ullberg skrev:
Ja, 40-papper kan man ha användning för, min poäng var att det sannolikt är på trä du använder dem, och därför kan man ta dem som rubin2
Det har du rätt i, men som jag förstått det så är granat ett universalpapper som funkar på allt?
 
ullberg
Det tror jag säkert att det gör, jag var bara försiktig med din plånbok om du nu ändå bara ska köra trä (Rubin2 borde vara billigare), eller om du använder det till att slänga med någon extra kornstorlek...
 
ullberg skrev:
Det tror jag säkert att det gör, jag var bara försiktig med din plånbok om du nu ändå bara ska köra trä (Rubin2 borde vara billigare), eller om du använder det till att slänga med någon extra kornstorlek...
Priserna är samma, iaf på festools hemsida.
Nu kollade jag iofs bara på 10-pack men bör ej skilja så mycket när det blir större kvantiteter.

Jag kommer till 95% köra trä, både lackat/oljat som behöver slipas och lackas/oljas på nytt samt rent trä.
Övrigt som ska slipas är väl i princip väggspackel när det skall målas/tapetseras om samt möjligtvis lite snickerispackel när det inte blir så som man ville från början
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Hur hittar ni förresten artikelnummer på saker som ej finns på festools hemsida?
Har ni någon katalog med hela sortimentet inkl reservdelar eller är ni så tokiga att ni kan allt utan till?
Riktigt så illa är det väl inte ännu. På http://ekat.festool.de/EKAT kan du hitta alla reservdelar som finns till festool med artikelnummer. Brukar vara rätt så enkelt att få hjälp med att beställa det mest obskyra sakerna bara man vet exakt vad man ska innan man går till butiken.
 
piglet skrev:
Riktigt så illa är det väl inte ännu. På [länk] kan du hitta alla reservdelar som finns till festool med artikelnummer. Brukar vara rätt så enkelt att få hjälp med att beställa det mest obskyra sakerna bara man vet exakt vad man ska innan man går till butiken.
Det där vaj ju riktigt smidigt. Till och med jag lyckades klicka mig fram till insatsen för slippapper och då kan nog alla använda det!
 
Var hos festool återförsäljaren idag. Inget vidare utbud av slippapper, mest brilliant och titan.

Beställde iaf en gäng 10-pack Granat och Rubin 2 i blandade kornstorlekar så får man se vad som funkar bäst och går åt.

Systainer med insats beställd. Kostade ca 750 inkl moms om någon vill veta.

Provade maskinen idag(ets150/3) för första gången, ctl midi inkopplad.

Inte ett dammkorn så långt ögat nådde. Riktigt imponerad faktiskt.

Har läst att många skriver att man måste sänka suget på dammsugaren, jag körde full fart och tyckte det gick bra.

Är det något jag missat? Varför ska man sänka suget?
 
hantverkare1 skrev:
Systainer med insats beställd. Kostade ca 750 inkl moms om någon vill veta.
Coolt, min budget var lika stor :)

Jag köpte en sådan här till mina slippapper
samla-lada-med-lock__0202719_PE359061_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För pengarna jag fick över köpte jag det här:
16445.JPG 030916s.jpg


;)
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Coolt, min budget var lika stor :)

Jag köpte en sådan här till mina slippapper
[bild]
För pengarna jag fick över köpte jag det här:
[bild][bild]


;)
Nu fick jag nästan ågren!
 
Sorry, det var ju inte alls min mening :)
 
Grattis till din ETS 150/3, det är en fantastiskt trevlig maskin och jag hade samma upplevelse första gången jag körde min, helt dammfritt. (y)

Angående att dra ner på suget så tycker jag det varierar lite och det beror naturligtvis även på dammsugaren. Jag kör med en CTL 22 och är det lite större släta ytor (= bredare än slipplattan) så brukar jag få dra ner lite för att inte maskinen skall suga fast för mycket. Är det smalare bitar så något hål i plattan mestadels är utanför ytan så går det bra att köra med fullt sug.

Jag tycker inte du behöver ha betänkligheter när det gäller systainern för pappret. Tillbehören till en så fin maskin förtjänar att bo fint de med. ;) Mina bor än så länge i en SmartStore plastlåda men skall få en fin utdragslåda med lämpliga pinnar som insats så snart jag får massa tid över.
 
jac skrev:
Grattis till din ETS 150/3, det är en fantastiskt trevlig maskin och jag hade samma upplevelse första gången jag körde min, helt dammfritt. (y)

Angående att dra ner på suget så tycker jag det varierar lite och det beror naturligtvis även på dammsugaren. Jag kör med en CTL 22 och är det lite större släta ytor (= bredare än slipplattan) så brukar jag få dra ner lite för att inte maskinen skall suga fast för mycket. Är det smalare bitar så något hål i plattan mestadels är utanför ytan så går det bra att köra med fullt sug.

Jag tycker inte du behöver ha betänkligheter när det gäller systainern för pappret. Tillbehören till en så fin maskin förtjänar att bo fint de med. ;) Mina bor än så länge i en SmartStore plastlåda men skall få en fin utdragslåda med lämpliga pinnar som insats så snart jag får massa tid över.
Hej.

Ja, visst är det en kanonmaskin!

Jag slipade på en stavlimmad furu. Ca 60x60 cm så hela plattan var på trä.
Upplevde inte att den sög fast utan det gick smidigt att slipa.

Men det är alltså för bekvämlighets skull man kan sänka suget, inte att det sliter på något eller annat dumt.

Ska prova att sänka suget nästa gång. Kanske blir ännu lättare att slipa då!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.