Jag har nyligen flyttat in i en BRF som rotat samtliga badrum 2005.
Har en fundering om paxfläkten i badrummet.

IMG_0788.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare har det varit självdrag i badrummen. husen är 3vånings lägenhetshus byggda 1952-53

Efter de rotat badrummen så sänktes taket med kassettkak, (lösa plattor i ramverk av plåtprofiler)
detta för att få ett utrymme för rör el mm. inte den snyggaste lösningen enligt mej, men det är inte det jag undrar över.

Det jag tycker är konstigt är att paxfläkten sitter i en av takplattorna och suger luft från badrummet och trycker upp luften ovan undertaket, tanken är väl sedan att luften ska leta sej ut i den gamla självdragskanalen som är helt öppen. Ingen kanal eller slang finns mellan läkt och ventilationshålet i väggen. se bilden nedan.

IMG_0789.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att fläkten borde sitta i hålet i väggen och sedan suga ur luften ur undertaksutrymmet samt ur badrummet via en ventil i undertacksplattorna. eller har jag fel.:confused:
allt damm hamnar ju på undertaks plattorna nu eller....

Fläkten styrs för övrigt via en strömbrytare = helt manuellt
 
Redigerat:
Det där verkar inte vara proffsigt gjort, framförallt så blir det problem på sommaren då inget självdrag finns och fläkten bygger upp ett fuktigt övertryck därunder...:confused:

Självklart så borde en slang vara monterad mellan fläkten och uttaget i vägg!

Ta upp det med styrelsen och tycker nog att det borde upptäckts vid nån OVK kontroll?
 
Tycker också det är slarvigt gjort.
OVK kontrollen är gjord åren före badrums renoveringen. tror nästa kontroll är 2015 om man läser nere i trappen på OVK intyget.
Det stämmer att det fungerar dåligt på sommaren:(
 
ullberg
Får man ens sätta en fläkt i en (gemensam) självdragskanal? (jag vet inte, jag frågar).

Tänker mig att det finns risk att man sprider sin egen fukt (och kanske doft) till någon av grannarna

Att bara sätt en fläkt genom undertaket kan jag hur som helst knappast se någon nytta med.
 
Det är inte gemensam kanal, en kanal ett badrum vad jag har förstått.

Jag blev nyfiken ock kollade noga på vent.kanalen i väggen. Det sitter en stos med packning för slang eller rör som ser ut att ha monterats i samband med badrums renoveringen.

original har det varit ett fyrkantigt hål. som jag har i sovrummet och finns lite här och var i fastigheten. se bild nedan.

IMG_0790.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske är så att de har glömt slangen eller röret?

Vad ska man köra med slang eller rör? Spirorör känns proffsigare enligt min mening.

avståndet är 55cm från fläkten till stosen i väggen, ett rör och en 90 graders böj är nog allt som behövs. + kanske någon anslutning mot fläkten.
dimensionen på stosen i väggen är troligvis 100mm
Vad brukar man ha för anslutning mellan spirorör och paxfläktar?

eller en slang och två slangklämmor:)

Jag tänkte upplysa föreningen om detta, men fixar min lgh. själv annars lär det ta tid....
det är inga stora pengar för materielet i alla fall. så den kostnaden överlever jag.
 
C
Kolla att kanalen inte är underkänd vid täthetsprov bara, för då kommer inte sotaren att godkänna en tryckande fläkt.
 
Inte godkänt. Hur fan har det där passerat besiktningen på badrummen?
Om det ser ut så där i alla badrum kommer OVK.n blir underkänd så det stänker om det.

Det är ju så man gråter blod när man ser det....
 
C
Tjoa skrev:
Om det ser ut så där i alla badrum kommer OVK.n blir underkänd så det stänker om det.
Kanske, kanske inte. Jag har varit med om att OVK gått till så att besiktningsmannen dragit av en bit dasspapper och hållt det mot ventilen för att se om det drar = godkänt.
Sist när de var här frågade de om fläkten gick att starta manuellt? -Nej, den är enbart fuktstyrd. Då blev det godkänt utan vidare analys och de gick vidare till nästa punkt.
 
Slutbesiktning ja det verkar tveksamt, eller slarvigt utfört.
Bodde ej här när det renoverades, så det kan jag inte uttala mej om.

Hur går en OVK till är det alla lägenheter som kontrolleras?
eller är det några få % som kollas?

Det verkar vara 10år mellan kontrollerna om man läser på anslaget i trappen.

