Hej!
Jag postade igår i en gammal tråd, men inte fått några svar. Antagligen för att den var för lång så tänkte göra ett nytt försök i en ny.

Slipat golvet och la på ett tunt första lager lack, men insåg då att min dåvarande finslipning inte var något vidare. Började med att slipa för att få bort fiberresningen, men det var fortfarande för grovt och inte slätt, så jag var tvungen att jämna till det avsevärt. Så jag har kört med handslip med sandpapper 180-240P i flera timmar och nu är det fint och lent. Kan jag lacka det på nytt eller måste jag slipa ner det till trärent igen för att slippa skiftningar?
20131004_140516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kommer det att bli bra och jämnt när jag väl lackar det på nytt? :confused:
Tack!
 
svårt att svara på... kan det vara så att du inte slipat bort all lack på de ställena där det är missfärgat?

När jag slipar så avslutar jag med 120korn och lackar 3ggr med mellanslipningar.
Tycker inte att det behöver bli 100% slätt efter första lackningen och mellanslipningen, nästa lager lack jämnar ut lite och sen mellanslipar man igen
 
Yes så är det. All lack är ju inte bortslipad. Undrar bara om man kommer se skiftningar efter att jag lackar på nytt
 
Ah. Jag kör så får vi se...
 
Tror det blir bra. Verkar suga åt sig så det blir samma färg igen. Men så undrar jag, då detta blir gulare än jag först hade hoppats på. Vad skulle jag använt istället för lack för att få det vitare? Nu är det förstås försent men kan vara bra att veta för framtiden.
 
Ok. Det blev väl jämnt och ok, men jag är sjukt missnöjd med färgen. Jag måste vara dum och obildad, men hade fått för mig att lacken i stort bara var till att skydda och inte skulle färga golvet gult....
Dvs efter slipningen var jag nöjd med den bleka färgen som golvet hade. Ville bara få en beständig yta på den.

Så jag måste hyra en slipmaskin igen och göra om det, för jag vill verkligen inte ha gult golv. Så vad bör jag använda istället? Ska jag vitlasera, betsa eller vitolja?
 
Redigerat:
Hittade före efter bilder. Så vitolja ska jag alltså göra. Så här vill jag ju att det ska se ut!

Före:
sommar+038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
sommar+037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det golvet är vitpigmenterat ( ev lite vitlutat för att få en bättre bottenkulör
och troligtvis inte lackat ( i så fall med en ultra matt lack , eller waxat
 
Googlat runt och de säger att man inte kan luta ek på grund av garvsyran det innehåller. Utan detta är enligt upphovsmannen bara slipat och vitoljat. Antagligen vaxat. Bör man hellre vaxa än lacka?
Tack Micke parkett
 
Jodå man kan visst luta på eken
Använder man sig av vitlut för barrträ så blir nyansen vitgrå

Med hårdwax får du en yta som både skyddar träet under slitytan + slitytan
(får du inte med lack eftersom det bildas som en "plastpåse" på ytan
Med hårdwax ( innerhåller både wax o olja som impregnerar träet o waxet bildar ytan
får du ett underliggande skydd mot väta o smuts

Vid ev repor kan du lätt punktbättra med trasa
 
Ok, tusen tack. Blir tyvärr inte klokare =(
Alla säger olika.
Här ställde jag samma fråga på flashback t.ex.
https://www.flashback.org/sp45567304
"men jag personligen rekomenderar inte att man vitlaserar eller oljar ett ek golv då risken för störningar från Garvsyran i träet kan göra så att golvet blir nästintill citrongult".

Vad säger du om polyuretanlack? Läst om det från en golvsliparfirma.

Tack Micke!
 
Bona har tagit fram lite nya infärgningar och där finns det bla vitt, olja eller hårdvax ovanpå
 
Vad menas med dessa infärgningar? Är det som bets eller lasyr?
Vill du beskriva ytterligare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.