. I en hall tex. vid garderob/klädhängare, då skulle jag placera dem ca 0,6m c/c. I gångståk kan man sätta dem med c/c 1,2m . Om man vill belysa en vägg eller liknandekan man sätta dem med c/c 0,6-1m
I er hall skulle jag säga någonstans mellan 14-17st…
Det finns inga rätt eller fel egentligen. Fler lampor mer ljus, mindre lampor mindre ljus. Och om ni ska komplettera till annan befintlig belysning så kanske det räcker med 6st. Men om det bara ska vara spotlight så skulle jag gå på fler i antal.

Vill man inte ha så många ljuspunkter kan man kolla på tex. Bright eye multi 6 tilt. De kan man sätta 1st/1,5m[SUP]2[/SUP]. Så i er hall ca 9-12st. De bygger dock lite mer på höjden.
Vid garderob/vägg c/c 0,8m -1m. I gångstråk ca 2m c/c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.