Fick hem min Ets150/3 idag.
Till min förvåning fanns det inte särskilt bra med utrymme för slippapper i systainern, bara 1 fack som det då blir en jäkla röra i.

Har för mig att jag sett en systainer med insats för slippapper 150mm.
Någon som vet om det finns och i så fall artikelnummer, eller har jag drömt?

Om det finns och om någon har den, kan ni ta en bild så man får se layouten.
Vill gärna också veta hur många fack det är så man kan planera hur mycket papper man kan ha. Vill INTE hålla på och leta som en tok varje gång jag ska ha ett visst korn.



En till undran.
Har tänkt köpa Rubin2: 80, 120 och 220 samt Granat: 40, 80, 120, 180, 320

Klarar man sig på dessa? Kommer slipa spackel, trä och annat hempul.
Ej bilar och liknande, tror jag

Taxksam för synpunkter, bär av till festoolskojaren imorgon.
 
ullberg
Ja det finns, 150 papper står på höjden. Jag tror min levererades med ett grundset papper, men gissar att man också kan köpa systainern löst.

/U
 
ullberg skrev:
Ja det finns, 150 papper står på höjden. Jag tror min levererades med ett grundset papper, men gissar att man också kan köpa systainern löst.

/U
Ok. Då var jag inte ute och cyklade.
Jag antar att det är en systainer 3 om papperna står på högkant.
Jag har en tom sådan så man kanske kan köpa insatsen löst, eller festool brukar kanske inte sälja sånt löst?
 
ullberg
Ja, det är en 3:a, artnr kan som sagt vara inkl ett par papper (i så fall med rotex hålbild som är det jag har, har ETS samma?):
ImageUploadedByByggahus.se1381159716.795656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insatsen är lös (betyder ju inte att den säljs löst dock...) och ser helt enkelt ut så här:
ImageUploadedByByggahus.se1381159772.309201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U
 
ullberg skrev:
Ja, det är en 3:a, artnr kan som sagt vara inkl ett par papper (i så fall med rotex hålbild som är det jag har, har ETS samma?):
[bild]
Insatsen är lös (betyder ju inte att den säljs löst dock...) och ser helt enkelt ut så här:
[bild]
/U
Tack för bilderna!
10 fack blir nog tillräckligt. I alla fall i början.

Hålbilden är ja osäker på, hade ett paket med 150 papper liggande, rubin2 som det står jetstream på och som har samma hålbild som maskinen.

Såhär ser maskinen ut:

ImageUploadedByByggahus.se1381160156.544104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
piglet skrev:
Ja insatsen går att köpa separat. Festool artikelnummer 700830 kostar 119 inkl moms.

Annars har du
[länk]
Det var ju riktigt billigt, nästan så det är bättre att slå till på en sån systainer, en extra 3a skadar ju aldrig!
 
Hur hittar ni förresten artikelnummer på saker som ej finns på festools hemsida?
Har ni någon katalog med hela sortimentet inkl reservdelar eller är ni så tokiga att ni kan allt utan till?
 
ullberg
Notera att länken till gerschwitz (och därmed också mitt artnr) går till systainer och insats, inga papper (var iof. helt ok pris ändå).

Nej jag kan verkligen inte katalogen i huvudet, just den där tror att jag ramlade på under någon handlingsräd på just gerschwitz, så den halkade in i korgen, och tydligen några papper också för det minns jag att jag fick i samma leverans.

Men finns inte dessa på festools hemsida under tillbehör?
EDIT: den finns på Produkter->Systainer, Sortainer och Systainer-port->Systainer med insatser för slippapper.

/U
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Notera att länken till gerschwitz (och därmed också mitt artnr) går till systainer och insats, inga papper (var iof. helt ok pris ändå).

Nej jag kan verkligen inte katalogen i huvudet, just den där tror att jag ramlade på under någon handlingsräd på just gerschwitz, så den halkade in i korgen, och tydligen några papper också för det minns jag att jag fick i samma leverans.

Men finns inte dessa på festools hemsida under tillbehör?
EDIT: den finns på Produkter->Systainer, Sortainer och Systainer-port->Systainer med insatser för slippapper.

/U
Där fanns den ju!
Vad tros om de papper jag tänkt köpa (första inlägget), missat något eller ska jag hoppa över något?
 
ullberg
Lite osäker på vad du ska ha så grova granat-papper till, personligen hade jag nog tagit 40-pappren i rubin2, och kanske bytt ut rubin 120 till rubin 150 (inget överlapp), men har man råd är det väl annars ju fler desto bättre som gäller.

Frågar du vissa här på BH så ska man aldrig hoppa över något steg, de hävdar att det går fortare då, mina egna erfarenheter är att det bara gäller på ganska stora ytor (i alla fall med rotexläge som jag kan köra i), annars blir de där halvminuternas overhead i att byta fler gånger den avgörande faktorn. Dock är det möjligtvis lite beroende på vilken finish man vill uppnå, men i mina projekt så...

Behöver du någonsin grövre än 40 kan du väl höra av dig, har mycket svårt att tro mina rubin 24:surprised:r ska ta slut någonsin (speciellt som jag märkligt nog har några 36:surprised:r också)

/U
 
Jag brukar använda Cristal 120 för väggspackeslipning.
 
ullberg skrev:
Lite osäker på vad du ska ha så grova granat-papper till, personligen hade jag nog tagit 40-pappren i rubin2, och kanske bytt ut rubin 120 till rubin 150 (inget överlapp), men har man råd är det väl annars ju fler desto bättre som gäller.

Frågar du vissa här på BH så ska man aldrig hoppa över något steg, de hävdar att det går fortare då, mina egna erfarenheter är att det bara gäller på ganska stora ytor (i alla fall med rotexläge som jag kan köra i), annars blir de där halvminuternas overhead i att byta fler gånger den avgörande faktorn. Dock är det möjligtvis lite beroende på vilken finish man vill uppnå, men i mina projekt så...

Behöver du någonsin grövre än 40 kan du väl höra av dig, har mycket svårt att tro mina rubin 24:surprised:r ska ta slut någonsin (speciellt som jag märkligt nog har några 36:surprised:r också)

/U
Min tanke var väl att 40-papprena skulle användas mer till när man vill ta nån/några millimeter på något som inte ska synas sen, istället för hyvel.
 
Nimajneb skrev:
Jag brukar använda Cristal 120 för väggspackeslipning.
Fick för mig att Granat 120 var det bästa för spackel, men Cristal 120 kanske är bättre.
 
ullberg
hantverkare1 skrev:
Min tanke var väl att 40-papprena skulle användas mer till när man vill ta nån/några millimeter på något som inte ska synas sen, istället för hyvel.
Ja, 40-papper kan man ha användning för, min poäng var att det sannolikt är på trä du använder dem, och därför kan man ta dem som rubin2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.