Hej,

Har installerat en nibe 1245-10kw. Vi installera den 27 aug och fram till dages datum så har den startat 800 ggr och kört 70 timmar varav 19 för varmvatten. Från den 30 sept och till dages datum så har den startat 227 ggr dvs 37 ggr/dygn. Detta låter för mig som detta är lite många starter! Eller är det bara för att vi än bara startat värmen i halva huset! Jag har inte ändrat någon inställning på vp förutom värmekurvan. Vad kan jag göra för att få ner antalet starter?
Tacksam för hjälp!
 
Du ökar tillåtet gradminutunderskott tills du får svängningar i innetempen som du inte tycker är ok.
 
En Nibe 1245 startar kompressorn vid -60 gm om du minskar det värdet till kanske -120 gm kommer starterna minska men se samtidigt till att minska gm för eltillskott till i alla fall -600 gm annars finns risk att elpatron går in i onödan. Om man minskar gm för mycket så finns risk för att inne tempen blir svajig men det innebär även att eftersom vp kommer att gå lite extra varje gång den starter så kommer den värma lite extra över börvärde vilket är onödigt så minska inte för mycket. 1245 har en utmärkt logg funktion via usb logga gärna och bifoga loggen i originalformat så ser man hur den går och det brukar vara lagom med att logga varje minut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.