Ska följa denna tråd med stor nyfikenhet eftersom vi är intresserade av precis samma tre hus. Vi kikar lite på Älvsbyhus Sleipner också.
 
Var och tittade på ett Eksjöhus-kvadraten förra veckan, motsvarade våra förväntningar angående planlösning. Underlättar oerhört när man kan titta på huset innan man bygger det. Huset vi kollade på hade en del att önska om man ser till "ytskiktet", dom som ägde huset hade gjort väldigt mkt själva, och hur ska man säga... vi hade inte riktigt samma smak. Känns nästan som dom förstört huset, men jag antar att dom kände sig nöjda, dom hade ju gjort det själva ialla fall :-/

Fredrike, vi har samma förstahandskandidater som ni, dvs Kvadraten, Aria och Pärlugglan. Framför allt beroende på priset + valmöjligheten att vänta med övervåningen.

Tycker att Pärlugglan motsvarar våra krav bäst,... förutom den lilla "detaljen" med planlösning. Vi vill gärna ha kök och vardagsrum mer gemensamt + att det är lite väl trångt med 25 m2 VR. Vi har även spanat på många andra hustyper och besvärat massa husförsäljare med jobbiga frågor, men ofta blir det för dyrt för oss, tyvärr. Det får helt enkelt bli ett budgethus för oss, kul att ha lite $$ kvar till annat också.

Såg att Eksjöhus byggt Kvadraten med olika takvinklar, 27 och 35 (tror det är dom vinklarna som gäller). Den vi tittade på hade 27, inte så bra, blev väldigt trång på övervåningen. Endast 35-graders alternativet fungerar för oss mao. Slog mig att jag inte vet taklutningen för Aria, men det ser ut som om det är 27, vilket vore synd (måste kolla med Myresjöhussäljaren på måndag). Får känslan att Aria är det dyraste bland denna trio, iofs ingår då en högre grundutrustning. Kvadraten i mitten och Pärlugglan billigast.

Vi har precis fått tomt och ska bygga så snart som möjligt. Vet inte i vilken regi ännu, har även grunnat en hel del på fördelarna med att bygga helt i lösvirke. Har ritat upp huset vi vill bygga, vet bara inte om jag har tid att dra ett sånt projekt själv (pga annat jobb, vore lättare om man kunde ta ledigt nåt år eller så :) ) Det troliga är att vi går nån mellanväg, köper en byggsats inkl stomresning och tar vid därifrån. Skulle kunna vara överkomligt i tid hoppas jag. Ett par månader kanske man kunde ta ledigt. Räknar med att vi har bestämt oss för hur vi ska göra inom nån månad. Skulle vara kul att ha huset klart innan nästa jul!

Lycka till med era husplaner!
 
Hej, såg att fler funderar på M-hus Aria! Vi är med tomt o kommer att bygga Aria! Känns mkt bra till slut när vi återvände till den husmodell vi fastnat för först. Man vill gärna dra iväg och funderar fram o tillbaka. Vi upptäckte iallafall att vi gång på gång kom tillbaka till Aria so...Aria it is!
Vi kommer att ha en liten egen komponerad planlösning då vi framöver planerar att även inreda uppe. Vi utgick från alt 3 men har en bit sängd vägg mellan kök o vr. detta för att få in en klk mellan kök o vr (efter att ha gått igenom en massa husmodeller kunde vi konstatera att förråd var det inte gott om..) Vi har skippat det lilla sovrummet i vr så vi får 35kvm vardagsrum. Vi gjorde oxå en lite större tvättstuga o då blev badrummet ngt mindre. Detta gjorde ej ngt då vi planerar ett större badrum uppe senare. Vi är oxå än så länge bara tre, så rummen räcker ett tag där nere. Vore kul att höra fler detaljer från fler Aria-byggare.
karin
 
STÄNGD vägg ska det vara förstås mellan kök o VR...
 
Trevligt med människor som är intresserade av ungefär samma hus.

Vi har kikat på hus i ungefär ett halvår nu, och börjar bli någorlunda klara över vad vi gillar och som samtidigt är ekonomiskt genomförbart. Det lär bli något budgetalternativ, men vi har inte riktigt bestämt vilket vi gillar bäst ännu. Vi försöker välja med hjärtat först, och sedan när det bli allvar ska hjärnan få bestämma.

