Hejsan!
Jag har en liten fundering kring detta med prishöjningar. Hur många gånger per år brukar hustillverkarna höja sina priser ?
Fick nämligen reda på att LBhus precis har höjt sina priser från och med 1 Juli....

Jag har ett svagt minne av att en hel del tillverkare inklusive LBhus gjorde en höjning här tidigare i våras ?
Någon som vet om det är fler hustillverkare som har höjningar på gång ???

/V
 
Kan vara så att dom har 3-4 höjningar per år. Undra hur mycket? :-/
 
De husfirmor jag frågat (ett antal stycken) har normalt prisregleringar en gång per år eller vår & höst.
 
Vad jag vet så hade lb-hus en höjning i mars sen verkar dom ha haft en höjning till nu i juli det e alltså 4månaders intervall. Så 3 gånger hos dom då eller? :-/
 
Verkar ju inte bättre tyvärr! :surprised:

/V
 
Personligen tycker jag nog att det är bättre med täta och små prisjusteringar, än ett mindre antal men större justeringar.

I det senare fallet kan det bli lite absurt då bygget fördyras med en stor summa över en natt, som om det verkligen är så att kostnadsökningarna skett över en natt.
 
Inte att förglömma så är det ett bra argument för att få folk att skriva på, utan att kolla alternativen en extra gång... "Vi höjer priserna nu 1 juli, men skriver ni på den här veckan så får ni det gamla priset", eller kanske "Vi hade egentligen en prishöjning 1 juli, men skriver du innan månaden är slut så kan jag få loss det för det gamla priset". Någon som har hört liknande fraser? Jag har hört det av båda de säljare vi har varit i seriös kontakt med. Att sedan prisskillnaden kanske bara är några tusenlappar är en annan sak!
 
Jo det där känner jag igen. :( Lb-Hus kör med den taktiken. Dock så funkade det inte på mig. tror att det bara e bullshit från deras sida. Sj så tror jag att man kan få samma pris om man bara står på sig. Än om det skulle ha gått över tiden 2veckor efter prishöjning. Det där är bara rävtag från husföretagens sida >:(
 
Lb-hus höjde sina hus i mars. För vår del blev det 35000kr. Ganska mycket tycker vi. Eksjöhus höjde också sina priser då men vi hade redan bestämt oss för ett Lyckan från eksjöhus, så vi körde på! Innan höjningen.
 
Stella skrev:
Lb-hus höjde sina hus i mars. För vår del blev det 35000kr. Ganska mycket tycker vi. Eksjöhus höjde också sina priser då men vi hade redan bestämt oss för ett Lyckan från eksjöhus, så vi körde på! Innan höjningen.

Jag ringde till Huvudkontoret på eksjöhus när vår säljare sa att det var en prishöjning på gång. Huvudkontoret sa att husserien "Egna Hem", alltså Lyckan, inte hade höjts på mycket länge. Senaste höjningen var för över 1,5 år sedan. Dom var därför tvungna att höja priserna med ca 4% den 14 augusti.. Det är nog mycket ett dåligt säljtrick ifrån de lokala säljarna tror jag!!
 
Eksjöhus höjde sina priser den 3:e maj för alla husen i ordinarie katalogen vilket görs en gång per år, dvs ej för egnahem. Detta sker som författaren nedan skriver i augusti.

Kan nämna att den prishöjningen man utförde den 3:e maj var avsevärt mycket större än 4 %. I o f sig i samband med en höjning av standarden av huset, men som ett exempel blev vårt hus nästan en kvarts miljon dyrare, vilket är smått löjligt...

Valle! Sa inte LB till att de skulle genomföra en prishöjning per den första juli?

Riktigt tråkigt att de inte kan haspla ur sig det..
 
Jodå, visst var jag medveten om höjningen den 1 juli.
Jag undrade bara lite allmänt kring prishöjningar hos de olika hustillverkarna. När och hur många gånger per år de olika tillverkarna höjer. Jag blev nämligen förvånad att LB höjde den 1 juli då dom som ovan nämnts även gjorde en höjning i mars.....
Funderade också ifall alla tillverkare höjer ung. samtidigt eller om det är utspritt på året.

Jag tyckte dessutom att det var lite märkligt att dom höjer huspriserna bara dagarna innan dom går på semester på LB.....

Nåja....

/V

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.