Vi har centraldammsugare men har inte fått det genom Älvsbyhus utan genom de snickare som Älvsbyhus återförsäljare anlitade för att fixa en del grejer åt oss som Älvsbyhus inte gör. Däribland centraldammsugare.

Dessa snickare fick tillträde till huset innan skarvarna mellan husdelarna sattes igen och kunde då dra rören där. Det är dock inte säkert att den av Älvsbyhus anlitade husmontören släpper in några andra i huset vilket han inte är skyldig att göra.
 
Vi pratade med våra montörer och frågade vad han skulle ha för att montera en C-dammsugare. Det var inga problem. Kostade mig en 1000 lapp och en smörgåstårta :D
Prata med dom som montera, så skall det inte vara några problem. Jag var iväg och köpte den själv och ställde ner den i huset. Det är praktiskt att montera innan skarvarna spikas ihop.
 
Det låter som ett smidigt sätt att lösa det på.

Vilket Ä-hus har ni byggt?

Drog ni rören i krypgrunden?

Skriv gärna ner lite mer info som ni tror kan vara bra att känna till, inför montering i Ä-hus.
 
Vi har ett Lodur. Vi har centraldammsugarenheten i kattvinden på övervåningen och har ett uttag för slangen på varje våningsplan.
 
Hej, vad kostar en centraldammsugare?
Vilket märke är bäst?

Hälsningar Iram
 
Iram skrev:
Hej, vad kostar en centraldammsugare?
Vilket märke är bäst?
Tyvärr tror jag dina frågor är lika svåra att svara på som "Vad kostar en bil. Vilken är bäst?".

Kolla in ABC Centraldamsugares sida. De saluför ett flertal fabrikat och anger priserna för produkterna på hemsidan. Där finns även ett läsvärt dokument med råd och tips.
 
Vi har ett Torgrim med vidbyggt dubbelgarage. Vi har två uttag på bottenplan och två på ovanplan. Själva centralen är placerad i garaget, där vi också har ett uttag. Man drar rören från garaget upp på ovanvåningen. Inne i det som skall bli krypvind. Vidare ner i "slitsarna" dvs i sektionsdelning. Och det gjorde då snickaren innan han spikade igen. Väldigt praktiskt, att själv slippa göra det när det är tapetserat och klart. Vi köpte en Husky, och jag tror vi gav 10-12" för den.
 
Förlorar man inte mycket "sugkraft" om man först drar upp rören på vinden och därefter ner igen?

Är det inte bättre att dra dom i krypgrunden och sedan genom golv upp till våningsplanet/-planen.

Det låter som om det blir stora effektförluster om man skall upp på vinden, både pga höjdskillnad, rörlängd och krökar.

Ev behöver man väl isolera rören i krypgrunden men det behövs väl antagligen också på vinden.
 
vi har beställt detta och det var som tillval. så det ska inte vara några problem, var inte det för oss.
har inte byggt vårt ännu men hittills det mesta ok..
spännande.

mvh Ida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.