Vi är fem i familjen, med tre flickor 6, 9 och 11. Vår dröm är ett hus där de får ovanvåningen för sig själv, helst var sitt sovrum och sedan allrum och badrum. Nedanvåningen med vardagsrum och kök och sedan sovrum och badrum till oss föräldrar, gärna ett arbetsrum också då jag ofta arbetar hemifrån. Och det gör ingenting om ett av baren sovrum finns där nere.

De hus som nämns i den här tråden passar in förutsatt att vi inreder övanvåningen direkt, men vi kan klara oss med tre sovrum i några år till. Det blir i slutändan plånboken som får bestämma.

Dela gärna med er av det prisuppgifter ni får när ni kontaktar säljarna, jag tror att vi kan hjälpa varandra en hel del här.

Vi bläddar i huskataloger, surfar på nätet och drömmer. Vi har olika favorithus nästan varje vecka just nu, men det är några som återkommer hela tiden: Eksjöhus Kavadraten, Myresjöhus Aria, LB-hus Pärlugglan och Älvsbyhus Sleipner. Just för ögonblicket ligger Kvadraten bäst till....

Hälsningar
Mats T
 
De tillval vi har är golvvärme hela markplan samt ett inbyggnadspaket med inbyggd ugn, häll, upgraderad kyl/frys samt torktumlare. Inbyggnadspaketet fick vi med.
Annars inga andra tillval...än så länge. Husbygget skall komma igång ngn gång under jan/feb 2005. Spännande!
 
Myresjöhus är ok, om man bortser från två saker.

Dragningen av deras el-system sker i socklar enligt gammal god kulo-andal.... Ren skit och det ser för jävligt ut. Dessutom är utrymmet mkt begränsat om Du vill dra larm, högtalarkablar, etc i samma utrymme. Skriv in i avtal att rördragning skall ske på fabrik.

Myresjöhus har panik för att lägga golvvärme på övervåning och bergvärme. Enligt uppgift skall inte deras konstruktion klara det.

 
Hej
Intressant diskussion i denna tråden, det blir väl ofta det när två eller flera insarra diskuterar.
Jag är inte lika insatt men har i princip bara tittat på Modulenthus. Varför är inte dom intressanta för er?

Mvh

Andreas
 
Hej!

Tycker det verkar som ett rån med en carport för 120 000:-

kolla in http://www.carporten.se/

Dem har en enkel Carport med förråd för ca 31 000:- inkl moms o frakt!!!
 
Har suttit och läst en del i denna tråd om Aria.
Vi har bestämt oss för Aria och fått en kalkyl på 1550k för komplett hus inkl grund el & vvs.
( myresjö äger tomten )
Tyvärr så ligger våran budget lite under det... så vi vill ha möjligheten att göra så mycket som möjligt själva och då fick vi priset 880k.
Glömde fråga om det ingår stomresning i det priset men antar att det gör det??!!
Det som ej ingår då är grund, el och vvs.
Helt plötsligt har vi 670k över för dessa poster.
Det börjar nu likna någonting men vi vill ej heller ha med köket, badrummet eller tvättstugan. Fast isolerad övervåning.
Är det någan annan som har gjort liknande val från kalkylen och vad har ni hamnat på?
Tyvärr så verkar Myresjö säljaren vara väldigt negativt inställd till delad entrepenad och att vi skall plocka bort så mycket.

Några tips som finns där ute från andra i samma sits??

/ Mats

 
Vi sitter dock i myresjö's båt då dom äger tomten.
Annars skulle vi nogvalt en annan tillverkare, som exempelvis drar av 100% när man tar bort saker istället för nuvarande 80%.

Jag ser mig inte som kunnig, lyckligtvis har jag goda vänner som kommer att ställa upp.
Vi håller tummarna.

/ Mats
 
Mats 99, om du skall bygga med delad entreprenad så se till att Du väljer säkra entreprenörer och har skriftliga kontrakt på alla dessa delentreprenader. Se till att göra en kalkyl över de totala kostnaderna med utgångspunkt från de priser Du får in så att Du innan Du börjar vet vad Ditt bygge verkligen kommer att kosta. Utgå inte endast från uppskattade kostnader.

Tänk vidare på att det vid delad entreprenad är Du själv som har ansvaret för samordningen av de olika entreprenörernas arbete och även för samordningen av arbetarskyddet på arbetsplatsen, om Du inte skriftligt överlåtit detta ansvar på exempelvis byggentrepre-nören. Allt detta är inget som Du som beställare behöver tänka på om Du avtalar om en totalentreprenad.
Men lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.