Det är 80 lägenheter i föreningen, Undrar hur det ser ut i resten av lägenheterna, ska kolla med grannen i morgon.
det är skitenkelt att kolla om det är rör eller slang till fläkten, det är bara att lysa upp i fläkten med en ficklampa, i min fläkt så ser man taket ovanför...:thumbdown:
Jag upptäckte mitt mysterium när jag skulle göra ren fläkten.

Vi är väl överens om att fläkten ska vara ihopkopplad med stosen i väggen!(y)

Offtopic.

När jag kör spisfläkten förfullt så drar det ur frånluftsventilen i sovrummet, om inte balkongdörren är på glänt,
Inluftsventilerna under fönstren är väldigt små. givetvis från byggtiden. 1952-53

IMG_0791.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

givetvis förstår jag att suger man ut luft så måste ny luft in.
Föreningen har godkänt spisfläktsmontage då alla kök har egen kanal.
Jag har inte monterat min spisfläkt den satt här när jag flyttade in & den är minst 25år gammal

Så hur det är med OVK beviset i trappen det vette f*n.
 
Redigerat:
C
HSP skrev:
Hur går en OVK till är det alla lägenheter som kontrolleras?
eller är det några få % som kollas?
Samtliga (skall) kontrolleras.

Det verkar vara 10år mellan kontrollerna om man läser på anslaget i trappen.
Yep, 9 år för självdragssystem om jag minns rätt. Betydligt oftare för mekaniska system.

När jag kör spisfläkten förfullt så drar det ur frånluftsventilen i sovrummet, om inte balkongdörren är på glänt,
Ja inte så bra, men ett vanligt problem. Tilluften räcker inte till...
Sen är ju luftmotståndet i självdragskanalerna ganska lågt, vilket gör att draget lätt vänder, särskilt på sommaren när skorstenseffekten är liten.
En del rekommenderar kolfilterfläkt av denna anledning även om kanalen är godkänd.

Så hur det är med OVK beviset i trappen det vette f*n.
Det är nog OK. Resultatet rapporteras till kommunen som skall hålla ordning på att det är godkänt.
Sen händer det oftast en hel del på 9 år, särskilt med dagens renoveringsiver. :D
 
Redigerat:
Var till lokala ventfirman,
fick lite grejer 0,5 meter rör en begagnad 90 graders böj, lite venttejp poppnit.

IMG_0792.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstaterade att det aldrig har varit något monterat på stosen i väggen.
IMG_0793.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rensade stosen, sågade till röret monterade böjen, på med röret på stosen. tryckte ner böjen på fläkten det var bra passning mellan fläkt och böj.
Poppnitade i hop delarna, en nit i stosen, tre i böjen.
Tejpade alla skarvar med vent-tejp. även de små hålen ner mot fläkten som fans i den begagnade 90grades böjen.

Poppnitade inte fläkten mot böjen, kunde inte tejpa böjen mot fläkt det var för trångt.

IMG_0800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se dammet ovanför fläkten:cool:
Resultatet blev bra, nu snurrar fläkten av självdrag även när den är avstängd:)(y)
samt ingen imma på spegeln när jag duschade riktigt varmt.
med badrumsdörren stängd och fläkten på så drar det i springan underkant dörren. det är väl ok?

Ska nog ta och dammsuga ovan undertaket nästa gång jag har Pullman dammsugaren hemma.
onödigt kanske men jag vill inte att det sipprar ner något äckligt damm från springorna runt plattorna.
jag hade andningsskydd när jag grejade detta.

Elinstallationerna var inte mycket att hurra för.:thumbdown:
IMG_0802.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0797.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fint att ta bort tätningarna för att få i slangen i dosan, snyggt klammat är det också.
(jobbar själv som elektriker sedan -97, har även AB behörighet) Inte ser det proffsigt ut!
jag skulle skämmas om jag gjort en sådan installation.:(


Jag ska presentera de här bilderna för styrelsen och se vad de säger.
 
Redigerat:
Snyggt jobbat med plåt jobbet och att det fungerar riktigt bra (y)

Kan bara hålla med att elinstallationen inte var vidare snyggt utfört...
 
Byggnader Besiktningsintervall
1. Förskolor, skolor, vårdlokaler
och liknande oavsett typ av
ventilationssystem samt
flerbostadshus, kontorsbyggnader
och liknande med FT- och FTX-
ventilation.
3 år
2. Flerbostadshus, kontors-
byggnader och liknande med F-,
FX- och S-ventilation.
6 år

Du tänker på de gamla reglerna där självdragshus låg under 9 års intervaller.
 
C
Tjoa skrev:
Du tänker på de gamla reglerna där självdragshus låg under 9 års intervaller.
Det stämmer säkert, det var länge sedan jag höll på med detta. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.