Jag har ett gäng pollare som jag hade tänkt att installera. Jag har nu grävt ett dike fram till en stolpe där jag har 220V-uttag för motorvärmare och dyl. På stolpen finns även en kopplingsdosa som jag tänkte att elektikern kan koppla in belysningen på. Tänker gjuta fundament till varje pollare med 2 PVC-rör i varje (en in och en ut till nästa pollare). Har nu några funderingar:

1. När jag gjuter fundamenten, kan jag bara böja PVC-rören så de går ut på var sin sida av fundamentet? Eller behöver kabelröret också gjutas in i fundamentet (för jag antar att det är ett 50mm gult kabelrör som skall användas). OM det inte behöver gå in i fundamentet, hur gör man för att få det tätt mellan gula kabelröret och fundamentet? Och behöver det vara tätt?

2. Kan jag köpa kabel och kabelrör själv, eller kan elektrikern påstå att det är fel storlek, fel sort etc? Och kan jag isåfall lägga ner rör + kabel? Eller måste elektrikern vara med då?

3. Hade tänkt att styra belysningen med skymningsrelä, men även en strömbrytare så man kan slå av belysningen helt om man skulle vilja. Är det okej att lägga denna strömbrytare på samma kopplingsdosa som motorvärmaruttaget? Eller behöver den en egen fas? (Uttaget skall inte påverkas av strömbrytaren/ljusreläet utan ha konstant ström precis som tidigare)

Nu är det så att elektrikern har skitmycket att göra och jag vill förbereda så mycket som möjligt så han bara kan koppla in när han väl kommer. Hur mycket får jag göra själv?
 
2. Du kan dra fram både slang och kabel så de är klart de behöver du ingen elektriker med dig för att göra!
dock lär du ju ha koll på hur mycke varje armatur drar för att kunna dimentionera kabeln efter de :)
låter som en dröm och bara ha själva kopplingen att göra skulle i alla fall jag tycka !
 
Okej, tack för svaret. Det är 4 st 7-watts LED-spottar, så det är inga större mängder.
Det som gör mig förvirrad är bara detta med fundamentet. På alla bilder i beskrivningar som jag sett så går det bara upp ett gult kabelrör ur fundamentet. Men hur ser det ut nertill? Måste ju få ut en kabel som går vidare till nästa pollare. Eller finns det T-kopplingar till kabelröret som man gjuter in i botten?

Och ja, jag försöker hålla mig vän med denna elektriker som ställt upp förut :). Det dräller inte direkt av bra hantverkare i den här byn där jag bor.
 
Ja, han kan ha synpunkter på val av kabel då man inte kan dra hur långa kablar som helst. Det kan resultera i att han vill montera en extra säkring ute vid kopplingsdosan. Ingen stor grej dock.

Han kan också ha synpunkter på att du gräver ned kabel själv då detta är behörighetskrävande. Han FÅR inte koppla in denna kabel! Så kontakta en elektriker i förväg så att ni kan komma överens och så att du utför det som han vill ha det.

Han kanske även har synpunkter på att nalla ström från motorvärmargruppen, lite beroende på hur det ser ut hos dig.

Du behöver inte anstränga dig för att få en tät övergång mellan markslang och pollare - det är lönlöst, och kabeln ska ändå tåla markförläggning utan rör.
 
Så här fick det bli:
Elektrikern hade som tur var en lucka idag, så han kom hit och lämnade av både kabelrör och kabel som jag själv får lägga ner. Det var heller inga problem att jag gjuter in PVC-rör i fundamenten, han såg inga konstigheter med att jag gjuter dem själv. Så i veckan skall det gjutas, återkommer med bilder.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
varför skulle man inte få koppla in en kabel en annan person har lagt ner för?
Man meggar ju i alla fall kablarna så man ser att de inte är några konstigheter !
 
Därför att elsäkerhetsverket har sagt så :confused:.
Det är ju inga större konstigheter med att gräva ned en kabel på egen mark, men så är det.
 
B Bjerne skrev:
Så här fick det bli:
Elektrikern hade som tur var en lucka idag, så han kom hit och lämnade av både kabelrör och kabel som jag själv får lägga ner. Det var heller inga problem att jag gjuter in PVC-rör i fundamenten, han såg inga konstigheter med att jag gjuter dem själv. Så i veckan skall det gjutas, återkommer med bilder.
Det kom aldrig några bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.